Bukefalos 28 år!

Varg förföljde mor och dotter vid ridtur – skyddsjakt nekas

Det fanns även under samma period nerskrivet i kyrkböckerna att människor blivit tagna av troll...
Jaha, det tolkar jag som personen försvunnit -en beskrivning av den verklighet som man lever i - men står det verkligen om troll på 17/1800-talet? - det känns lite osannolikt att en präst på 17/1800-talet tror på troll - det borde vara hädelse eller något i den silen. Något troll som skadat och dödat en massa människor också? Men det kanske var ännu tidigare, har du koll på perioden det stod? Det vore intressant att veta när klockare/präster eller vem som nu skrev i kyrkböcker trodde på troll.

Klart man inte kan lite 100 på vad som står, i kyrkböcker men med tanke på att vargar även dödat människor i nutid så känns det sannolikt att det hänt även tidigare. Däremot har ingen vad jag vet blivit dödad av troll i nutid, ingen har att något troll eller lämningar av troll i nutid, då känns eventuella uppgifter om folk som tagits av troll som osannolika.
 
Kan du inte tala om vad det är för människor så utgår jag från min erfarenhet, att det kanske finns men att de är få.

Återigen - hur ska jag kunna tala om vad det är för människor när det är just dessa åsikter som förenar dem och de i övrigt inte har något som utmärker dem från personer som inte håller med?

Naturligtvis ska du utgå från din erfarenhet, det gör väl alla i den här tråden.
 
Beror mycket på vilket typ av jakt som bedrivs på vildsvin. Den populäraste här är med hund och tar inte mer tid än annan jakt med ställande eller kortdrivande hund så inte mer tid än älgjakt tycker jag. Har försökt att få med boende i villaområderna och anordnade drevjakt med drevkedja som tar lite tid att anordna men inte lång jakttid. Att sitta och vaka hela kvällen istället för att vara hemma med familjen är inte poppis här.

Ser inte det som konstigare än att ta hand om annat viltkött mer än att åka förbi en brevlåda och svaret kommer innan det är dags att stycka. Kostnaden för trikintestet bjuder Länstyrelsen på så ingen extra kostnad.
Jag utgår bara från vad som brukar skrivas här på Buke och här tycker jag sällan att det talas positivt (från jägarnas synvinkel) om grisjakt - det är jättebra om det är tvärtom i vissa områden! Det är eventuellt kvällsvakandet det talats om.

Fast kan det inte ofta bli så att du får svaret att du inte får använda köttet?

Här är en till som tycker det vore fab om det blev lättare att få tag på griskött i Sverige (och här i UK tack! 😅 ) jag har aldrig ätit så god julskinka.
 
Jag utgår bara från vad som brukar skrivas här på Buke och här tycker jag sällan att det talas positivt (från jägarnas synvinkel) om grisjakt - det är jättebra om det är tvärtom i vissa områden! Det är eventuellt kvällsvakandet det talats om.

Fast kan det inte ofta bli så att du får svaret att du inte får använda köttet?

Här är en till som tycker det vore fab om det blev lättare att få tag på griskött i Sverige (och här i UK tack! 😅 ) jag har aldrig ätit så god julskinka.
Har aldrig hänt att vi fått positivt på trikintestet, som exempel så skickades det in över 138 000 trikintestet 2020 varav 8 hade trikiner, vildsvin testas även för cesium-137 där Tjernobyl nedfallet kom men vet inte hur många som har förhöga värden av cesium-137.
 
Jag utgår bara från vad som brukar skrivas här på Buke och här tycker jag sällan att det talas positivt (från jägarnas synvinkel) om grisjakt - det är jättebra om det är tvärtom i vissa områden! Det är eventuellt kvällsvakandet det talats om.

Fast kan det inte ofta bli så att du får svaret att du inte får använda köttet?

Här är en till som tycker det vore fab om det blev lättare att få tag på griskött i Sverige (och här i UK tack! 😅 ) jag har aldrig ätit så god julskinka.
Själv tycker jag inte alls om smaken på vildsvin utan kryddar på för att att inte känna av den.

Är många som tycker om vildsvinskött så gå inte efter mina smaklökar😅.
 
Har aldrig hänt att vi fått positivt på trikintestet, som exempel så skickades det in över 138 000 trikintestet 2020 varav 8 hade trikiner, vildsvin testas även för cesium-137 där Tjernobyl nedfallet kom men vet inte hur många som har förhöga värden av cesium-137.
Alla vildsvin testas inte. Ungefär 5-10% av de från områden som testas har värden som överstiger gränsvärdet. https://www.livsmedelsverket.se/liv...radioaktivt-cesium-i-vildsvin-fragor-och-svar (några offentliga sammanställningar görs tydligen inte längre)
 
Alla vildsvin testas inte. Ungefär 5-10% av de från områden som testas har värden som överstiger gränsvärdet. https://www.livsmedelsverket.se/liv...radioaktivt-cesium-i-vildsvin-fragor-och-svar (några offentliga sammanställningar görs tydligen inte längre)
Ja, är ju onödigt att testa där det inte var nedfall.

Kan tycka det våra intresant om någon har en teori om varför det 2011 till 2014 var ungefär 10% över gränsvärdet.
Medan december 2017-januari 2018 ca 30%
Visst att det ena bara var 2 månader och andra under längre tid på året men högst värden brukar ju vara på hösten och inte under vintern.

Tycker det är bra att det nu mer är gratis på utsatta områden med testet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen i Stockholms län har beslutat om skyddsjakt efter den varg som nyligen dödade två ponnyhästar i Norrtälje kommun.
Svar
14
· Visningar
1 156
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter I början på april dödades två minishetlandsponnyer av varg i en hage i Edsbro i Norrtälje kommun i Stockholms län. Efter angreppet har...
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Örebroare, kan ni ge lite busshjälp
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp