varmblod o galoppkommandot

CallMeAce

Trådstartare
hej ni
jag har varit lat och bara låtit min f.d travhäst galoppera i vänster galopp. jag lärde honom kommandot galopp från marken först i båda varven o sen satte ja mig på honom o lärde honom fattningen till ordet. men nu har det gått några år och han tror att ordet galopp enbart betyder vänster galopp. om jag nu vill börja från marken igen och lära honom att fatta höger galopp till kommando, tror ni att jag kan använda samma "galoppord" eller ska ja välja ett annat ord som låter annorlunda?

behöver lite hjälp :) ja är rädd att göra honom förvirrad, han har nämligen en tendens till att falla in i bockningsperioder i samband med galopp när han tycker att läget blivit lite väl förvirrat :(
 
Jag har hört någonstans att lära hästen en sak åt höger och samma sak åt vänster är som att lära hästen två helt olika saker. Jag skulle nog inte tvekat att använda annat ord för vänster galopp för att undvika missförstånd och förvirring för hästen. Speciellt nu när h*n gått så länge i enbart ena "hållet" och är inställd på att galopp är just i detta "håll".

(Hjärnsläpp idag därav det luddiga svaret...)

Fast om jag tänker efter lite extra nu... Om du tränar galoppfattning från marken (i longering eller ngn slags paddock) så kommer ju varvet att lösa sig av sig självt när du får hästen i galopp. Att sedan från ryggen i volt forsätta träna galoppfattningar och få varvet automatiskt ger dig tillfälle att förfina de hjälper du använder för att få rätt galopp.

(Åh herregud, när jag trodde jag inte kunde bli snurrigare så blev jag just det... :confused:)

Jag har ingen praktisk erfarenhet av detta, tycker bara det är kul att "spåna". Hoppas någon annan kommer med bättre råd... :angel:
 
Klart du kan göra det, men det känns som lite överkurs. Galoppordet är bara till för fattningen, det är din sits som påverkar vilken det blir. Kan du fatta höger och vänster på ryggen?
Niklas
 
min häst vet att när jag fattar vänster galopp (jag lägger till höger skänkel lite längre bak, ingen vänster skänkel längre fram alltså) så ska han galoppera i vänster galopp. men om jag säger mitt "galoppord" och istället lägger till vänster skänkel längre bak så vet han inte att han ska fatta höger galopp han har alltså aldrig riktigt lärt sig att man kan gå i höger galopp när jag sitter på. krångligt men...hoppas du förstod va ja menade :)
 
aah tack du, ska nog testa det där, det sista...:)
är bara rädd att han ska börja bocka igen. han är expert på att bocka när han tycker att han inte riktigt förstår. eller när han vill något som han inte får...galen häst...får se till att ha bra balans :D
 
Vad sägs om att ta hjälp av någon? Be någon att driva på honom i höger varv när du sitter på och ge galopphjälp. Försök sitta så mycket rätt som möjligt och belöna när det blir rätt.
Niklas
 
Men hur håller du bogen på plats utan den inre skänkeln???
Det är nog det som är problemet, din häst behöver hjälp i fattningen men får den inte.

Olika galoppkommandon ÄR överkurs, håller med Niklas!
Kommandot är bara till fattningen.
Tror inte din häst uppfattar detta fel, däremot har han en stark sida som han måste korrigeras upp med.
Den svaga sidan galopperar han ju med, förmodligen oavsett vilka hjälper du ger.

Om du rider på en volt och har hästen korrekt ställd, gör endast galoppkommandot med rösten.
Blir det rätt eller fel galopp då?
 
ojojoj det har vi försökt och det går verkligen inte.
han bockar bara då. tror han kan få göra som han vill nästan....för svårt att hålla sig kvar. det hela försvåras av att han är otroligt känslig för galoppskänkel...eller skänkel överhuvudtaget. han blir förbannad som bara den...
:D
 
jaa du, jag fick lära mig av en tränare en gång att enbart använda den yttre skänkeln i galoppfattning, därför har det blivit så...

om jag som du frågade rider på volt o säger galoppkommandot så tar han vänster galopp...
o det är absolut ingen idé att hålla på någon längre stund. då blir han arg. han tycker inte det är speciellt kul att träna sådant där. han vill mest ut i skogen o springa. så som jag mest har ridit honom.
så..allt fel ligger på min sida...som alltid när det gäller ridningen...hmm
 
Då har din instruktör sagt fel!
Den inre skänkeln är minst lika viktig som den yttre drivande.
Du får alltså vänster galopp om du rider korrekt i höger varv? Prova att sitta rakt över hästen o minska volten.
Likadant i lina, liten volt tills hästen tar rätt galopp.
Fel galopp beror nästan alltid på ryttarens ridning.
Prova att löslongera, galopperar han inte alls i höger galopp då. Det är naturligt för en häst att välja den galopp den svänger med, men om du sitter fel kan den försöka parera upp sin sida och då blir det fel.

Blir din häst arg när du tränar så hade jag jobbat med detta i stället. Och bara tränat galopp i lina i stället.
 
jo..det är nog så jag måste ge mig in i det....i lina o från marken :)
han tar höger galopp i höger varv om jag bara driver honom..dvs..flänggalopp..vilket inte är någon hit...säger jag mitt galoppkommando så tar han vänster galopp eller blir sur o tjuter lite :d han är väldigt speciell när det gäller träning.
det är det här med att han nte kan höger galopphjlp från ryggen...
 

Liknande trådar

Hästvård Oron och ångest växer i mig. Jag tror det är något fel på min häst....igen! :( Jag köpte mitt sto i maj förra Året. Ett 10-årigt...
Svar
15
· Visningar
8 471
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 315
Senast: raggsock
·
Dressyr Har ett halvblods sto som haft problem med galoppen under många år. I samarbete med min tränare har vi skyndat lååångsamt. Idag kan hon...
2
Svar
36
· Visningar
4 790
Senast: Cha9
·
V
Hästvård Hej. Tänkte kolla om det är någon som har någon anning vad det kan vara för fel på min häst.. Har ett sto på 18 år och är...
Svar
12
· Visningar
1 658
Senast: EmblaHamilton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp