Vart är vår sport på väg?

Sv: Vart är vår sport på väg?

Avstängningen är upphävd för vidare utredning av ärendet.

Jag tycker det är bra att de reder ut det ordentligt innan de avstänger, de skulle inte gått ut med att de stängt av henne överhuvudtaget innan all utredning är klar och man verkligen vet att det är sant.

Om det inte är sant så förstör det ju hela hennes karriär, arbete, liv och allting.

Jag har svårt att tro att hon gjort det och jag hoppas verkligen att hon inte har det även om de som verkar mest oskyldiga kan ha gjort hemska saker såklart.

Har bara hört positivt om henne och min egen häst var väldigt fin och välriden när han kom därifrån märktes inte att han skulle blivit utsatt från några övergrepp i alla fall, men han kanske är bra på att dölja det:cool:
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Visst finns det hästar som kommer hem onödigt stressiga. Men jag tror också att många hästar kommer hem och helt plötsligt är alerta och känsliga pga de blivit ridna av en duktig ryttare. Ägaren tycker sen att den är stressad för att denna inte alls har timingen och kunnigheten för att rida en så känslig häst.

Tränaren har gjort sitt jobb och utvecklat hästen till en bättre ridhäst men sen blir det fel när ryttaren rent ut sagt är för dålig på att rida. Jag tror att det här är ett vanligare problem än ni tror.. En tanke..

Här kan jag nog hålla med dig. Hästarna har helt plötsligt utvecklas till fina ridhästar! Sedan kan jag inte på något vis försvara att man är grym mot hästen. Det ska inte få förekomma då man tränar en häst :mad:
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Tror att du har helt rätt i det du skriver. Det finns givetvis ryttare som inte kan hantera en pigg och känslig häst.

Det jag berättar om är riktigt misshandlade djur. Det är stor skillnad på en arbetsvillig och känslig häst och en misshandlad. Det är därför jag är glad att det äntligen händer något inom förbundet och att de sätter ner foten. Vi får se vad de kommer fram till när utredningen är klar. I mitt exempel med hästen med söndertrasad mun, ville jag påvisa hur svårt det är att få förbundet att agera. Det har det i alla fall varit tidigare.

Jag ville dela med mig av några riktigt hemska exempel och jag vet många fler tyvärr:( Inte i något av dessa fall är det ryttaren som inte är tillräckligt duktig. Har man inte sett dessa hästar och känner ryttarna så är det lätt att tänka att det oftast ligger hos ryttarna och jag önskar att jag kunde säga att det är så. Det hade ju varit det bästa givetvis men tyvärr...
Tyvärr får dom hemska exemplen inte riktig tilltro hos många. Just för att många inte tror att en mänska som tar emot hästar för träning kan utsätta dom för sådana saker. Hemskheterna förringas med "du som är amatör är säkert för okunning för att bedöma hur träningen gjorts" osv. Skadade tänder, stora sår i munnen och överbelastning av muskulatur och leder är en helt annan sak än hästar som är framåt och positivt signalkänsliga efter träning.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Klart man kan bli dömd, har man gjort något som är djurplågeri så kan man anmälas för djurplågeri och man kan utan problem bli dömd i rätten för de om man har bevis nog.Otillåtna träningsmetoder som inte är lagliga i sverige tex det räknas ju som djurplågeri och är något lagen är

Men om en förening säger att man inte får rida med boots och man gör de endå är det ju inge hästen dör av och inge djurplågeri enligt mig. MEN har en förening den regeln så är de det som gäller sedan får man tycka vad man vill omdet. Antingen accepterar man reglerna som finns eller så får man gef*n i att tävla det är inte så svårt.Och väljer man att bryta mot lagar eller föreningars regler får man ta smällen när man blir påkommen=)

Det är inte så svårt tycker jag=)
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Men när sa jag att man inte kan bli dömd för t.ex djurplågeri fast du kanske mer menade det som knapplån?

Min avsikt vara bara att förtydliga att en domstol kan inte ta ställning till om någon bryter mot SIF regler. Som du påpekar så sammanfaller de ibland men inte alltid. Svensk lag gäller alltid, men SIF kan mycket väl ha hårdare och annorlunda reglering och stänga av folk för exempelvis otillåtna metoder, doping, osportsligt uppförande mm utan att det på något sätt är straffbart enligt svensk lag.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Jag antar att du med det vill säga att Anders Thelin är en dålig människa och att SIF står för allt gott här i världen och vet vad dom pysslar med. Tvivlar på att du läst hans bok där det faktiskt står en hel del vettigt. Han tar bland annat upp ett exempel med en bonde som hade en hel skog till sina djur men ändå var tvungen att ha ett vindskydd. Om du tycker det är kontroversiella åsikter så varsegod.

Läs motion 6 och 15 till årsmötet där SIF svarat såhär exempelvis:

SIFs Motivering
Förbundets organisation är under utredning. Väsentliga förändringar av arbetssätt bedöms nödvändiga och detta
kommer att kräva stadgeförändringar. Stadgekommittén har dessutom i redovisning för styrelsen påpekat ett antal
brister i de nuvarande stadgarna. Under året kommer därför stadgarna att behöva en omfattande revidering och de
synpunkter som motionären framför bör därvid kunna beaktas. Styrelsen anser därmed att motionen besvarats.


Motivering
Styrelsen är väl medveten om att det saknas ett tillfredsställande regelverk att luta sig mot när frågor av den art
motionärerna lyfter fram skall bedömas och åtgärdas. Detta har aktualiserats i ett nu pågående ärende. Styrelsen har
därför redan tillsatt en utredning av hur det aktuella ärendet hanterats där bl a de frågor motionärerna väcker skall
bedömas. Det är styrelsens uppfattning att vad som därvid framkommer bör kunna ligga till grund för framtagning av
ett tydligt regelverk i linje med vad motionärerna framhåller


http://www.icelandichorse.se/pdf_10/Arsmöteshandlingar 2010.pdf

Eller varför inte gå på årsmötet så får vi se efteråt om du fortfarande tycker att SIF har tagit ett beslut på korrekt sätt.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Var kan jag läsa motionerna?
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Jag antar att du med det vill säga att Anders Thelin är en dålig människa och att SIF står för allt gott här i världen och vet vad dom pysslar med.
Jag kan bara läsa vad som står på olika platser på nätet.
Slutsatserna är dina egna.

Men någon form av motsättningar verkar där ju vara.

Tvivlar på att du läst hans bok där det faktiskt står en hel del vettigt.
Jag har läst mycket om den och vet i stora drag vad den handlar om.
Och jag tycker nog att han över driver en hel del.
Så svårt är det t.ex. inte att slänga ihop ett vindskydd.

Hans åsikter verkar på något vis vara att djurhållning skulle vara en mänsklig rättighet och det är något som jag inte håller med om.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Enligt svensklag skall utegångdjur ha tillgång till vindskydd. Hur skulle det se ut om djurskyddsinspektörerna godkänner en del som inte har vindskydd till sina djur? (vet att det finns speciella fall som revingehed och lojstahed) Men en lag är en lag och den skall följas! Sedan kan man alltid tycka att den är fel och försöka göra sin åsikt hörd som Anders Thelin i hopp om att det blir en lagändring.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vart är vår sport på väg?

Ja jag har inte påstått att jag tycker att man ska bryta mot lagen eller att djur ska vara utan vindskydd. Jag framförde vilka "kontroversiella" åsikter Thelin tar upp i sin bok då det låter mycket värre än jag anser att det är i ridsports artikel.

Sen va nu Thelin som privatperson har att göra med det faktum att han i form av sekreterare framförde styrelsens beslut till Madde vet inte jag.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Mycket bra skrivet! Håller med dig till 100%.
Kanske blir det så att vi får ha våra hingstar ovisade?:cry:
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Hästen hade stora skador med öppna sår och nedslipade tänder.

Katrin
Jag har en häst som också varit med om en sådan historia för ett antal år sedan. Förstörda kindtänder och stora sår i bakre delen av munnen.

Det behövs ökad kontroll. Inte bara ytlig kontroll av hästens mun utan en kontroll som görs så att även skador som ligger längre bak i munnen upptäcks.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Ja tyvärr är du naiv, men jag tycker du ska fortsätta i den anda du skrev i stycket före.

För övrigt tycker jag att RESPEKTEN för hästen börjar försvinna så fort man ska tävla.
Bäst att ducka nu.

Jag håller med!
Helt plötsligt får inte hästar vara hästar längre.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp