Bukefalos 28 år!

Varning! till er som ska byta kulhandske!

pulkaskurk

Trådstartare
Varning!

Om du ska byta kulhandske på ditt släp, köp då INTE en kulhandske från Jula, Biltema eller Swedol!

Jag var tvungen att byta kulhandske på mitt släp och böt då till en kulhandske från Jula, när jag kom till bilprovningen idag för att göra en efterbesiktning nu när jag bytt kulhandke fick jag reda på att dem godkänner inga kulhandskar från Jula, Biltema eller Swedol, tror märket heter SPP.

Anledningen till att bilprovningen inte godkänner dem är att den andra låsningen inte låser sig ordentligt som den ska fastän det ser så ut.
Vilket resulterar i att den kan lossna när man svänger/kör på guppiga vägar :eek:

Jula, Biltema och Swedol vet att deras kulkopplingar inte håller måttet och inte godkänds av bilprovningen, detta fick de reda på redan i NOVEMBER och trots detta så fortsätter dem att sälja dessa livsfarliga kulkopplingar! OSERIÖST VÄRRE!

Så är du rädd om dig själv, hästen i transporten och dina medtrafikanter KÖP INTE kulkopplingar från JULA, BILTEMA eller SWEDOL!
 
Sv: Varning! till er som ska byta kulhandske!

Snålheten bedrar visheten ;)
Jag köper bara originaldelar till mitt släp. En kulhandske kostar 230 på Boj, inte mycket att bråka om.
 
Sv: Varning! till er som ska byta kulhandske!

Jag kommer aldrig köpa en kulhandske som kostae 230kr pga dem är i plåt vilket tydligen är lika dåligt som dem på Jula, Biltema, Swedol mm det ska vara en i gjutjärn när man kör hästar och husvagnar om man lyssnar på bilprovningen, men dem kostar nästan 3000kr vilket är ganska mycket för en kulhandske. Och dessutom betydligt svårare att få tag på.

Jag köpte första bästa som skulle vara godkänd eftersom jag ville ha släpet fit for fight så fort som möjligt. Så tror knappast att det orginal från boj för 30 kr mer än dem på Jula är speciellt mkt bättre eftersom jag fick höra hur dåliga även dem i plåt är, ingenting bilprovningen rekommenderar, pga kulan töjer ut dem, eftersom plåten är så tunn och blir tydligen ganska fort förstora och kan lossna, vilket i min värld är lika dåligt som en andra låsning som inte fungerar som den ska. Kan vara något att tänka på. Alltså är inte orginal alltid det bästa.
 
Senast ändrad:
Sv: Varning! till er som ska byta kulhandske!

Bilprovningen sa att vår var mycket bra. Så jag tror på dem :)
 
Sv: Varning! till er som ska byta kulhandske!

Bilprovningen sa att vår var mycket bra. Så jag tror på dem :)

Ja antagligen så klarade den ju kontrollen just då mycket bra, men som min besiktningsgubbe kommenterade, att även om min handske skulle gå igenom vid just det tillfället så är det ändå ingen bra handske pga den är gjord i plåt och inte i gjutjärn och helt enkelt är en sämre handske.

Hursomhelst sa dem att plåthandskar är ingenting dem rekommenderar och framförallt inte till hästtransporter där dem står och trampar runt, blir tydligen ett annat slitage på handsken då och en i gjutjärn helt enkelt håller bättre. Även om den också kan pajja så gör den det tydligen inte lika lätt och inte heller lika fort.

Så då kan man ju konstatera att en plåthandske är mer eller mindre kass vare sig den är orginal eller ej.

Orginal är faktiskt inte alltid bäst, finns ju en anledning till att dem går sönder och i många fall kan faktiskt eftermarknadsdelar vara bättre, pga dem just kommit på en bättre lösning än den som var orginal.
 
Sv: Varning! till er som ska byta kulhandske!

Jag har aldrig sett en handske i gjutjärn. Min boj är från 96 den nya handsken är likadan som den gamla. Inget fel alls på den gamla, perfekt skick. Jag bytte för att jag vägde ner släpet. Håller denna lika länge som den gamla är jag nöjd.
 
Sv: Varning! till er som ska byta kulhandske!

det är väl en självklarhet att man köper en godkänd handske? precis på samma sätt som man köper däck till sitt släp som är godkända för vårat underlag.

ni har misstagit er med kulhandskar i gjutjärn.. det är ett skört material som gärna spricker vid slag.. det ni troligtvis tagit fel på är en SMIDD handske, som har typiska skarvar såsom ett gjutgods, men har helt olika materialegenskaper.

gjutjärn passar bäst som kokkärl ;)
 
Sv: Varning! till er som ska byta kulhandske!

det var det jag tänkte, för mig är gjutjärn ngt man gör stekpannor av :p
 
Sv: Varning! till er som ska byta kulhandske!

Fast den handske jag köpte från början var ju marknadsförd som godkänd, annars hade jag ju liksom inte köpt den. Hur ska man veta att den inte är godkänd, om den marknadsförs som att den är det?

Nästan alla husvagnar har kulhandskar i gjutjärn, även min transport hade en i gjutjärn som hade hållt i 20 år innan det blev glapp i den och jag böt till den i plåt, men har nu köpt ytterligare en kulhandske i gjutjärn. På tillverkarens hemsida står det att den är tillverkad i gjutjärn och ska tydligen vara en av dem säkraste kulhandskarna på marknaden. Med tanke på att den kostade nästan 3000kr också så förväntar jag mig att den ska vara sjuhelvetes bra med.
 
Sv: Varning! till er som ska byta kulhandske!

Nä det är väl ganska självklart att man inte köper en kulhandske från ett sådanställe då tillverkarna av hästtransporter har egna kulhandskar som dom säljer. Antagligen för att de andra som finns på marknaden inte håller måtten:cool:


Följande står det i beskrivningen på Julas hemsioda om deras dyra kulhandske...
För 50 mm dragkula. För personbilskärror, båttrailers och dragkärror. Bultinfästning c/c 50 horisontellt. Godkänd enligt EU-norm. Max belastning: 2000 kg.
MAO är de inte ens avsedda för hästtransport!

Den kulhandske som jag har på mitt släp som kostar 390 kr på hästtransport tillverkarens hemsida klarar 3000 kg...
 
Sv: Varning! till er som ska byta kulhandske!

Jag lköpte en på Biltema för 3500 kg till min hästtransport vägde 1500 kg, och den gick igenom besiktning flera ggr utan några problem alls.. Funkat perfekt också. Kan dock inte säja exakt hur länge de håller för det släpet är sålt.
 
Sv: Varning! till er som ska byta kulhandske!

Ja antagligen så klarade den ju kontrollen just då mycket bra, men som min besiktningsgubbe kommenterade, att även om min handske skulle gå igenom vid just det tillfället så är det ändå ingen bra handske pga den är gjord i plåt och inte i gjutjärn och helt enkelt är en sämre handske.

Hursomhelst sa dem att plåthandskar är ingenting dem rekommenderar och framförallt inte till hästtransporter där dem står och trampar runt, blir tydligen ett annat slitage på handsken då och en i gjutjärn helt enkelt håller bättre. Även om den också kan pajja så gör den det tydligen inte lika lätt och inte heller lika fort.

Så då kan man ju konstatera att en plåthandske är mer eller mindre kass vare sig den är orginal eller ej.

Orginal är faktiskt inte alltid bäst, finns ju en anledning till att dem går sönder och i många fall kan faktiskt eftermarknadsdelar vara bättre, pga dem just kommit på en bättre lösning än den som var orginal.

Snälla, byt ut "dem" mot "de" :D

Fö läser jag tråden i tystnad, inte mitt område det här :o
 
Sv: Varning! till er som ska byta kulhandske!

Jag kommer aldrig köpa en kulhandske som kostae 230kr pga dem är i plåt vilket tydligen är lika dåligt som dem på Jula, Biltema, Swedol mm det ska vara en i gjutjärn när man kör hästar och husvagnar om man lyssnar på bilprovningen, men dem kostar nästan 3000kr vilket är ganska mycket för en kulhandske. Och dessutom betydligt svårare att få tag på.

När jag bytte kulkoppling på mitt förra släp bytte jag till en gjuten handske efter rekommendation från en kompis som är fd bil/lastbilsmekaniker. Bilprovningens personal har inte haft synpunkter på typ av handske vare sig när jag hade plåt eller gjuten så vilka rekommendationer man får från dem tror jag är individuellt.

Den gjutna handsken jag köpte kostade inte 3000 kr utan snarare 500-600 kr för 5-6 år sedan. Mekonomen tog hem handsken åt mig och den fick godkänt av Bilprovningen utan problem.

ni har misstagit er med kulhandskar i gjutjärn.. det är ett skört material som gärna spricker vid slag.. det ni troligtvis tagit fel på är en SMIDD handske, som har typiska skarvar såsom ett gjutgods, men har helt olika materialegenskaper.

gjutjärn passar bäst som kokkärl ;)

Det är skillnad på gjutjärn och gjutjärn. Man kan gjuta andra legeringar än traditionellt gjutjärn. Kolla t.ex. här så ser du att kulkopplingar som är tänkta till tyngre släp anges som gjutna. De jag har sett IRL har varit gjutna, inte smidda.
http://www.slapvagnshuset.se/reservdel/kulkoppl/kulkoppl.htm


Nä det är väl ganska självklart att man inte köper en kulhandske från ett sådanställe då tillverkarna av hästtransporter har egna kulhandskar som dom säljer. Antagligen för att de andra som finns på marknaden inte håller måtten:cool:

Följande står det i beskrivningen på Julas hemsioda om deras dyra kulhandske...

MAO är de inte ens avsedda för hästtransport!

Den kulhandske som jag har på mitt släp som kostar 390 kr på hästtransport tillverkarens hemsida klarar 3000 kg...

Mig veterligen finns det ingen särskild standard och typgodkännande för kulkopplingar till hästsläp utan det är gemensamt. Släp är släp ur det perspektivet. Om jag har fel vore det fint om du kan referera till en standard som anger det du skriver.
 
Sv: Varning! till er som ska byta kulhandske!

KL

Har kört ett släp med biltema-handske och det var hemskt! Den "glappade" och lät! Förväntade mig _nästan_ att den skulle lossna... Usch.
 
Sv: Varning! till er som ska byta kulhandske!

jag köpte julas 2000 kg:s handske i somras, var inga problem på bes, men han sa att det fanns modeller som inte va godkända!
men annars rekommenderar jag AL_KO:S handskar, med indikator så man ser om det gått på som den ska!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varning! till er som ska byta kulhandske!

Måste bara fråga alla...
När ni kopplar era släp, hur kontrollerar ni att det "hoppat i" ordentligt?
För det gör ni väl??
 
Sv: Varning! till er som ska byta kulhandske!

Är tillräkligt maniskt rädd för att tappa ett släp att jag inte bara kolla på handsken att det sitter rätt, utan jag kontrollyfter i dragstången på släpet så jag ser att jag lyfter upp bakändan på bilen lite med släpet, om ni förstår vad jag menar.

Nu lät jag som om jag vore hulken :D men bilen lättar ju inte från marken utan gungar lite. :)
 
Sv: Varning! till er som ska byta kulhandske!

Först ställer jag mig på dragstången för att tynga ner släpet ordentligt (sitter i sedan tiden jag hade en låg bil och mitt boggiesläp var så pass mkt högre att det aldrig hakade på ordentligt om jag inte tryckte ned det ordentligt), och sedan kontrollyfter jag för att se så bilen gungar med uppåt. :) Kontrollerar även alltid att 2:a-låsningen på kulhandsken fungerar som den ska.
 
Sv: Varning! till er som ska byta kulhandske!

Måste bara fråga alla...
När ni kopplar era släp, hur kontrollerar ni att det "hoppat i" ordentligt?
För det gör ni väl??

Jag vevar ner stödhjulet och kollar så att bilen lyfts upp innan jag vevar upp hjulet helt.

Det fick jag lära mig på körskolan som ett smartare knep för att kolla, eftersom vi tjejer kanske inte kan lyfta de ca 90 kg:na tillräckligt bra för att vara säkra på att handsken verkligen sitter om den ska. :D

Är man klen i ryggen eller liknande så spar man ju dessutom ett lyft, oavsett hur stark man är.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Den trasiga hoven

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp