Bukefalos 28 år!

Vart har en ko det bäst?

S

snuffo_12

Skum rubrik, men jag undrar vad ni tycker är bäst för en ko:

Antingen att den går på lösdrift(alltså inte ute, men inte uppbunden i ladugården) och med andra kor. Går inne slutet av hösten(om det inte är en fin höst)hela vintern och början av våren och resten av året så länge vädret tillåter, ute i stora hagar med bra bete tillsammans med många andra kor. Byter bete så fort det tar slut och när hösten börjar stödfodras med ensilage/hö. Får kalv varje vår.

Eller att:

Den bor med ca tre hästar i en lagom stor box nattetid på vinter och ute när hästarna går på bete och på dagarna ute mellan 12-15 timmar per dygn(på vintern, annars längre). Får fritillgång på hö eller ensilage. Blir behandlas ''som en häst''(menar att man tar sig tid för just den, borstar osv).

Så vad tycker ni är bäst?:)
 
Sv: Vart har en ko det bäst?

Alltså dina exempel är lite svåra.

För det första skulle jag inte ha ko ihop med häst i samma stall, blir lätt för fuktigt.
Dessutom, vad jag förstått, fri tillgång på hö /ensilage och ingen kalv, jag lovar, kossan kommer att bli sjukligt fet.Så den biten kommer inte att fungera.
 
Sv: Vart har en ko det bäst?

Nä, i och för sig, så långt tänkte jag inte. Fritillgång är nog inte så smart.. Men man hade ju kunnat byta ut det till halm.
Började fundera lite på det idag då jag vet en som har en ko på box tillsammans med sina hästar.
 
Sv: Vart har en ko det bäst?

Alternativ 2 låter ju jättegulligt i första sekund men alla som sett en koblaja vet att den är mycket blötare än hästskit... för allas trevnad skulle jag ha kon för sig nattetid o hästarna för sig. Blir renast så. Dagtid får de gärna vara tillsammans, leka med varandra o grejjas med o så men just på natten ska det nog vara delat.
 
Sv: Vart har en ko det bäst?

Alternativ 1 utan tvekan, kor ska ha kosällskap, dessutom mår den knappast bättre av att stå på box än att gå på lösdrift under natten. Klart att kor gillar (älskar) när man borstar och håller på med dem men det uppväger inte kosällskap.
 
Sv: Vart har en ko det bäst?

Det verkar inte som om du kan så mycket om kor. Det är minst lika komplicerat som att ta hand om hästar. En ko är t.ex MER flockberoende än en häst, dom kan skena blint om dom upptäcker att dom är ensamma. Så att ha EN ko är nog inte att rekommendera även om den har hästsällskap. Det är 2 helt olika arter...
 
Sv: Vart har en ko det bäst?

Kan och kan, är uppvuxen och bor på en gård med kor så en del kan jag ju men jag är ingen expert.
Jag har inte sagt vad jag tycker om saken utan frågade vad ni tycker är det bästa alternativet.

Sen är det inte så att jag någonsin ska ta hem en ko till mina hästar, utan det var bara en tanke eftersom jag som sagt vet folk som har en ko med hästar. Först tänkte jag att som bonde(menar inte att det gäller alla bönder) ser man ju inte till individen utan där är ju en kossa bara en i mängden. Först tänkte jag att det är egentligen hemskt, men med nogare eftertanke kom jag på att det bara var förmänskligande från min sida då jag tror att så länge korna har ko-kompisar så bryr de sig inte om det får någon kärlek utav oss människor, bara att vi behandlar dem bra. Och nej, jag tror inte hästar kan ersätta ko-sällskap.

Jag vet att kor och hästar är två olika sorters djur, och som sagt har/hade jag inte sagt min syn på saken. :)
 
Sv: Vart har en ko det bäst?

Ok, du kunde kanske en del om kor då:D Men som sagt, kor är flockdjur och trivs bäst i sällskap med varandra. Sen kan man ju fundera på om dessa "ladugårdsindustrier" som finns idag är det kon skulle valt...
 
Sv: Vart har en ko det bäst?

Det verkar inte som om du kan så mycket om kor. Det är minst lika komplicerat som att ta hand om hästar. En ko är t.ex MER flockberoende än en häst, dom kan skena blint om dom upptäcker att dom är ensamma. ..

Fast jag som har ko håller inte med.

Faktiskt så tycker jag ko är väldigt okomplicerad i förhållande till häst.Om man ger en ko lika mycket tid som en häst så vinner kossan.
 
Sv: Vart har en ko det bäst?

Eftersom jag är mjölkbonde, med lösdrift, så anser jag alt. 1. Sedan så håller jag med ginnies att nötkreatur avger för mycket fukt för att det ska vara nyttigt för hästar.

Kicki :laugh:
 
Sv: Vart har en ko det bäst?

. En ko är t.ex MER flockberoende än en häst, dom kan skena blint om dom upptäcker att dom är ensamma.

Fast riktigt så kan man inte rent generellt säga. Hanterar man ett nötkreatur som man hanterar en häst så är det ingen skillnad.

Kicki :laugh:
 
Sv: Vart har en ko det bäst?

Först tänkte jag att som bonde(menar inte att det gäller alla bönder) ser man ju inte till individen utan där är ju en kossa bara en i mängden.

De flesta bönder ser kon som den individ den är, annars kan man ju inte optimera tillvaron just för den kon för bästa resultat. Samt att man har olika relationer till olika kor i besättningen.

Kicki :laugh:
 
Sv: Vart har en ko det bäst?

Jo, men det känns så.. känslokallt ändå. Jag menar, ett exempel då är att man föder upp kalvar varje år, är det då en ko som inte blir med kalv, så skickar man ju den på slakt då det inte är lönsamt med en ko som aldrig få någon kalv. Man ser ju inte på samma sätt på hästar menar jag.

Känner att jag har svårt för att uttrycka mig och det blir lite luddigt, hoppas du fattar vad jag menar ändå :)
 
Sv: Vart har en ko det bäst?

Fast så är det ju även med hästar ibland åxå, om än inte i samma utsträckning. Och det värsta som kan hända ett djur är ju faktiskt inte att dö, finns ju värre saker. Är ju t.ex. många avlagda travhästar som inte alltid hamnar så roligt till då de ofta säljs billigt eller ges bort och sedan går från hand till hand. Och ibland är det ju inte de bästa av händer alla gånger.

Och hur många tävlingshästar (ridsport) säljs för att de inte presterar som förväntat, och det gång på gång!?

Kicki :laugh:
 
Sv: Vart har en ko det bäst?

Knapplånar mig själv.....

Att skicka ett djur till slakt för att hon inte tar kalv ser jag inte som känskokallt, man måste ju iom. att man kan inte bekosta ett djur som bidrar till ens egen brödföda. Vi ska ju leva på detta, är ju ingen hobby. Men bara för en skull så betyder det inte att man inte bryr sig eller är ledsen. Om du bara visste hur mycket tårar jag fällt under 23 år som bonde över djur här på gården. Och det finns nog fler som jag i den här yrkesgruppen.

Kicki :laugh:
 
Sv: Vart har en ko det bäst?

Jo, men det känns så.. känslokallt ändå. Jag menar, ett exempel då är att man föder upp kalvar varje år, är det då en ko som inte blir med kalv, så skickar man ju den på slakt då det inte är lönsamt med en ko som aldrig få någon kalv. Man ser ju inte på samma sätt på hästar menar jag.


Om en ko; eller då kviga, aldrig skulle få kalv så blir de sjukligt feta.

En häst som är i samma sits har folk kanske mer vett att motionera, men inte alltid, se hur många fånghästar det finns-huvuddelen beror på att de av människan göds för mycket och därför får en plågsam sjukdom.
 
Sv: Vart har en ko det bäst?

Och det är dessa nästan sjukligt feta kor som gourme´kockarna vill ha till sina resturanger, med en massa fett insprängt i köttet - marmorerat.
Resturangerna betalar dyrt för det medans den som födde upp djuret får fettavdrag från slakterierna ist:crazy:
 
Sv: Vart har en ko det bäst?

Och det är dessa nästan sjukligt feta kor som gourme´kockarna vill ha till sina resturanger, med en massa fett insprängt i köttet - marmorerat.
Resturangerna betalar dyrt för det medans den som födde upp djuret får fettavdrag från slakterierna ist:crazy:

Nej, sjukligt feta nöt som blir om kvigor får leva utan att betäckas, innehåller väldigt lite sådant fett, det mesta är ren talg som smakar skit, det vill ingen ha.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
762
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 088
Senast: Amha
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 329
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
735
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp