Bukefalos 28 år!

Varje vår, samma visa

_saga_

Trådstartare
Min ena katt som är långhårig blir varje vår otroligt tovig och jävlig, trots borstning och skötsel ser hon ut som sju svåra år.
Jag har funderat på att raka av pälsen fär det blir som värst, dvs på bakdelen av kroppen över ryggen och baken.
Blir tovig runt huvudet men det brukar gå bra att "borsta ut".

Men hon är utekatt och därför tvivlar jag på om det är sjysst att klippa. Jag vill inte att hon varken ska frysa eller bränna sig av solen!

Då undrar jag, kan jag göra något för att undvika att hon blir så tovig? Jag borstar när jag får chansen. Och bada har jag aldrig prövat, men är det bra för pälsen?
Om man klipper alt rakar katten, är det till veterinären msn får åka till? Får dom lugnande eller går det ändå?
Det är en väldigt snäll och tillgiven tjej men också väldigt försiktig av sug och håller sig hellre borta än framme bland okända.
 
Sv: Varje vår, samma visa

Min kära Såfin är också så kallat semilånghår och för mig funkar det bäst att borsta med karda och sedan stålkam. Först den glesa sidan av kammen och sedan den täta. Jag måste "dela", pälsen på bakkroppen och försiktigt karda och sedan kamma en bit i taget. Då och då klipper jag bort en tova med en liten trubbig sax. Då klipper jag först uppifrån och in och delar på den och försöker reda ut det värsta och sedan klipper jag bort det som filtat sig. Det syns sällan att jag har klippt. Hon är tålmodig, förstår att jag hjälper henne. Skulle hon inte ha lust att ligga stilla så klipper jag inte!

Vetrinären använder en klippmaskin. Hon får lugnande först. Det är samma sorts maskin som man använder till hundar. Om du känner någon som har en långhårshund och till ex brukar klippa tassarna på den så kan det vara så att dom äger en apparat och då kanske du kan låna. (Har själv haft mellanpudel då jag var ung tjej och använt en sådan.) För hennes del så tror jag det är helt ok att vara kortklippt om bakkroppen på våren än om det inte är vackert!
 
Sv: Varje vår, samma visa

Vi har två persertanter som rent utsagt avskyr att bli kammade eller borstade så vi rakar dom hemma. Köpte nån liten trimmer som kunde klippa deras tunna päls (provade flera varianter med dom flesta funkade inte på deras päls). Det tar ett tag men det är det värt. Våra är förstås innekatter
 
Sv: Varje vår, samma visa

Så bra med lite råd kring detta!
Jag har tre långhåriga, pappa, son och dotter, och pappan har massor av päls. Rent hopplöst varje vår, trots att jag borstar med karda och klipper småtovor så hinner det filta ihop sig över bakdelen från ena dagen till den andra, tycker jag.
Han är väldigt snäll och lätthanterlig, men jag brukar klippa i omgångar för att inte irritera honom för långa stunder i taget. Känner med fingrarna att jag inte får med någon hud, klipper lite, delar med fingrarna, klipper osv ... Ofta kan man dra bort hela tussen efter en stund, utan att han reagerar alls på det.

Det är lustigt att en del katter blir så extra toviga, dottern som har lika mycket päls som sin far har tydligen en annan kvalitet på sin för visst, en och annan tova, men jag behöver sällan ta fram saxen till henne. Och sonen fixar alltihop själv, jag borstar en och annan gång, han plockar bort lite tovor själv och sen är sommarpälsen fixad! Han har å andra sidan mindre päls, är väl en typisk semilånghår.

182630_191045404260364_100000647171720_534339_2990050_n.jpg
 
Sv: Varje vår, samma visa

Ursäkta att jag stjäl tråden ! Men vilken underbar trio du har !

Själv sitter jag just och iakttar världens suraste ragdollkatta som just fått sitt livs första bad. Hon hade skitigt ner sig och tvättade rumpan genom att kleta av på golvet, då vart det badkar. Inte populärt kan jag säga. Stackars henne, vilken förolämpning. Men vi överlevde bägge två.

Hon har också semilånghårig päls och jag borstar henne då och då, hon får tovor ytterst sällan ru nt kragen och de kan jag oftast reda ut, kan jag inte reda ut dem så släpper de oftast av sig själv när man håller på
 
Sv: Varje vår, samma visa

Ja, semilånghår verkar vara lättare att hantera, beundrar dem som har perserkatter och fixar att hålla dem tovfria ....!
Lite avis på dig som har en ragdoll, är min drömkatt och något jag ska skaffa mig en vacker dag!:)
 

Liknande trådar

Katthälsa Min långhåriga katt (Norsk Skogkatt) får väldigt sällan (om ens någonsin) tovor i sin fantastiska päls, utom på magen, just där hon blev...
Svar
6
· Visningar
1 123
Senast: Bison
·
Katthälsa Jag har en kastrerad maine coon hona på fyra år. Hon har nu under vintern fått väldigt mkt tovor, mer än vanligt. Brukar raka henne...
Svar
17
· Visningar
2 080
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 532
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 841
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp