Vart hitta markduk till ridbana???

pitbull_lisen

Trådstartare
Ska kanske göra en ridbana,:bump: (av sand) men vart sjutton får man tag på billig markduk??? har letat men bara hittat sån där svindyr som man har till trädgården... Är det nödvändigt att ha en sån? (har hört det från en person men det är ju bara EN persons åsikt) själv vet jag inte...
 
Sv: Vart hitta markduk till ridbana???

Hej!
Nej, det är inte nödvändigt. Den är dock bra mot tjäle samt att de större grusen under inte lika lätt kan krypa upp och blanda sig med ytmaterialet. Om man verkligen ska lägga ut pengar på en rejäl ridplan är det bra med duk.
Vi i stallet disskuterade ycket fram och tillbaka, men tillslut blev det duk och dräneringsrör för att vi ville göra det ordentligt när vi lika gjorde det.
Det är dock absolut inte nödvändigt.:)
 
Sv: Vart hitta markduk till ridbana???

pitbull_lisen skrev:
Ska kanske göra en ridbana,:bump: (av sand) men vart sjutton får man tag på billig markduk??? har letat men bara hittat sån där svindyr som man har till trädgården... Är det nödvändigt att ha en sån? (har hört det från en person men det är ju bara EN persons åsikt) själv vet jag inte...
Jag tycker absolut att duk är nödvändigt!!

Dränering beror på vad du har under ridbanan, har du jord så måste du nästan ha dränering för att banan inte ska bli en blöt fläck bara!!

Pappersbruk brukar ha viraduk som de vill bli av med, och det fungerar minst lika bra som dyr markduk!!

Lycka till!!! :D
 
Sv: Vart hitta markduk till ridbana???

*ler* Jag åkte förbi ett vägbygge och det låg det huuuur många rullar som helst med markduk....
 
Sv: Vart hitta markduk till ridbana???

Min järnaffär sålde markduk men när jag kollade priset och räknade på det i förhållande till anvädningen av ridbanan så insåg jag att jag skulle hoppa över markduken och istället när den tiden kommer lägga på ett till lager grus när det jag lagt börjat försvinna ner i leran. Om det hinner ske under de år framöver jag rider... Grannens har inte försvunnit ner ännu efter 20 år.
 
Sv: Vart hitta markduk till ridbana???

Om det finns något pappersbruk i närheten så kan du kolla ifall det går att få köpa/få begagnad viraduk när de ska byta. Vet att vissa bruk är överlyckliga över att bli av med den medans det är kö på andra...
 
Sv: Vart hitta markduk till ridbana???

pitbull_lisen skrev:
Ska kanske göra en ridbana,:bump: (av sand) men vart sjutton får man tag på billig markduk??? har letat men bara hittat sån där svindyr som man har till trädgården... Är det nödvändigt att ha en sån? (har hört det från en person men det är ju bara EN persons åsikt) själv vet jag inte...

Det beror på vad undergrunden består av om du behöver ett materialskiljande lager av geotextil eller inte.

Alla vägbyggen säljer inte den geotextil de har, vi gör det inte. Vi tar hem det vi behöver i ett stort parti för att slippa fraktkostnaden, och då kan vi inte sälja till privatpersoner eftersom frakten blir jättedyr för oss om vi sen ska köpa bara ett par rullar. Så räkna inte kallt med att det går att köpa diverse material på byggarbetsplatser!
 
Sv: Vart hitta markduk till ridbana???

Vi har markduk , och det är vi väldigt nöjda med. Vi ringde vägverket här i kommunen och fick köpa från dem. Inga problem alls. De bitar som blev över lade vi framför ingångarna i hagarna och grusade ovanpå. Toppen!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
839
Senast: tara
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 689
Senast: Amk
·
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 318
Senast: ufot
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 078
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp