Vårföräldrar 2015 #7

Jag tycker att det känns som att vi har mindre leksaker än de flesta vi besöker. Ändå tycker jag att vi har massor! Ska försöka rensa en del men mycket kommer ju lillasyster kunna ha också. Vi har försökt att han önskar sig saker som håller länge i ålder typ tågbana och lego. Och så brukar han önska sig lite dyrare saker av presenterads människor som mormor och farmor :p Inte jättedyra såklart men så att det blir lagom att köpa en eller två saker och inte massa billigt skräp :angel:

Just nu är favoritleken att saker ska hjälpa varandra. Bilarna drar varandra och pippifigurerna bär varandra osv. Eller stora favoriten att han kryper in under matsalsbordet mellan stolarna och ropar att man måste hjälpa honom ut. Så fort han är ute kryper han glatt in igen eller så säger han åt en att krypa in så att han ska hjälpa en att komma ut :p
Nya besökare går på det varenda gång :laugh:
 
Hur mycket/ofta tittar era barn på film och tv? Vi har knappt gjort det alls men senaste månaderna känns det som sjukdomarna avlöser varandra här och då har det blivit mer.

L är galet förtjust i Pippi och jag brukar höra hur hon sitter och säger olika repliker för sig själv:love:, och hon svarar aldrig om man ropar hennes namn längre, då låter det- "jag heter Annika/Pippi":D.
 
Hur mycket/ofta tittar era barn på film och tv? Vi har knappt gjort det alls men senaste månaderna känns det som sjukdomarna avlöser varandra här och då har det blivit mer.

L är galet förtjust i Pippi och jag brukar höra hur hon sitter och säger olika repliker för sig själv:love:, och hon svarar aldrig om man ropar hennes namn längre, då låter det- "jag heter Annika/Pippi":D.

E har inte tid att titta på tv :p Hon sitter korta stunder då och då men hon drar iväg och leker eller vill hänga på det vi gör rätt snabbt. J kan sitta längre stunder (inte varje dag) men då är hon äldre också.
 
Våra tittar på tv endel, iaf stora gossen.
Lillebror fastnar sällan framför något.

Han har sina favoritprogram, Musse (där är det mycket träna på färger och siffror och räkna som han älskar) och pjamashjältarna.

Oftast vill dom vara där vi är så det är mest beroende på det.

Men det är lite bra ibland att han(de) kan stats framför teven, när man typ måste ringa viktiga samtal eller som nu, när vi föräldrar luggit i magsjuka :angel:
 
Våra tittar på tv endel, iaf stora gossen.
Lillebror fastnar sällan framför något.

Han har sina favoritprogram, Musse (där är det mycket träna på färger och siffror och räkna som han älskar) och pjamashjältarna.

Oftast vill dom vara där vi är så det är mest beroende på det.

Men det är lite bra ibland att han(de) kan stats framför teven, när man typ måste ringa viktiga samtal eller som nu, när vi föräldrar luggit i magsjuka :angel:
Ja men det är skönt att hon gillar det nu när det är jag som är tråkig och sjuk men det dåliga samvetet gnager lite. Speciellt som det äntligen är vinter här och man bara längtar ut.

Samma här att hon vill vara där man själv är, så man får vackert se Pippi för femte gången ;).
 
Det är väl egentligen vid två tillfällen som S tittar på tv. Det ena är när maken kommer hem senare och jag är själv med båda barnen vid matlagningen. Trött stor S efter förskolan i kombination med vaken liten S brukar leda till att den store får titta på tv.

Det andra är när han vaknar okristligt tidigt på morgonen och maken går upp med honom och inte orkar så mycket mer än att slappa i soffan :p

Han frågar inte så ofta efter att titta på tv. Men han gillar verkligen att göra det. Är väl baksidan av att ha ett lugnare barn :p Han älskar också Pippi och skulle lätt kunna kolla i två timmar om han fick...
 
S "får" förresten kolla på vinterstudion också. Eller ja det är på på tv:n om helgerna. Inte lika populärt :D (men vi hoppas på att hjärntvätta honom till att gilla längdåkning ;) )
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Det är väl egentligen vid två tillfällen som S tittar på tv. Det ena är när maken kommer hem senare och jag är själv med båda barnen vid matlagningen. Trött stor S efter förskolan i kombination med vaken liten S brukar leda till att den store får titta på tv.

Det andra är när han vaknar okristligt tidigt på morgonen och maken går upp med honom och inte orkar så mycket mer än att slappa i soffan :p

Han frågar inte så ofta efter att titta på tv. Men han gillar verkligen att göra det. Är väl baksidan av att ha ett lugnare barn :p Han älskar också Pippi och skulle lätt kunna kolla i två timmar om han fick...
Tillfällena till tv har ökat markant sen jag blev gravid... tycker jag är enormt mycket tröttare denna gång (eller så har jag förträngt) och när jag nu dessutom är sjuk och hostar ihjäl mig så är soffan lockandeO_o. Pippi klistrar henne verkligen länge, annars är det väl ca 30 min innan det blir spring i bena;).

Det är nog vid egen sjukdom jag saknar barnomsorg, annars går det bra. Nu har farmor och farfar varit sjuka annars hade hon kunnat åka dit för lite roligare sällis än jag. Idag blev stimulansen mitt läkarbesök, hon tyckte det var helfestligt när hon doktorn kollade mina öron och lyssnade på lungorna :confused:. Men hon envisades med att kalla det för att åka till veterinären :D.

Gissar att det kommer bli en del tv härmed, när småsyskonet väl är ute ;). Mycket att hålla reda på kan jag tro.
 
Hur mycket/ofta tittar era barn på film och tv? Vi har knappt gjort det alls men senaste månaderna känns det som sjukdomarna avlöser varandra här och då har det blivit mer.

L är galet förtjust i Pippi och jag brukar höra hur hon sitter och säger olika repliker för sig själv:love:, och hon svarar aldrig om man ropar hennes namn längre, då låter det- "jag heter Annika/Pippi":D.

Vi har nästan alltid tvn på, men hur mycket L tittar vette fåglarna. Allt mellan noll och tre timmar per dag är nog möjligt, beroende på hur dagen i stort ser ut. Det har också hänt att Frost gått tre varv, men då framför hon också filmen själv (sitter alltså rakt inte still) och svarar bara om man kallar henne Elsa.

Jag bryr mig inte så mycket om tv-tittande, för framförallt om hon kollar genom datorn kan hon inte ratta själv så det är lätt att bryta om det behövs. Hon får aldrig sitta med mobil eller platta själv (av flera anledningar).
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Hur mycket/ofta tittar era barn på film och tv? Vi har knappt gjort det alls men senaste månaderna känns det som sjukdomarna avlöser varandra här och då har det blivit mer.

L är galet förtjust i Pippi och jag brukar höra hur hon sitter och säger olika repliker för sig själv:love:, och hon svarar aldrig om man ropar hennes namn längre, då låter det- "jag heter Annika/Pippi":D.
E brukar kolla mellan 30-60 minuter när han kommit hem från dagis. Då vill han kolla på stora maskiner och andra traktorklipp från youtube. Ibland får han även kolla på Bolibompa men oftast glömmer vi av att det går kl 18 och har annat för oss då. Vissa dagar kan det bli mer tv och andra mindre. Försöker begränsa det något eftersom han lätt blir sittande framför tvn. Han får inte styra själv vad han klar på utan jag eller maken har koll på youtube (om de är där han tittar).
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Dottern får titta på TV när vi lagar mat, för det är skönt att laga mat i fred. Hon brukar även få använda plattan på helgmornarna.
En del dagar känns det som att det blir väldigt mycket TV och hon känns nästan hypnotiserad stundtals men å andra sidan så kan hon ibland lika gärna stänga av när hon tycker hon är färdig så jag har börjat dra slutsatsen att hon tycker det är lite skönt att se på TV när hon är trött. På morgnarna har vi problem med att vi tycker det är för mycket tjat om plattan. Hon kan liksom vakna klockan 2 och fråga (skrika) efter den och det känns inte OK att hon liksom väcker sig själv för att hon vill ha plattan. Så där funderar vi på att byta strategi på ett eller annat sätt.
 
När barnen kommer hem från dagis så brukar J slå på tvn och E sitter där i 2 minuter ihop med henne kanske sen kommer hon till köket och ska kolla på när man lagar mat :p Ibland tar hon sin platta och sitter med den men det är inte alltid den är mer intressant än det jag och maken gör.

Barnen fick en varsin platta i julklapp och vi trodde det skulle bli så att vi får sätta en gräns på vad mycket dom får sitta med dom men det har inte varit några problem hittills. Ibland får vi ge dom som förslag att sätta sig och spela eller kolla Youtube en stund så vi får lugnt :p

Vi försöker att sätta oss ner hela familjen på lördagkvällarna när det är lördagsfilm på Barnkanalen och äta popcorn och mysa lite. Då kan E sitta längre men hon är inte jätteintresserade av tv utan kan gå iväg och leka själv istället om hon är klar med popcornen.
 
Gick jättebra hela förra veckan med att vara utan blöja, fram tills fredag, då blev det flera olyckor :p För att sen vara helt torr i helgen trots övernattning hos farmor och farfar :) Fredagar verkar vara en bakslagsdag. Funderar på om hon är trött då och börjar det gå galet så orkar hon inte bry sig sen. Men det lär ge med sig det också :) Hoppas det går bra för henne idag :heart
 
Igår var jag och S på gympa :D Friskis och Svettis faniljegympa.

Roligast var hinderbana, "kom alla mina små kycklingar" och att ha med sig vattenflaska och gå och ta vattenpaus :D Själva gympadelen var bra träning för mamman som fick göra passet med S på armen :p Det var lite läskigt med mycket folk och barn och musik. Men det lossnar nog!

Perfekt när det är en aktivitet som är "gratis" när jag ändå har träningskort där. Och bra att jag och han får lite till tillsammans bara han och jag så inte lillasyster är med jämt :)
 
Gick jättebra hela förra veckan med att vara utan blöja, fram tills fredag, då blev det flera olyckor :p För att sen vara helt torr i helgen trots övernattning hos farmor och farfar :) Fredagar verkar vara en bakslagsdag. Funderar på om hon är trött då och börjar det gå galet så orkar hon inte bry sig sen. Men det lär ge med sig det också :) Hoppas det går bra för henne idag :heart

Jag tycker man märker tydligt på S när det är fredag att han är trött efter en vecka. Så inte konstigt om det märks även i potträningen :)
 
E har haft jättekonstiga rutiner i veckan och i helgen. Han har varit supertrött runt kl 17 så vi har fått lägga runt kl 18. Sen har han vaknat runt kl 4-5 och vill gå upp och äta frukost. Vi har försökt dra ut på läggningen till kl 19 åtminstone och det har fungerat i helgen. I morse vaknade han halv 6 vilket är en klar förbättring jämfört med innan, så förhoppningsvis håller det på att rätta till sig :).
 
E har haft jättekonstiga rutiner i veckan och i helgen. Han har varit supertrött runt kl 17 så vi har fått lägga runt kl 18. Sen har han vaknat runt kl 4-5 och vill gå upp och äta frukost. Vi har försökt dra ut på läggningen till kl 19 åtminstone och det har fungerat i helgen. I morse vaknade han halv 6 vilket är en klar förbättring jämfört med innan, så förhoppningsvis håller det på att rätta till sig :).

Men alltså, hur hade du tänkt att jag skulle fatta nånting nu när du har bytt profilbild :D
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 109
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 076
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp