Vårföräldrar 2015 #7

När vi kom till förskolan efter jullovet hade de byggt upp lite nya miljöer att leka i, bland annat ett litet kafé med en disk att sälja vid, leksaksspis och bord och stolar, så ögonen på dottern bara lyste upp och sen sprang hon in och hann knappt säga hej då :rofl:
.

Vi lämnade ute så vet inte om det hade hänt något här. Vi har typ 3 millimeter snö men ändå skulle det lekas med pulkor :laugh:
 
Hade varit väldigt roligt på förskolan idag! Två "nya" pedagoger, en på vår avdelning och en på andra avdelningen. Fast de har båda varit föräldralediga så är egentligen inte nya utan bara nya gör oss :)

Gick till affären efteråt och S gick bredvid vagnen. Han gick länge och pratade om att han gick till affären och att mamma gick till affären. Jag försökte med att lillasyster gick till affären men det var bestämda protester. Till:
- Men går inte S (lillasyster) till affären?
-Nej! Bebisen åker vagnen!

Jo, så sant som det är sagt :D

Det är väldigt mycket prat om mamma pappa barn och bebis nu. Allt som är stort är "mamma" eller "pappa" och allt som är litet är "bebis". Bajsar han lite är det "bebisbajs" och bajsar han mycket är det "mammabajs" :sneaky:
 
Här gjorde vi oss nyss klara för sängen: L sprang före in på toa: " jag förstod att du behövde kissa så jag öppnade toan så du kan sätta dig direkt":love::D. Hon har verkligen fattat det här med att vara gravid och kissnödig.
 
Tre ggr hade hon kissat på sig påstod dom igår men när vi skulle slänga kläderna på tvätt så var det bara ett ombyte som var blött. Så de andra två ggr kan det inte ha kommit mer än ett par droppar. Så ser man det så så är det rätt bra betyg för första dagen för någon olycka räknar jag med i början där innan alla kommer in i det. Det ÄR skillnad på att vara hemma och på dagis och när det gäller detta behöver E MASSA uppmuntran. Det som störde mig mest var att dom hade satt på henne blöja och det tryckte ner hennes självförtroende direkt och hon ville inte ha trosor hemma sen och när dom väl var på skulle hon ha blöja över :( Men efter lite pepp så var det som vanligt igen och vi åkte och shoppade lite utan några problem alls.

Idag lämnade både jag och maken för han märkte nog på mig att jag tyckte det var jobbigt. Vi hade ett bra prat med de två fröknarna som var på plats i morse och vi belyste att hon kräver mycket uppmuntran och vi har inga problem att få tvätta mycket i början. Dom får inte ta på henne blöja förrän alla ombyten är slut för vi får inte förstöra hennes självförtroende. Spännande och se hur det går idag. Dom ska göra allt dom kan för att få det att funka så det känns bättre idag :)
 
Tre ggr hade hon kissat på sig påstod dom igår men när vi skulle slänga kläderna på tvätt så var det bara ett ombyte som var blött. Så de andra två ggr kan det inte ha kommit mer än ett par droppar. Så ser man det så så är det rätt bra betyg för första dagen för någon olycka räknar jag med i början där innan alla kommer in i det. Det ÄR skillnad på att vara hemma och på dagis och när det gäller detta behöver E MASSA uppmuntran. Det som störde mig mest var att dom hade satt på henne blöja och det tryckte ner hennes självförtroende direkt och hon ville inte ha trosor hemma sen och när dom väl var på skulle hon ha blöja över :( Men efter lite pepp så var det som vanligt igen och vi åkte och shoppade lite utan några problem alls.

Idag lämnade både jag och maken för han märkte nog på mig att jag tyckte det var jobbigt. Vi hade ett bra prat med de två fröknarna som var på plats i morse och vi belyste att hon kräver mycket uppmuntran och vi har inga problem att få tvätta mycket i början. Dom får inte ta på henne blöja förrän alla ombyten är slut för vi får inte förstöra hennes självförtroende. Spännande och se hur det går idag. Dom ska göra allt dom kan för att få det att funka så det känns bättre idag :)
Jag brukar försöka vara lugn och trevlig, men det där med att sätta på blöja första dagen hade gjort mig riktigt irriterad! De SKA stötta barnens utveckling! Hjälper inte dagens samtal hade jag kontaktat förskolechefen.
Lycka till och hoppas att det går bra idag!
 
Tre ggr hade hon kissat på sig påstod dom igår men när vi skulle slänga kläderna på tvätt så var det bara ett ombyte som var blött. Så de andra två ggr kan det inte ha kommit mer än ett par droppar. Så ser man det så så är det rätt bra betyg för första dagen för någon olycka räknar jag med i början där innan alla kommer in i det. Det ÄR skillnad på att vara hemma och på dagis och när det gäller detta behöver E MASSA uppmuntran. Det som störde mig mest var att dom hade satt på henne blöja och det tryckte ner hennes självförtroende direkt och hon ville inte ha trosor hemma sen och när dom väl var på skulle hon ha blöja över :( Men efter lite pepp så var det som vanligt igen och vi åkte och shoppade lite utan några problem alls.

Idag lämnade både jag och maken för han märkte nog på mig att jag tyckte det var jobbigt. Vi hade ett bra prat med de två fröknarna som var på plats i morse och vi belyste att hon kräver mycket uppmuntran och vi har inga problem att få tvätta mycket i början. Dom får inte ta på henne blöja förrän alla ombyten är slut för vi får inte förstöra hennes självförtroende. Spännande och se hur det går idag. Dom ska göra allt dom kan för att få det att funka så det känns bättre idag :)
Vad trist, hoppas hon får pepp och stöttning nu.
 
@glittra @Lo_

Ja jag fick en dålig känsla redan vid lämning igår och när hon kom hem med blöja sen på eftermiddagen så blev irriterad. Kändes bättre i morse och jag känner att både jag och maken fick fram det vi ville just nu. Vi får ge det några dagar och märker man att dom inte stöttar henne nog mycket får vi prata igen eller gå till förskolechefen för det bara måste funka den här gången. Förstår om dom tycker det är jobbigt men jobbar man på en småbarnsavdelning så hör ju den biten till.
När J blev blöjfri hade vi aldrig någon dålig känsla på dagis och det var aldrig några problem så detta är lite tråkigt.
 
@glittra @Lo_

Ja jag fick en dålig känsla redan vid lämning igår och när hon kom hem med blöja sen på eftermiddagen så blev irriterad. Kändes bättre i morse och jag känner att både jag och maken fick fram det vi ville just nu. Vi får ge det några dagar och märker man att dom inte stöttar henne nog mycket får vi prata igen eller gå till förskolechefen för det bara måste funka den här gången. Förstår om dom tycker det är jobbigt men jobbar man på en småbarnsavdelning så hör ju den biten till.
När J blev blöjfri hade vi aldrig någon dålig känsla på dagis och det var aldrig några problem så detta är lite tråkigt.
Gick J på samma avdelning och dagis som E? Jag tycker det är så märkligt att just delen med potträning verkar vara en bit där många förskolor brister. Det måste vara mängder med barn som börjar potträna och blir blöjfria runt 2-3 års ålder så det borde väl finnas rutiner för det?
 
Gick J på samma avdelning och dagis som E? Jag tycker det är så märkligt att just delen med potträning verkar vara en bit där många förskolor brister. Det måste vara mängder med barn som börjar potträna och blir blöjfria runt 2-3 års ålder så det borde väl finnas rutiner för det?

Samma förskola men inte samma avdelning och inte samma personal. Ja hon blir som sagt 3 år om inte ens två månader så det är liksom helt naturligt för henne att träna på att bli blöjfri nu. Och det är just det, hon TRÄNAR på att bli det. Det blir inte automatiskt felfritt med en gång, dom behöver hjälp och uppmuntran. Men jag hoppas det kommer gå bra nu och dom förstår att det är viktigt för oss och E att vi hjälps åt med detta.

Vi är verkligen inga kinkiga eller superpetiga föräldrar som ställer massa krav och klagar hit och dit vanligtvis. Men detta är något vi verkligen vill försöka få igenom nu. Samtidigt har vi full förståelse för att dom har fullt upp.
 
Samma förskola men inte samma avdelning och inte samma personal. Ja hon blir som sagt 3 år om inte ens två månader så det är liksom helt naturligt för henne att träna på att bli blöjfri nu. Och det är just det, hon TRÄNAR på att bli det. Det blir inte automatiskt felfritt med en gång, dom behöver hjälp och uppmuntran. Men jag hoppas det kommer gå bra nu och dom förstår att det är viktigt för oss och E att vi hjälps åt med detta.

Vi är verkligen inga kinkiga eller superpetiga föräldrar som ställer massa krav och klagar hit och dit vanligtvis. Men detta är något vi verkligen vill försöka få igenom nu. Samtidigt har vi full förståelse för att dom har fullt upp.
Det är precis som du säger att det krävs träning. Vi kämpar fortfarande med E, och även om det går betydligt bättre nu med allt färre olyckor, så händer det ibland. Ofta har han så kul med sina leksaker och vill inte avbryta leken för att gå på toaletten så det gäller att vi påminner honom. hoppas att de kan hjälpa din E nu, men det verkade ju hoppfullt :).
 
Gick J på samma avdelning och dagis som E? Jag tycker det är så märkligt att just delen med potträning verkar vara en bit där många förskolor brister. Det måste vara mängder med barn som börjar potträna och blir blöjfria runt 2-3 års ålder så det borde väl finnas rutiner för det?

Men eller hur! Förskolepersonal borde ju vara rena experterna på att få barn blöjfria!

Vi kör helt blöjfritt dagtid hemma nu men han får ha blöja på dagis tills vidare. De är ute så stor del av tiden han är där (jättebra!) och han är inte alltid jättebra på att säga till. Funkar oftast med mig och pappa men har inte funkat lika bra med mormor osv. Så vi avvaktar lite tills han är säkrare hemma. Hoppas det funkar, egentligen tror jag mer på allt eller inget.
 
@glittra @Lo_

Ja jag fick en dålig känsla redan vid lämning igår och när hon kom hem med blöja sen på eftermiddagen så blev irriterad. Kändes bättre i morse och jag känner att både jag och maken fick fram det vi ville just nu. Vi får ge det några dagar och märker man att dom inte stöttar henne nog mycket får vi prata igen eller gå till förskolechefen för det bara måste funka den här gången. Förstår om dom tycker det är jobbigt men jobbar man på en småbarnsavdelning så hör ju den biten till.
När J blev blöjfri hade vi aldrig någon dålig känsla på dagis och det var aldrig några problem så detta är lite tråkigt.
Trist... i förlängningen blir det ju lättare för dem på förskolan också när barnen inte har blöja längre.
Håller tummarna för att det går bra idag!
 
Trist... i förlängningen blir det ju lättare för dem på förskolan också när barnen inte har blöja längre.
Håller tummarna för att det går bra idag!

Ja man tycker ju det. Hoppas på goda nyheter när barnen och maken kommer hem sen! Om det skett någon olycka är inte hel världen men om man fokuserar på det som går fel istället för övrig tid då det gått bra så blir det väldigt tungt för både E, dom och oss.
 
Men eller hur! Förskolepersonal borde ju vara rena experterna på att få barn blöjfria!

Vi kör helt blöjfritt dagtid hemma nu men han får ha blöja på dagis tills vidare. De är ute så stor del av tiden han är där (jättebra!) och han är inte alltid jättebra på att säga till. Funkar oftast med mig och pappa men har inte funkat lika bra med mormor osv. Så vi avvaktar lite tills han är säkrare hemma. Hoppas det funkar, egentligen tror jag mer på allt eller inget.
Det blir ju tyvärr lite problematiskt under vintertid när det är ett evigt på- och avklädande (är det ens ett ord:confused::laugh:?). Man kan inte ha med sig hur många overaller som helst och om de blir blöta är det dels svårare att upptäcka och dels blir de kalla så fort.
 
Det märks att E är på väg att bli 3 för han sätter sig på tvären allt oftare. Han bestämmer, och när han inte får sin vilja igenom blir det genast ett himla liv. Om inte tålamodet prövats innan så gör det det nu... tur att lillebror är en lätt sak att handskas med :p
 
Det blir ju tyvärr lite problematiskt under vintertid när det är ett evigt på- och avklädande (är det ens ett ord:confused::laugh:?). Man kan inte ha med sig hur många overaller som helst och om de blir blöta är det dels svårare att upptäcka och dels blir de kalla så fort.

Ja precis, det tycker vi också att det blir dumt med potträning mitt i overalltider med ett barn som inte säger till. Vi får se hur det går helt enkelt. Nu när han går kortare dagar blir det ju ganska mycket tid hemma per vecka :)
 
Det blir ju tyvärr lite problematiskt under vintertid när det är ett evigt på- och avklädande (är det ens ett ord:confused::laugh:?). Man kan inte ha med sig hur många overaller som helst och om de blir blöta är det dels svårare att upptäcka och dels blir de kalla så fort.

De här två veckorna vi varit lediga så har det funkat bra att kissa innan vi går ut och sen kissa direkt vi kommer in. Men har blöja på för säkerhetsskull :)
 
Hade gått bra på dagis igår! En olycka och det är verkligen inte hela världen :) E berättade att hon bajsat på dagis också och det är ett stort steg då det har varit bajsandet som varit det svåraste även hemma.
 
,
Hade gått bra på dagis igår! En olycka och det är verkligen inte hela världen :) E berättade att hon bajsat på dagis också och det är ett stort steg då det har varit bajsandet som varit det svåraste även hemma.
Skönt att det gått bra och att bajsen hamnade där den skulle också :). Hoppas att det flyter på nu.
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 109
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 076
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp