Bukefalos 28 år!

Vart är vår sport på väg?

Sv: Vart är vår sport på väg?

Det finns ju t.o.m hästar som är gladare som ridhäst än som vilande häst på lösdrift.

Det är nog det vanligaste.
En vanlig lösdrift ger sällan den stimulans som en häst gillar att få i livet.

Men det gäller att tänka på balansen.

Det är ju trevligt att vila om man har arbetat mycket men tråkigt att inte ha något att göra om man får vila jämt.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Hur kan du få det till att bli så?

Nej jag är inte vegan.
Ja jag rider på hästar.

Men jag reflekterar över varför och hur djur skall kunna ha det bra även om vi håller dem i fångenskap.

Gör du?
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

I den här tråden låter det som att i princip alla tävlingshästar mår dåligt av den enda anledning att dom just tävlas och att det enda rätta är att låta hästen gå i hagen. I mina ögon handlar inte vanvård om det faktum om hästen tävlas eller inte. Men om man nu har dragit det så långt att man anser att det är plågsamt för hästen för att man inte rider runt i grisepass på långa tyglar utan faktiskt tränar hästen, då förstår jag verkligen inte hur man kan tycka det är okej att äta kött. Dubbelmoral kallas det.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Men debatten handlar inte alls om det som du skriver här.
Den handlar om att inte utnyttja hästen över dess komfortnivå.
Och att kunna se när man gör det.

I reglerna för djurskydd så finns det delar som handlar om vad man får göra mot hästar.
En sak man inte får göra är att överanstränga dem.
En annan sak som man måste göra är att ge dem möjlighet att bete sig naturligt.

Hur naturligt är det egentligen att använda hästen som ett tävlingsredskap?
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

I mina ögon handlar inte vanvård om det faktum om hästen tävlas eller inte.

Om man skall definiera vanvård så handlar det över huvud taget inte om vad du tycker.
Utan det är en laglig term som definieras av Djurskyddslagarna med tillhörande föreskrifter.
Om dessa och vad som står däri kan du läsa här.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurskydd.4.7a446fa211f3c824a0e8000170942.html

Du verkar datorvan så du borde kunna leta dig fram till vad som gäller för just hästar.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Hur naturligt är det egentligen att använda hästen som ett tävlingsredskap?

Ungefär lika naturligt som att använda hästen som motionsredskap, transportmedel eller fritidssysselsättning.

Om hästen mår bra beror på hur man hanterar den, stall/hagmiljö, hur man rider mm.

Hästen har en naturlig tävlingsinstinkt (även om den varierar liksom hos människan). Många hästar showar och visar upp sig helt naturligt utan mänsklig inverkan och de individerna gillar troligen tävlingsmomentet också även om det är människan som arrangerar. Det som är onaturligt är att hålla hästen i fångenskap, ha den på stall, proppa i den diverse kraftfoder, lägga på täcken, klippa borsta mm. Det gör man i varierande utsträckning oavsett om man tävlar eller inte.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Det är ju där som man måste fundera över hur stort ingrepp som man skall tillåta sig göra i hästarnas liv.

Ridtur med förberedelse och undanplockning = 2 timmar/dygn.
Tävlingsdag med transport, täcken, box o.s.v. = 24 timmar/dygn

Hästen måste få ha egen tid då den är ledig och bara får vara häst.

Saxat från djurskyddslagen:
4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett
sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet
att bete sig naturligt.
Djurskyddslagen

Där så kan man sedan diskutera hur mycket naturligt som det måste vara.
För om man skall hårddra det hela så kanske ridning och tävling inte går att få plats med under den paragrafen.
Dock hävdar jag att det i alla fall måste röra sin om ett antal timmar varje dag som hästen måste ha möjlighet att bete sig naturligt.

Sedan så måste vi ju definiera vad som är naturligt.
Kapplöpning är nog att betrakta som ganska naturligt.
Hästar springer ju i kapp och tycker att det är kul.
Men att ha någon på ryggen eller något fastbundet efter är ju inte så naturligt.
Där så handlar det ju om att kompromissa.
Om hästen gillar det hela så är det ju okej, om den inte gör det så borde det inte vara okej.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart är vår sport på väg?

Vi måste börja fundera över hästens villkor i sporten.
[...]
Vissa klarar utmärkt att balansera livet för sin häst medan andra går till överdrift och riskerar därmed att överanstränga hästen eller ge den ett liv som påverkar hästens psyke negativt.[...]

Detta är något som jag funderat på ett tag fast betonat mer på den fysiska aspekten. Jag är ingen islandsryttare utan har ridit klassisk dressyr hela mitt hästliv men börjar svänga åt alla möjliga håll nu pga. visa myntade uttryck som finns och som jag förtvivlat bara gapar åt.

Ett tankesätt som går bland många är att "det finns få hästar som klarar av att bli elithästar, många går sönder i processen", och jag gapar över hur människor förhåller sig till detta. Är det ok att "1 häst av 100" (detta är inga siffror som är ren sanning utan en enkel jämförelse) blir en OS häst medan resten förpassas till sällskapsliv/promenad eller slakt för att de inte klarade måtten och gick sönder? Bör man kanske inte titta i andra änden av problemet: är ridningen och prestationskraven utformade på ett sådant sätt att vi tar sönder fler hästar än vi kan avla fram som håller måttet? Är det rimligt att ha dessa krav på elithästars prestation eftersom så många tydligen sållas? Eller bör man helt enkelt se viss ridning som skadlig om den skadar kanske 80% av hästarna som tränas?

Nu är detta bara lösryckta tankar från saker jag funderat på och jag vet inte hur stort antalet trasiga hästar är men jag har då hört att det sållas många grodor för att hitta prinsen..
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Ja du med utgångsläge från det här.

4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett
sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet
att bete sig naturligt.

Så är det inte heller naturligt för dem att stå vid en höbal dygnet runt, även det är ett missförhållande som ännu inte har anmärkts på men som med stor säkerhet kommer att uppmärksammas framöver. Det är absolut inte naturligt.

Hästen är faktiskt en av jordens största atleter, även om det finns större djur än hästen så är det ingen som under arbete använder lika mycket muskler som just hästen. Det tål ju också att skänkas en tanke åt, hur hästar mår när de inte kan få utlopp att kunna röra på sig.

Att en del tävlingshästar mår dåligt är ingen nyhet, men att många privata skogsmullar faktiskt också kan må dåligt kanske man inte tänker på. Så vanvård eller missförhållanden finns på olika sätt, det hänger nog mest samman med betraktaren själv vilket man väljer.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Att en del tävlingshästar mår dåligt är ingen nyhet, men att många privata skogsmullar faktiskt också kan må dåligt kanske man inte tänker på. Så vanvård eller missförhållanden finns på olika sätt, det hänger nog mest samman med betraktaren själv vilket man väljer.

Men två fel gör ju inte ett rätt.

Att en kategori hästar mår dåligt kan ju inte vara något argument för att strunta i att diskutera den andra kategorin.
Den här tråden handlar om sporten.
Och det är ju tävlingsdelen.

Hästar som står i små fållor och äter ihjäl sig är ett annat ämne som lämpligen avhandlas i en annan tråd.
Tycker jag då.

Och jag tror dessutom att hästen som får äta hela tiden i alla fall är lycklig.
I bestämmelserna står dessutom:
1 § Hästar ska utfodras enligt följande:

4. så att de inte blir över- eller underviktiga i förhållande till sitt användningsområde.
Så det är ju redan reglerat.

Här: http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000913/DFS_2007-06.pdf

Att låsa in hästar i box eller binda fast dem i spilta så att deras rörelsefrihet i princip är hindrad helt och hållet tror jag är det största ingreppet som vi tillåter oss att göra på hästens naturliga beteende.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart är vår sport på väg?

Låsa in ja, det behöver ju inte prompt handla om en box eller spilta, en för liten hage är även det fel.

Jag kan tycka att det behövs lite nyans, du resonerar ur strikt tävlingsperspektiv men jag vill nog påstå att sporten inte enbart handlar om tävling utan även för de som inte tävlar tillhör också sporten. Alla kan ju sporta utan att behöva tävla, så enkelt är det.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Detta är något som jag funderat på ett tag fast betonat mer på den fysiska aspekten. Jag är ingen islandsryttare utan har ridit klassisk dressyr hela mitt hästliv men börjar svänga åt alla möjliga håll nu pga. visa myntade uttryck som finns och som jag förtvivlat bara gapar åt.

Ett tankesätt som går bland många är att "det finns få hästar som klarar av att bli elithästar, många går sönder i processen", och jag gapar över hur människor förhåller sig till detta. Är det ok att "1 häst av 100" (detta är inga siffror som är ren sanning utan en enkel jämförelse) blir en OS häst medan resten förpassas till sällskapsliv/promenad eller slakt för att de inte klarade måtten och gick sönder? Bör man kanske inte titta i andra änden av problemet: är ridningen och prestationskraven utformade på ett sådant sätt att vi tar sönder fler hästar än vi kan avla fram som håller måttet? Är det rimligt att ha dessa krav på elithästars prestation eftersom så många tydligen sållas? Eller bör man helt enkelt se viss ridning som skadlig om den skadar kanske 80% av hästarna som tränas?

Nu är detta bara lösryckta tankar från saker jag funderat på och jag vet inte hur stort antalet trasiga hästar är men jag har då hört att det sållas många grodor för att hitta prinsen..
Att bara acceptera att hästar blir utslagna är uppåt väggarna.

Men man bör titta på alla delarna.
-Vad är en hållbar exteriör och hur definieras det i bedömningskriterierna på avelssidan. Råder förnuft eller bara "det är snyggt att se på" som styr.
-Hur tillämpas ridningen. Vad finns det för möjligheter att påverka vid sportbedömningar och förhindra dålig ridning och manipulering. Vad kan kontrolleras vid veterinärbesiktning.
- Är prestationskraven rimliga. I sporttävlingar ger viktmanipulering som ger ökad aktion plus i kanten. Var går gränsen för vad som är rimlig aktion.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Man brukar kalla just tävlingsbiten för sport.
Annat brukar kallas motion och fritid.

Om vi återgår till tävlingsbiten så är det ju så att det kan man låta bli utan att det är allt för ansträngande.
Man kan låta bli att pressa och stressa hästarna, det är mycket enkelt.

I sporten, vad gäller tävling då, så har det kommit en stor andel av ryttare som livnär sig på att träna, tävla och visa egna och andras hästar.
I det läget kommer en helt ny press in.
Den att prestera i alla lägen.

Ridningen och tävlingen har blivit kommers och inte något som häst och ryttare gör för nöjes skull.
Det gäller att visa hingstar/saluhästar/träningshästar med bästa möjliga resultat för det ger pengar.
Och där någonstans är det risk att man kör över hästarnas behov.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Låsa in ja, det behöver ju inte prompt handla om en box eller spilta, en för liten hage är även det fel.

Vad du tjatar.
Jag börjar nästan att tro att du försöker provocera mig.

Det är en oändlig skillnad för hästen om den står på en yta av 20m X 20m med bra underlag där den kan röra sig i alla sina naturliga gångarter när helst den vill än om den står inspärrad på ytan 3m X 3m där den bara kan vända sig.
Ännu värre är det ju med spilta där den inte ens kan vända sig.

Spilta är ju att jämföra med att binda fast oss i en säng.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Varför tycker du att mina inlägg är mer provocerande än dina egna?

Man måste ju se till helheten, var vi inte överens om det? En liten hage är precis lika illa som en box, ska hästen överhuvudtaget komma ut så bör den ju för röra på sig som den vill och inte i ett begränsat område i mina ögon. Som du ser så är det hela tiden upp till betraktaren, och utifrån det speglas åsikten.

Personligen tycker jag att majoriteten av de som livnär sig på hästeriet faktiskt är bra på att inte tvinga fram saker som inte finns, många gånger till ägaren egen förtret som då gärna vill mer än vad tränaren anser att det finns. Röt ägg finns? Javisst, det kommer alltid att finnas så fort vi har med människor att göra.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

*KL*

Att vi bryter hästens naturliga beteende och miljö/belastning när vi använder dem är ju utan tvivel.
Första frågan är då hur vi använder hästen, är av uppfattningen att många och säkert de flesta skador som inträffar är när tränaren inte kan avgöra hästens begränsning utan pressar den för hårt oftast driven av monetär önskan.:mad: Samt hur den hanteras när den arbetar.

Men där det brister mest är nog vad vi erbjuder för fritid åt hästen. Är den upplagd efter hästens naturliga behov, hästen är ju ett klaustrofobiskt flyktdjur som får sin trygghet i gruppen av andra hästar. Är då flera timmars vistelse på 3x3 m utan fysisk kontakt med andra hästar efter hästens behov? Eller en så liten hage att de inte tillsammans kan sträcka ut i galopp? Eller flera kg kraftfoder kompletterat med grovfoder istället för tvärt om? Gå i en skrittmaskin långa tider, har för övrigt inte sett många hästar som sett glada utt i skrittmaskin, och skulle de se glada ut så kan man fråga sig hur de har det annars.:cool:
Då hävdar en del att skaderisken är för hög med lösdrift, ja det är klart när de inte är vana sedan födsel och uppväxt att umgås med andra hästar på hästars villkor. Eller att varje dag fånga in hästen från stora ytor, då ska man fråga sig varför kommer inte hästen när du ropar? Lösdriften behöver inte vara så stor, jag har själv hagar på 5 ha som räcker för c:a 15 st Islandsfullblod och det är inga problem att få in dem vilket vi gör varje dag.

Okay jag ska inte bli för långrandig men jag anser att om hästen får vara häst i störst möjliga mån på sin fritid så får du en piggare och samtidigt lugn och hållbar häst.
Känner på mig att vi delvis glidit lite från trådens rubrik.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Jag vet inte om du har glidit ifrån ämnet särskilt mycket, det du beskriver är ju något som vi kan återfinna i bägge leden. För sport/tävlingshästen där ägaren är rädd för skador om de får komma i större hage, men även den mera sport/fritidshästen där ägaren kanske inte får tag på sin häst eller så blir de leriga. Andra alternativ till små hagar hänger samman med bekvämlighet, eller man har inte tillräckligt med marker mm. Oavsett så håller jag med, detta är några faktorer som kan utlösa stress och ofta utan att det syns direkt.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Det är en oändlig skillnad för hästen om den står på en yta av 20m X 20m med bra underlag där den kan röra sig i alla sina naturliga gångarter när helst den vill än om den står inspärrad på ytan 3m X 3m där den bara kan vända sig.
Ännu värre är det ju med spilta där den inte ens kan vända sig.

Spilta är ju att jämföra med att binda fast oss i en säng.

Få hästar står i en spilta/box dygnet runt, det vi har i verkligheten kan vara.

*Box 3x3 m 200h/vecka, 3 mils lugn promenad, resten hage på 1 ha
*Box 3x3 m 220h/vecka, 6 mils varierat temp, resten hage på 1 ha
*Box 3x3 m 150h/vecka, 4 mils intensiv träning resten hage på 1/5 ha


Och 10 varianter till på samma tema med lösdrift, spilta, små och stora hagar, ingen eller mycket träning olika åldrar på hästen...

Hur ska man avgöra vad som är mest naturligt? Spelar det någon roll vad som är mest naturligt? Huvudsaken är väl att hästen trivs och mår bra. Det finns hästar som mår bättre av att stå inne (kanske inte hinner äta tillräckligt annars t.ex), andra klättrar på väggarna efter 5 minuter. Mycket beror på ålder, kön,vad hästen är van vid och hur mycket den arbetar.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Varför tycker du att mina inlägg är mer provocerande än dina egna?
Det som jag funderade över var om de var avsedda att vara provocerande.
Jag försöker inte provocera utan jag försöker diskutera missförhållanden.
Syftet verkar vara olika.

Som du ser så är det hela tiden upp till betraktaren, och utifrån det speglas åsikten.

Nej det handlar inte om vare sig betraktaren eller åsikter.
Utan om hästarna och vad de mår bra av.

Det är helt olika.
Och något som det forskas om på olika sätt.
En forskning som sedan leder bl.a. till olika Djurskyddsföreskrifter som vi måste följa.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Spelar det någon roll vad som är mest naturligt?

Det spelar ju roll att det är tillräckligt naturligt.

Travtränare Hans Adielsson satte sina hästar på lösdrift.
Något som har bidragit till hans höga segerprocent.
Det är inga stora lösdrifter men det ger hästarna möjligheten till att vandra mycket vilket är något som de är byggda för.
Denna möjlighet till att vandra verkar ha givit en högre tålighet för träning.

Hästar kan inte vandra i en box.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp