Bukefalos 28 år!

Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

M

misshandel

En ung häst utsattes igår kväll för bränmärkning över bringan i hagen där den stod på bete i söderförort.

Detta hände troligtvis på förkvällen, upptäcktes av ägaren vid 21 tiden. Det fanns spår som tydde på att hästen har kämpat emot och även forspår från människa.


http://www.pixbox.se/pic_show_id27730842.html
Bilden är tagen idag.

Naturligtvis är det polisanmält och under natten vakade man i hagen. Hästen flyttas nu till annan plats.

Jag har valt att skapa ett nytt nick för att man inte skall kunna koppla vart hästen tar vägen men vill med detta inlägg VARNA hästägare i söderort. Var uppmärksamma, det verkar vara en galning i farten.

Hoppas moderator överser om jag lagt detta under fel rubrik.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Bilden syns inte.


Bra att du går ut med en varning. Hemska människor.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Ser du länken ist?

Hästen flyttas i detta nu. Ägaren vågar inte ha den kvar ifall gärningsmannen återkommer.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Brännmärkt?

Tycker det ser ut som ett skrubbsår och ett ödem?

Vad säger veterinär?
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

En ung häst utsattes igår kväll för bränmärkning över bringan i hagen där den stod på bete i söderförort.

Detta hände troligtvis på förkvällen, upptäcktes av ägaren vid 21 tiden. Det fanns spår som tydde på att hästen har kämpat emot och även forspår från människa.


http://www.pixbox.se/pic_show_id27730842.html
Bilden är tagen idag.

Naturligtvis är det polisanmält och under natten vakade man i hagen. Hästen flyttas nu till annan plats.

Jag har valt att skapa ett nytt nick för att man inte skall kunna koppla vart hästen tar vägen men vill med detta inlägg VARNA hästägare i söderort. Var uppmärksamma, det verkar vara en galning i farten.

Hoppas moderator överser om jag lagt detta under fel rubrik.

Söderort= söder om Stockholm? kan du säga var? pm:a gärna om du inte vill skriva ut det!
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Detta har hänt i Länna trakten. Det är inte ett skavsår el ngt gjort av misstag. Ser man närmare på hästen så ser man bokstäver, kan vara svårt att se på fotot.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Hej igen, det har hänt utefter Nynäsvägen, Haninge kommun.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Hej,
Hästen är brännmärkt. Därom råder inget tvivel.

Dock vet jag inte i skrivande stund vad Vetrinären har sagt eftersom det inte är jag som är hästägare. Hästägaren håller på att flytta hästen till en säker plats så jag lär få information längre fram.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Usch!

Jag skulle bli helt förstörd om jag hittade min häst så där.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Detta har hänt i Länna trakten. Det är inte ett skavsår el ngt gjort av misstag. Ser man närmare på hästen så ser man bokstäver, kan vara svårt att se på fotot.

Jag hoppas den eller de som gjort detta snavar på något och får en egen brännmärkning av sig själva. Det borde avslöja dem för resten av livet :angel:
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Jag hoppas den eller de som gjort detta snavar på något och får en egen brännmärkning av sig själva. Det borde avslöja dem för resten av livet :angel:

det vore mycke lämpligt :devil:
fattar inte vad det är för folk som är på djur. det kan ju inte stå rätt till där uppe:confused:
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Det brännmärks fortfarande hästar i Sverige..tex kommer Tyska kommisionen hit och brännmärker föl som registreras i Tyskland.Självklart är det illa att brännmärka någon annans häst i hagen,men vad är då brännmärkningen i övrigt? Den som är "laglig"? Också hästmisshandel? Personligen är jag emot all brännmärkning..
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Man ser tydligt att det är bokstäver, ett väldigt tydligt N resten syns inte lika bra på fotot efteson det sitter på bringan... vilket innebär att de måste ha hållt "isär" bringan för att komma åt som de har gjort. :eek:

Känns som att det måste ha varit minst tre pers i hagen som gjort detta. Förmodligen fyra: En håller hästen, En bränner, En håller i skinnet på hästen och en står och håller vakt i fall det kommer ngn.

Vilka är så sjuka att de gör ngt sådant?! Helt ofattbart! Och i vilket syfte kan man ju undra också... för om de vill brännmärka för att sedan hävda att det är deras häst på någe vis så har de dels brännmärkt för stort men framförallt på helt fel ställe ju. Brännmärkning för mig är inget som jag är ett fan av iaf i ngn form. Kan förstå som i USA där man har väldigt stora flockar och där man ibland även låter de beta ihop med andras hästar, då är det lättare att hålla koll på vems som är vems.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Det brännmärks fortfarande hästar i Sverige..tex kommer Tyska kommisionen hit och brännmärker föl som registreras i Tyskland.

Det är inte tillåtet och missminner jag mig inte helt så var det en artikel i ridsport om det för ett tag sedan, samt att man utreder en eventuell omfattning av detta?
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Hej,
Hästen är brännmärkt. Därom råder inget tvivel.

Dock vet jag inte i skrivande stund vad Vetrinären har sagt eftersom det inte är jag som är hästägare. Hästägaren håller på att flytta hästen till en säker plats så jag lär få information längre fram.

Vad är det fler för bokstäver än det som liknar ett N?
Finns det nån eldstad där de värmt upp järnet att bränna med?

Eftersom skadan är ganska stor, kan man ju undra vad de funnit för brännjärn då? Hittade ni något?
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Intressant,jag känner ju folk som gör det..Jag tycker verkligen inte att det är bra, men trodde att det kringgick lagen på något sätt när det gäller just Tyska hästar..
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

inte ens 10 starka karlar skulle kunna hålla min häst om dom gjorde så - möjligt att dom gett lugnande till hästen?
Har svårt att tro att de skulle kunna göra detta utan lugnande.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Det otäcka i det här, om det nu är ett brännmärke av ett järn, är att det är personer med hästvana och tydligt uppsåt som gjort illa hästen. Det är en sak att galningar skär hästar i hagar men att en person som sysslar med hästar tar sig för en sådan här sak, obegripligt och obehagligt ...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hög matskål
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp