Bukefalos 28 år!

Vart är vår sport på väg?

Sv: Vart är vår sport på väg?

Men vad du strider för liten hage men fri tillgång, ....

Menar du fri tillgång på mat?
Så strider jag inte för det.
Jag har aldrig fått det att fungera för egen del.

Däremot så strider jag för hästens fria tillgång till hage, så att den själv kan bestämma om den vill röra på sig eller inte.
I stället för att hindras från att röra på sig i 8 timmar i sträck.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Men snälla I_U, nu börjar det här bli sandlådenivå. Du läser ju Bojs inlägg som f-n läser bibeln. Synd, för jag tycker annars att dina inlägg ofta är ganska träffsäkra, men nu är du bara fånig.

Både du och jag förstår mycket väl att Boj inte menar att man lika gärna kan strunta i att släppa ut hästen.

Jag tror i grund och botten att ni har i stort sett samma uppfattning om vad som är bra för hästen, men drar man skillnaderna till ytterligheter hamnar ni oceaner ifrån varandra.

Som jag har förstått det så har du själv tävlat på SM-nivå en gång i tiden. Hur hanterade du dina egna hästar under pågående tävlingar, eller under träning för den delen? Hur har hanteringen förändrats sedan den tiden? Bättre? Sämre?

Är nyfiken eftersom den här tråden handlar om vart vår sport är på väg och det vore roligt med lite jämförelser förr och nu.

Jag har hållt på ganska länge med isl.hästar. Men jag har inte varit ute i tävlingssvängen så mycket de första åren, jag var mest och tittade. Red fortfarande på ridskola då. Det jag märkt nu är att det verkar bli vanligare med tex skrittmaskiner, även på islandshästställen. Det fanns inte alls på "den gamla tiden". Jag såg heller aldrig särskilt många klippta islandshästar. Kanske någon svettfåra på halsen, men inte som det är nu, att man helrakar osv. Sadlarna har ju blivit bättre och tur är det...hm ja det här kanske inte hade så mycket med tävlandet att göra.....Viktbootsen var heller inte så avancerade, det var mest såna vanliga gummiboots, klockor. Men som sagt, jag var så liten då och hade precis börjat med islandshästar och visste inte så mycket om rasen då. Men det känns ändå som att den stora skillnaden är just det här med installning, att det är vanligare. I början av 90-talet gick väl de flesta islandshästar i Sverige ute året om. På gott och ont, det fanns säkert de som hade för lite kunskap och trodde att hästarna klarade sig på bark typ...
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Du läser ju Bojs inlägg som f-n läser bibeln. Synd, för jag tycker annars att dina inlägg ofta är ganska träffsäkra, men nu är du bara fånig.

Både du och jag förstår mycket väl att Boj inte menar att man lika gärna kan strunta i att släppa ut hästen.

Det tror jag inte.
I mina ögon är en hage på 20x20 m bara en ren förvaring, och kan jämställas med att stalla in på box.

Som jag har förstått det så har du själv tävlat på SM-nivå en gång i tiden. Hur hanterade du dina egna hästar under pågående tävlingar, eller under träning för den delen? Hur har hanteringen förändrats sedan den tiden? Bättre? Sämre?
Jag hade alltid med mig en portabel hage som jag satte upp på tävlingsplatsen.
Eftersom jag anser att hagvistelse med rörelse i frihet är mycket viktig.
Och det hade de flesta andra också.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Jag vet inte var ifrån du har fått att hoppryttare värmer upp sin häst i en hage på 20x20, många på hög nivå har sina hästar ute i sk boxhage och den är i stort sett lika stor som en vanlig box just därför att de inte vill att hästen ska komma till skada. Värms upp gör de under ryttare, några få inom eliten låter sina hästar få gå i stora hagar och för de har dom fått mycket skit.
Vi har ju några runt om oss här, dels som vi själva umgås med och andra som vi bara ser på håll.
Vill man ha sin häst ute dygnet runt, så är det väl bra att förse dem med stora hagar och inte frimärkshagar, dessa blir mycket ohygieniska väldigt snabbt om man har flera hästar och inte är där och mockar flera gånger per dag.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

I början av 90-talet gick väl de flesta islandshästar i Sverige ute året om. På gott och ont, det fanns säkert de som hade för lite kunskap och trodde att hästarna klarade sig på bark typ...

Ja det finns många tråkiga historier om sådant.
Jag minns särskilt ett rykte om 2 hästar som gick i en hage vid en sommarstuga.
Ägarna kom ut på helgerna och red och i veckorna var hästarna ensamma.

Jag hoppas att det ryktet inte var sant.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Hage är det nog 80 % som har till sina hästar på tävlingsplatsen, i vissa fall 100%. Det är bara under SM och vissa andra nationella tävlingar som alla hästar har box. Likafullt leder man sin häst på tävlingsplatsen eftersom man anser att hagen är för liten.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Jag vet inte var ifrån du har fått att hoppryttare värmer upp sin häst i en hage på 20x20, ....

Om du hade läst tråden så hade du läst att jag var och tittade på hoppträning i ridhus.
Och där så värmde de upp på volterna med 20m i diameter.
Ytan 20x20m duger alltså att rida på.

Det kan man inte göra i en box.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

OMG, jag får nog hålla med fotogalen du läser inläggen som fan läser bibeln. Försök att sära på frukten lite. Äpplen i en korg och päron i den andra.

Vi pratar om hästar utan ryttare, när hästen har ryttare på ryggen är den i arbete. Vissa hästar skulle kunna göra en piaff i boxen vilket även det skulle kunna räknas som uppvärmande.;)
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

På Sm kan man ibland få låna hage, går du och tittar på våra öppna och lätta tävlingar så ser du att boxarna är få och i vissa fall obefintliga.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Absolut skall de det. Det är därför jag tar hand om mina. Hade jag låtit dem lida hade jag vare sig gett dem vatten eller mat eller annan övrig vård. Jag hade stängt in dem på box 24 timmar om dygnet. Jag hade inte tagit ut vare sig veterinär eller hovslagare.
Men det hade ju varit riktigt grova saker att göra så.
Hästar kan må dåligt utan att det är på fel sida om djurskyddslagen.
Det som du räknar upp hamnar i avdelningen djurplågeri och är straffbart.

Vården tror jag nog att de flesta klarar av att sköta.
Men inte hänsynen till hästen som individ.
Med egna behov av känslomässig art.
Det är de behoven som inskränkningar i hästens möjlighet att bete sig naturligt inte uppfyller.

Du har fortfarande inte svarat på mina seriöst ställda frågor i inlägg nummer 143. Om du inte kan göra det så tycker jag du inte ska citera enstaka meningar och insinuera en massa saker.

Den här frågan?
Nu frågar jag ärligt: Ska jag sälja mina hästar tycker du?
Om du inte kan erbjuda dem ett bra liv så är det ju konsekvensen av det.
Man kan inte skylla på förutsättningarna när man har hand om djur.
Om förutsättningarna inte är bra så får man ta och ändra på dem.

Så igen: kritiserar du även elitryttarna?
Absolut.
Det är fenomenet att inskränka hästens liv som jag är kritisk mot.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

det som jag tyckt alltid varit så skönt inom islandssporten, är att trots vi har tävlingar på hög nivå, avelsbedömningar mm, med fina flotta och tjusiga hästar så har något av charmen i det hela varit den otvungna & familjära stämningen och inställningen kring träning och tävling av islandshästarna. Att rasen är sund och vi människor som håller på med den, är måna om våra djur, deras ursprung, att ridningen och träningen av våra hästar sker utan hjälpmedel, inspänningstyglar, lindor... eller hästar som står ensamma i hagarna för att matte/husse inte vill att tävlingshästen skadas mm mm...att vi inte behandlar våra hästar som porslinsfigurer som inte kan få utlopp för sina instinkter och behov, utan låter våra föl får växa upp i flock till starka och friska individer.
Jag VET att det är OT, men jag kan inte låte bli att kommentera detta.
Din beskrivning skulle kunna passa klockrent på många jag känner och deras inställning till sina hästar och tävlande och de håller inte på med islandshästar.

Sporten utvecklas och kraven ökar på våra hästar, det blir mer och mer penagr inblandade, man vill ha snabbare resultat osv. Det är iofs en naturlig utveckling av en sport som ökar mer och mer i popularitet MEN jag tycker man får försöka hejda sig en aning och gå tillbaks ibland och tänka på att det aldrig får slå tillbaka på hästarna.
Det gäller väl lika mycket all ridsport?! Därav alla diskussioner inom dressyren och vart den är på väg till exempel.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Enligt djurskyddslagen, eller snarare föreskrifterna, så skall hästar varje dag fritt få röra sig i sina naturliga gångarter.

Anser du att hästen kan göra det på ytan 20x20m?
Anser du att hästen kan göra det på ytan 3x3m?

I en rundcorall så springer hästen fritt, den är ca 18m i diameter.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Övriga i tråden: hur ser ni på detta....är man en dålig hästägare som inte har sina hästar på lösdrift? Hm nu blev det lite trådkap här inser jag. Moderator får banna mig om det är uppåt väggarna...:crazy:[/QUOTE
]

Nej inte enligt mig, men mycket utevistelse har alla hästar rätt till och i så pass stora hagar att de kan galoppera runt om de vill.
Sen tycker jag personligen att hästar så långt det är möjligt borde ha rätt till några veckors bete varje år. Ingen ridning, ingen utrustning utan bara gå i flock dygnet runt. Det finns såklart hästar som av hälsoskäl inte kan detta, men jag pratar om friska individer.
Har diskuterat detta med en bekant som vägrar låta sin häst gå ute dygnet runt öht. Detta är för att ägaren tycker det känns tryggare när hästen är inne om natten. (ute ca 5 timmar om dagen)
Det är säkert en ren slump att det är ett islandsstall det gäller i det fallet, men inställningen tycker jag är väldigt underlig. Det är ju hästens behov som ska komma i första hand tycker jag, inte ägarens.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

måste säga att egentligen finns det inget som heter naturligt från den dag vi människor tämjde hästen! oavsett lösdrift barfotagång osv..har själv lösdrift men jag inser att det finns fler människor än mig som kan ta hand om sina hästar och varje individ har olika personligheter och behov. det gäller att se till helheten och att se till sin hästs behov innan den mår dåligt av våran hästhållning. att hästen måste ha utevistelse är ju självklart! läste ett bra citat i senaste hästfocus av en veterinär ang tävlingshästar som står på box mestadels hela dygnet: tänk dig om stefan holm skulle ligga i sängen 23 timmar om dygnet??? tänkvärt va? summa sumarum: alla sätt e bra utom dom dåliga ;)
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Men det hade ju varit riktigt grova saker att göra så.
Hästar kan må dåligt utan att det är på fel sida om djurskyddslagen.
Det som du räknar upp hamnar i avdelningen djurplågeri och är straffbart.

Vården tror jag nog att de flesta klarar av att sköta.
Men inte hänsynen till hästen som individ.
Med egna behov av känslomässig art.
Det är de behoven som inskränkningar i hästens möjlighet att bete sig naturligt inte uppfyller.



Den här frågan?

Om du inte kan erbjuda dem ett bra liv så är det ju konsekvensen av det.
Man kan inte skylla på förutsättningarna när man har hand om djur.
Om förutsättningarna inte är bra så får man ta och ändra på dem.


Absolut.
Det är fenomenet att inskränka hästens liv som jag är kritisk mot.

Det var EN fråga ja....övriga frågor har jag skrivit två ggr. Du får väl läsa lite noggrannare. Men som vanligt väljer du ut det som du tycker är roligast att kommentera, och det du finner är roligast att insinuera. Jag tycker du är fräck som sitter och påstår att jag inte erbjuder mina hästar ett bra liv, bla. Du har inte ens sett dem i verkligheten. Det är ganska grova förolämpningar du kommer med.

En förolämpning syftar till att förlöjliga, förnedra, kränka eller reta upp en annan person. Vilket jag anser att du gör, åtminstone de två sistnämnda kriterierna, när du påstår att jag inte tar hand om mina djur, att jag inte erbjuder dem ett bra liv, att min hästhållning är fel. Förolämpning är i Sverige ett brott enlig 5 kap. 3 § brottsbalken. Straffet för det är böter.

Ok du kritiserar elitryttarna säger du. Men gör du det face to face? Det är DET som är frågan. Det är jäkligt lätt att sitta på nätet och kritisera hit och dit. Men går du direkt till dem och säger det till dem? Om du gjort det, vad har de kommit med för motargument?
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Jag VET att det är OT, men jag kan inte låte bli att kommentera detta.
Din beskrivning skulle kunna passa klockrent på många jag känner och deras inställning till sina hästar och tävlande och de håller inte på med islandshästar.


Det gäller väl lika mycket all ridsport?! Därav alla diskussioner inom dressyren och vart den är på väg till exempel.

Ang. det sistnämnda: absolut gör det det! Jag har inte påstått något annat. Men eftersom tråden handlade om islandshästsporten så skrev jag utifrån det, och dess utveckling.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Det är intressant att du tar mina påståenden så personligt.

Jag kritiserar egentligen ett fenomen.
Att vi inskränker hästarnas liv för mycket.
Det att hästar inte får bete sig så naturligt som de skulle behöva och att de inte får röra på sig som de vill när de vill.

Och du tar åt dig på alla sätt och vis.
Varför gör du det?

Vad gäller dina frågor - självklart väljer jag att skriva om det som jag tycker är roligt.
Varför skulle jag göra något annat?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp