Bukefalos 28 år!

Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

och till flashligt..

Ska höra med chefen/juristen på jobbet vad som verkligen gäller och hur mycket de berättar eller mörkar för journalister. Det får bli min uppgift under morgondagen! :) Kan bara säga att jag säger inte halv sju till journalister som ringer. Tjatiga och irriterande är de, tur att man har en chef man kan hänvisa till. :D


Vi har grundlagsskyddad yttrandefrihet i det här landet, vilket bla skyddas i o m att det är starffbart att ens försöka ta reda på vem som lämnat information till massmedia. Meddelarskydd kallas det. Varenda tidning har källor inom polisen tex. Även lokaltidningar.

Sen har polisen en förundersökningssekretess som gör att de mycket riktigt inte pratar hur som helst om innehåll, som andra skrivit, men ATT en anmälan kommit in kan de berätta, om det inte finns anledning att tro att förundersökningen skulle skadas av det. Vilket man knappast kan tro om dom berättar att det finns en anmälan om hästmisshandel för en helt utomstående;) SOm alla vet, om ni tänker efter så förekommer ofta intervjuer med poliser ang begågna men ej utredda brott, där de berättar, därför att de bedömer att det inte skadar utredningen.

När det gäller hästmisshandel kommer det då och då in anmälningar om misstänkta fall som oftast inte är något. Det är med all sannolikhet inte misshandel utan finns andra förklaringar. Så även i detta fall eu.

Det finns dårar som verkligen skadar djur och det finns all anledning att hästägare håller sina djur under uppsikt.

Om jag får höra något vill jag dock veta mer och inte bara köpa påståenden rakt av. Det är därför jag gick in i diskussionen.

När det dessutom framgår att det var hingstar i hagen så är det ännu mera troligt att det är lite häftiga lekar som orsakat skadorna på båda hästarna. I en hage med hingstar finns ofta en del skavanker i stort sett dagligen pga lite tuffa tag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

.

Sen har polisen en förundersökningssekretess som gör att de mycket riktigt inte pratar hur som helst om innehåll, som andra skrivit, men ATT en anmälan kommit in kan de berätta, om det inte finns anledning att tro att förundersökningen skulle skadas av det. Vilket man knappast kan tro om dom berättar att det finns en anmälan om hästmisshandel för en helt utomstående;) SOm alla vet, om ni tänker efter så förekommer ofta intervjuer med poliser ang begågna men ej utredda brott, där de berättar, därför att de bedömer att det inte skadar utredningen.

Jag är mycket väl medveten om att polisen uttalar sig ang anmälningar men det jag ställde mig frågande till var om de, som du skrev i ett tidigare inlägg, berättade om alla anmälningar. Jag ville veta vad som gäller och det var därför jag skulle vända mig till min chef som även är jurist för att få svar. Jag är precis som du kritisk till vad som skrivs på internetforum så därför väljer jag att själv söka reda på svar än att svälja allt som du med flera skriver.

Visst förekommer intevjuer ang ej utredda brott men då har det gjorts en förbedömning om ev uttalande kan skada eller äventyra utredningen.

Och jo, en förundersökning kan visst skadas genom att man berättar om ATT det finns en anmälan upprättad. Men de ärenden det gäller får ju inte journalister reda på förrän det anses säkert att prata om dem, kanske därför du inte hört talas om dem. ;)

Nu har jag kapat tråden tillräckligt om detta. Det enda jag ev kommer att tillföra den är om jag kan jaga rätt på min chef och få svar på min frågeställning.
 
Senast ändrad:
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Ett sista trådkap sen ger jag mig...

Nu har jag hört mig för med en fd chef (kommisarie), dock ej jurist, och det stämmer som flashlight skrev; på fråga om en anmälan upprättats måste polisen bekräfta OM en anmälan gjorts. Men yttligare info om anmälan behöver inte lämnas ut med hänvisning till förundersökningssekretess eller om det kan vara till men för någon av de inblandade.

Jag anser mig överbevisad :D
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

:p
Nej jag skulle inte säga så mycket om jag inte var lite insatt i lagarna osv....

Vi har ju en stark offentlighetsprincip också när det gäller alla myndigheter och den grundprincipen ska gälla så långt möjligt. Sekretess utgör alltid undantag från grundprinciperna och ska bara gälla när det är nödvändigt för att skydda starka intressen som den personliga integriteten och utredande av brott tex. Den ska alltid prövas och är inte absolut, dvs gäller i alla lägen.

Men det blev kanske OT, hur som helst fick jag det svar jag väntat, som jag skrev tidigare ang just denna anmälan.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

ot

kan meddela att någon i vendelsö/gudö (söder om sthlm inte långt från hästen som är brännmärkt) satt upp ståltråd över väg hästar ofta går. tråden satt på sådat sätt att det var uppenbart riktat mot hästekipage.
lite mer precist så var det vid lycksjön på väg mot hästbadet.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Så har vi en granne som gör. Blank ståltråd i halshöjd på ryttare, spänd tvärs över stigar där han vet att folk rider. Livsfarligt, uppenbarligen ditsatt för att skada men tyvärr omöjligt att sätta dit honom för...

Idioter finns det gott om:cool:
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

återkommande? låter ju helt galet! har någon skadat sig någon gång?
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Så har vi en granne som gör. Blank ståltråd i halshöjd på ryttare, spänd tvärs över stigar där han vet att folk rider. Livsfarligt, uppenbarligen ditsatt för att skada men tyvärr omöjligt att sätta dit honom för...

Idioter finns det gott om:cool:

Det har vi också stött på där vi bodde förr, där det fanns en del tokiga bönder o jägare som t o m riktade gevär mot ryttare:eek: (Men obs, det var enstaka udda dårar)

En del gör så för att stoppa motorcyklar i terrängen, de har rätt att göra det på egen mark. Livsfarligt, mycket farligare för motorcyklarna än ryttare, faktiskt.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

ot

kan meddela att någon i vendelsö/gudö (söder om sthlm inte långt från hästen som är brännmärkt) satt upp ståltråd över väg hästar ofta går. tråden satt på sådat sätt att det var uppenbart riktat mot hästekipage.
lite mer precist så var det vid lycksjön på väg mot hästbadet.

Det KAN väl också vara mot moped och motorcykelburna ungdomar som ibland håller till vid sjön. Vem äger marken? Blir någon skadad kan den som satt upp det få problem.:cool:
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Vad jag vet så är det ingen direkt utsträckning av moppekidds där inne eftersom vägarna där inte leder någon stans. Det ligger precis vid ett belyst mortionsspår och det är mest ryttare och hundägare som vistas där. Vägen är privat och tillstånd finns att rida där.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Men herregud vilken idiot! Kan man inte anmäla honom för det?:mad:
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Så gjorde vår granne en gång när jag var yngre, ståltråd spänd mellan två träd över en stig (dessutom på vår mark) där vi rider...som tur var upptäckte jag det i tid och hann stanna...
Kan säga att de killarna aldrig gjorde om det efter min pappas utskällning...

Blir ledsen att höra att fler gör så, är de totalt hjärndöda, förstår de inte vad som kan hända????:crazy::devil:
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Det har vi också stött på där vi bodde förr, där det fanns en del tokiga bönder o jägare som t o m riktade gevär mot ryttare:eek: (Men obs, det var enstaka udda dårar)

En del gör så för att stoppa motorcyklar i terrängen, de har rätt att göra det på egen mark. Livsfarligt, mycket farligare för motorcyklarna än ryttare, faktiskt.

Är du säker på den informationen? Sist jag kollade upp det så var det en skyldighet hos markägare att se till att inget skadligt "ligger och skräpar" på stigar och så. Skulle kunna tycka att det gäller samma för dödliga ståltrådar spända i luften. De är svåra att se, och kan utgöra STOR fara för ett ryttarekipage som kommer i trav, eller tillochmed galopp. Ännu större fara för motorburna fordon som kommer i högre hastigheter..
Spärra av en stig på sin egen mark får man ju göra precis hur man vill, men då måste ju avspärrningen vara synlig kan man tycka. Detta ska jag forska i, sådana här idioter borde inte komma undan!
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

till alla som svarat mig: Ja, återkommande. Samma familj har även lagt ut taggtrådsrullar på stigar, skjuter nyårsraketer på ryttarekipage, kastar sten på betesdjur, skjuter raketer in i hästhagar (små hagar med hästar i= panikslagna hästar lösa på byn). En i familjen har hotat oss med stryk om vi inte sålde av djuren (precis när vi flyttat in i byn), lägger "anonyma" hotbrev i brevlådan, klagar på hästlukt/ljud/mm på vägsamfällighetsmöten och sprider ut div falska rykten om familjen till områdets bönder= svårt att få tag i foder.

Vårt brott? Tja... vi köpte en av byns större gårdar, tydligen framför näsan på familjens släkt som ville ha den. Och nej, det är inte bara min familj som utsätts... Alla hästägare/ryttare i området, samt alla som inte är släkt/ingifta i familjen i fråga råkar illa ut.


Och nej, det går inte att sätta dit dem, det finns liksom inga hållbara bevis. Ord står mot ord, och även om vi är tre vittnen till div hot om våld mm. så är ju vittnena jäviga...

/Migo
som knappt vågar rida på vägarna/i skogen hemmavid. Idioterna har lyckats.

edit: Ja, en av hästarna har skadat sig allvarligt på utlagd taggtråd. Stigen var helt fri dagarna innan, och vips så låg det stora rullar taggtråd lagom dolt tvärs över stigen på flera ställen.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Läge för grannfejden?
Om ni dokumenterar allt när det sker och lägger fram en polisanmälan så måste väl något kunna göras om flera hästekipage har blivit utsatta? Motiv finns ju och om polisen så bara åker dit och pratar med dem så kanske de lugnar ner sig? Verkar ju inte som det kan bli värre iaf. :(
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Men det är ju helt förfärligt:crazy: och det visar verkligen vilka dårar det finns på vissa hålla på landet! Tycker verkligen synd om er:crazy:

Jag blir inte förvånad, tyvärr. När vi hade lantställe i Småland förr i en liten by rådde rena kriget mellan olika gårdar, med sabotage, polisanmälningar och historier som man trodde bara existerade på film!!

Vägar spärrades av, man öppnade stängsel för djur, kastade stora stenblock på grannens åkrar, som då inte bara fick en massa besvär utan kunde kört söänder dyra maskiner:( Osv.Bara en sån sak, när vår granne hade korna i hage förbi den andra släktens gård, och måste valla förbi, så gick "de andra" ut och öppnade strax innan så att korna skulle komma in på deras gårdsplan och springa runt, för att sen kunna polisanmäla det:eek: Och hånskratta förstås.
Det verkar som ni hamnat på ett sånt ställe....:eek:

Men taggtrådsrullar måste vara olagligt (viltskador) däremot att "stängsla" har man ju rätt till om man äger marken.....

Usch jobbigt. :(
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

jag är ny här - har läst hela tråden och undrar bara: hur mår hästarna?
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

De mår bra.

Den märkta hästen har det börjat växa päls på men det ser litet konstigt ut. Upphöjt lixom. Vi får se hur det ser ut litet längre fram.

mvh misshandel
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Willes bilköpstråd
  • Tips för att reda ut hår
  • Pysseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp