Bukefalos 28 år!

Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Jo, håller med er om att de får gå ut med vissa saker. Men jag tänkte mer på det någon sa om att fråga en kompis som är polis om en anmälan om en brännmärkt häst har kommit in från Länna. Detta är något jag inte tror att dom får göra.

Sen om mer detaljerade saker kommer ut i pressen är väl oftast ett val av polisen. De går ut med infon för att varna/uppmärksamma allmänheten.
Kanske är min pappa väldigt mån om sin tystnadsplikt, men det är så jag har uppfattat det.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Jo, håller med er om att de får gå ut med vissa saker. Men jag tänkte mer på det någon sa om att fråga en kompis som är polis om en anmälan om en brännmärkt häst har kommit in från Länna. Detta är något jag inte tror att dom får göra.

Sen om mer detaljerade saker kommer ut i pressen är väl oftast ett val av polisen. De går ut med infon för att varna/uppmärksamma allmänheten.
Kanske är min pappa väldigt mån om sin tystnadsplikt, men det är så jag har uppfattat det.

Hur tror ni tidningar får reda på sådant här?
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=499523&ref=rss

http://www.wighsnews.se/nyheter.php?nyhet=Stockholm-Knivskarning&notisid=46615

Lagen om allmänna och offentliga handlingar och sekretess är inte helt enkel att sätta sig in i, vilket gör att många som jobbar med saker och BORDE veta vad som gäller inte gör det.

Jag kan inte gå ed på att en polisanmälan är offentlig, men jag är ganska säker på det, även om innehållet kan vara sekretessbelagt. Har åtal väcks så blir även förundersökning offentlig, ni minns väl arboga bilderna?
 
Senast ändrad:
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Som jag skrev i det inlägg du citerade så tror att polisen ofta går ut med saker i pressen för att meddela allmänheten. Jag tror inte att polisen skulle berätta det för en privatperson. Som i artikeln med 16åringen finns det ett uttalande från polisen. Därav tror jag polisen lät pressen få veta, inget annat.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Som jag skrev i det inlägg du citerade så tror att polisen ofta går ut med saker i pressen för att meddela allmänheten. Jag tror inte att polisen skulle berätta det för en privatperson. Som i artikeln med 16åringen finns det ett uttalande från polisen. Därav tror jag polisen lät pressen få veta, inget annat.

Är något en offentlig handling så är de SKYLDIGA att ge ut det man begär, men sekretessbelagda uppgifter blir maskerade.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Offentlighetsprincipen
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Måhända har era poliser annan tystnadsplikt, men min far och de andra poliser jag känner får INTE bekräfta eventuella anmälningar. Anledningen till detta är enkel; Du, som civilist, har inte rätt att veta, därtill kan du på något vis vara inblandad och därför får du Absolut inte informeras. Det kan underminera en pågående polisutredning.

Och du gör mer än skeptisism här, det tror jag du är fullkomligt medveten om.

Apråpå det här med det anonyma nicket, misstänker du att det är ett troll som är framme? I sådana fall föreslår jag att du anmäler till moderator isf några lekar så som det blivit nu.

Skeptisism är Utmärkt. Det är BRA. Men missriktad skeptisism kan dras till dumhet och att formulera sig som du gjorde i ditt förra inlägg (det jag refererade till tidigare) var bara dagisfasoner med en "jag ska minsann underminera dig!" attityd som är milt uttryckt otroligt otrevlig.

Låt oss Hoppas att det här bara är en engångssak, att det Inte är ytterligare en galning - men låt oss däremot agera som Om det är en galning.

Åter igen, det nät av sållning som en nyhet/polisanmälan går igenom innan den når tryckeriet är lång och hård. En sådan enkel sak som att flera nyheter med högre nyhetsvärde infunnit sig under samma period kan göra att det sållas bort även om det är "tidningarnas vana" att trycka dylikt.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Har nu pratat med pappa om det här och jag medger ödmjuk att jag inte var helt korrekt. :)
Han sa att en polis får bekräfta anmälan till en privatperson, men inte gå ut med detaljer. Dom får ge privatpersonen ungefär lika mycket information som till media.
Så, jag ber om ursäkt för min okunskap. :)
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Har nu pratat med pappa om det här och jag medger ödmjuk att jag inte var helt korrekt. :)
Han sa att en polis får bekräfta anmälan till en privatperson, men inte gå ut med detaljer. Dom får ge privatpersonen ungefär lika mycket information som till media.
Så, jag ber om ursäkt för min okunskap. :)

Som sagt, det är en snårig djungel, jag är mest påläst om det område jag kommer arbeta med.
Här är en intressant sida.
http://www.fgj.se/

Under verktyg, öppenhetsbanken så finns ett exempel på tex meddelandefrihet (dvs de får ge uppgifter till media).
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

*kl*

Men varför blir det sån total uppståndelse kring om det är anmält eller inte och varför det inte kommit i tidningarna?

Som jag uppfattar det hela så skapade TS tråden för att göra folk uppmärksamma på att det KAN vara nån idiot ute som skadar hästar. Mer kan inte jag läsa in i det. Ingenstans läser jag något som: Varning för sadistiska tomtar som misshandlar hästar. Skjut alla du ser nära hagen! (bara exempel alltså)

Är det ingen som gjort hästarna detta så är det ju väldigt bra (även om det är synd om hästkraken), är det någon som gjort detta med flit så är det väl bra att människor kanske håller ett extra öga på sina hästar i hagen? Mer var det väl ursprungligen inte TS ville?
Eller har jag missförstått TS?

Sen kan jag säga att man inte kan hindra att tidningarna skriver om saker MEN man kan vägra delta så att säga och då finns det inte så mycket att skriva annat än det korta som kommer in till polisen. (talar av erfarenhet här, dock ej angående hästar)
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Jag har inte diskuterat hästfrågan alls utan bara försökt ställa lite missuppfattningar till rätta.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

*kl*

Men varför blir det sån total uppståndelse kring om det är anmält eller inte och varför det inte kommit i tidningarna?

Som jag uppfattar det hela så skapade TS tråden för att göra folk uppmärksamma på att det KAN vara nån idiot ute som skadar hästar. Mer kan inte jag läsa in i det. Ingenstans läser jag något som: Varning för sadistiska tomtar som misshandlar hästar. Skjut alla du ser nära hagen! (bara exempel alltså)

Är det ingen som gjort hästarna detta så är det ju väldigt bra (även om det är synd om hästkraken), är det någon som gjort detta med flit så är det väl bra att människor kanske håller ett extra öga på sina hästar i hagen? Mer var det väl ursprungligen inte TS ville?
Eller har jag missförstått TS?

Bingo!!! Du har fattat precis rätt! :bow:
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

I mitt område har det tidigare begåtts mycket övergrepp på hästar, men nästan inget har nämnts i tidningarna.
Däremot så fick vi hästägare ett brev där det varnades för att det var en hästskändare i farten. Polisen uppmanade i brevet om att inte kontakta media, då de trodde att det triggade förövaren att fortsätta.
Att det tas upp i media, är ju när hästägaren glatt ställer upp på bild och berättar. Denna hästägare verkar vilja vara anonym, då har det inget nyhetsvärde.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Flashlight.. tycker du inte det där uttalandet är liiite väl magstarkt?

Ska du "minsann kolla med mina polare poliserna asså om det verkligen finns en anmälan asså!"?

Kan ju upplysa dig om att det är mkt som inte kommer i tidningarna. Ska jag dra hela systemet för HUR en nyhet kommer i tidningen? Vilka passager en nyhet skall passera för att lyckas få en plats ens i en lokaltidning? Kan ju tillägga att de fall av galningar som funnits i min närhet nere i blekinge aldrig blivit omskrivna i tidningen pga bara en polisanmälan. Utan isåfall har hästägaren själv sökt upp tidningen, och i det enda fallet jag minns, handlade det om att någon knivhuggit en tjejs lilla ponny. Så att alla sådana här skaer som polisanmäls kommer i tidningen är Ren hästskit att påstå.

Jag brukar gilla det du skriver, för du har många bra tankar.. men nu tycker jag du korsat gränsen lite.

Får man fråga hur länge sedan det skedde nere i blekinge? och i vilka trakter? .. blir lite småorolig när jag hör det bara:cool::p
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

ett par år sedan så var det en del som pågick både i k-hamn, ronneby och k-krona. Senaste åren har jag dock inget hört så tror det lugnat sig igen.
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Delvis KL

Jag känner till 4 ganska stora händelser (såhär på rak arm) som inte uppmärksammats i media. 1 ytterligare händelse lades inte ut i media förrän utredningen var över, på polisens begäran (liknande händelse)

Som någon annan skrev så är det mycket skit som händer mitt på ljusa dagen, tillochmed framför ögonen på folk. Kan mycket väl vara så att folk gått förbi och bara trott att det var hästägare i hagen, eller rent av sett vad som hände men inte vågat säga något.

Och det är ju inte ens säkert att det finns någon väg utanför hagen som folk brukar gå förbi på. Eller så har jag missat det någonstans. Men där min pålle står nu så går det förbi en väg där folk både promenerar, rider och kör bil. Var där i 2 omgångar igår, ca 30 minuter per gång. Mötte inte en endaste människa... Så att någon skulle kunna skada en häst mitt på ljusa dagen förvånar mig inget alls.

Hurvida detta är avsiktlig skada eller ej vet vi inte än, mycket pekar ju på det. Man får nog avvakta och se hur det ser ut om ett tag.
Det med stoet tyckte jag var obehagligt..
Tänker på hästarna som är berörda iaf. Och jag hoppas verkligen att om det går någon idiot lös så åker han snarast in!
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Journalister känner till varenda polisanmälan som kan vara intressant, utan att nån hästägare behöver ringa, så fungerar det. Alltid nån väg som dom får reda på.

Å nej, journalister känner bara till de anmälningar som polisen väljer att berätta om alternativt pratar bredvid munnen om (som dina polisvänner :crazy:).
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

Å nej, journalister känner bara till de anmälningar som polisen väljer att berätta om alternativt pratar bredvid munnen om (som dina polisvänner :crazy:).

Åh, det krävs mycket speciella omständigheter för att det ska gå att hemlighålla, jag har ju jobbat på en av drakarna även om det är längesen nu, men det är knappast svårare idag att få reda på allt som händer :grin:
 
Sv: Varning. Hästmisshandel i Södra Stockholm

och till flashligt..

Ska höra med chefen/juristen på jobbet vad som verkligen gäller och hur mycket de berättar eller mörkar för journalister. Det får bli min uppgift under morgondagen! :) Kan bara säga att jag säger inte halv sju till journalister som ringer. Tjatiga och irriterande är de, tur att man har en chef man kan hänvisa till. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp