Bukefalos 28 år!

Vart köper man hundgrindar till bilen???

G

Grevinnan

Nu menar jag inte bur utan bara grindar bak till en volvo 945.....
Är det någon som vet någon hemsida???
När jag söker så får jag bara upp en massa begagnatannonser.
 
Sv: Vart köper man hundgrindar till bilen???

Grevinnan skrev:
Nu menar jag inte bur utan bara grindar bak till en volvo 945.....
Är det någon som vet någon hemsida???
När jag söker så får jag bara upp en massa begagnatannonser.

Robust.se har också...tror sidan heter så
Jeppe r jättebra ... har dem själv :)
 
Sv: Vart köper man hundgrindar till bilen???

Hur gör ni som har halvcombi? Min bil har en hatthylla, tar man ned den och drar fram och ned baksätena så blir det en stor fin yta att sitta på.
Men om man vill ha bakdörren öppen... hur gör jag då?
Jag kan ju inte ha en grind då baken på bilen går nedåt/utåt.. alltså rutan går i en svag böj nedåt och slutar med några decimeter bred och hög häck på bilen.
Har funderat på nån sorts tygnätkonstruktion.. men av vad och hur bygger man?
 
Sv: Vart köper man hundgrindar till bilen???

man kan ju köpa burar med sned front, både hopfällbar och krocktestad version. en sådan borde ju gå att trycka in om baksätena är nerfällda.
 
Sv: Vart köper man hundgrindar till bilen???

Får se om jag hittar någon med rätta måtten, den måste vara jättehög.. det är en njuffe som sitter därbak :crazy:
 
Sv: Vart köper man hundgrindar till bilen???

till bautahundar finns det burar utan mellanvägg eller burar med sned sida (hunden får åka "sidlänges")
 
Sv: Vart köper man hundgrindar till bilen???

På volvobutikerna.
 
Sv: Vart köper man hundgrindar till bilen???

Jag har fått för mig att det finns grindar som fyller hela bagageutrymmet men där man kan flytta mellanväggen. Dvs så att man får olika stora delar. Stämmer det?

/Timsetim
 
Sv: Vart köper man hundgrindar till bilen???

Jag har en Volvo V70 och jag köpte mina hundgrindar på Bilia. Kostade strx under 1800 spänn för två grindar och fästanordning.

Bilia torde ha grindar till alla sina bilmodeller.
 
Sv: Vart köper man hundgrindar till bilen???

Grevinnan skrev:
Nu menar jag inte bur utan bara grindar bak till en volvo 945.....
Varför vill du inte ha en bur, du har ju en kombi?
Du kan aldrig uppnå samma säkerhetsnivå med grind och lastgaller som med en rejäl hundbur från t ex Jeppe eller Robust och rent prismässigt så är det inte så stor skillnad på en bra bur och kombinationen grind/lastgaller.
 
Sv: Vart köper man hundgrindar till bilen???

Jag kan svara på varför JAG inte vill ha bur utan bara grindar. Jag måste få in min barnvagn ibland också och är det en bur där så går det ju inte - med grindar kan man bara haka av den ena och då få in barnvagnen + en hund eller två också om man så vill.
Dessutom så fraktar jag ibland däck och saker i min skuff och det är bra knöligt att börja montera ut burar och sånt om man vill ha in annat än bara en hund....
 
Sv: Vart köper man hundgrindar till bilen???

Jag gillar bara inte när man har plywood mellan burarna. Jag vill ha galler så att hundarna kan se varandra. Iofs smidigt om man kör okända hundar. Men jag hade så liten bur att de (knappt) fick plats på vardera sida, så det var inte tal om andra hundar. När valpen blev stor så åkte mellanväggen ut så att de fick bättre med utrymme.
 
Sv: Vart köper man hundgrindar till bilen???

Ja, det är ju förstås ett problem...
 
Sv: Vart köper man hundgrindar till bilen???

Vi har galler i mellanväggen och det känns helt klart bäst och det har inte varit några problem när vi har kört främmande hundar tillsammans med någon av våra jyckar.
Vi har mellanväggen monterad även när vi bara kör våra egna hundar för att de inte ska skada varandra om vi t ex skulle volta med bilen.
Galler känns mer krocksäkert än plywood men det kan ju vara inbillning från min sida.
 
Sv: Vart köper man hundgrindar till bilen???

Nja det är nog hugget som stucket. På det avståndet så hinner hunden inte få upp så mycket fart/kraft. Plywood är segt och starkt som f*n. Ja skulle mina fått plats så får de sitta var för sig, men min bur var för liten :) Men jag gillar att ha de en och en när man kör i stan och ska till klubben och så. Men på långturer eller om de ska sitta länge, utan mellanvägg. Så det är lite olika. Men just nu är jag billös, så det är inget bekymmer :p
 
Sv: Vart köper man hundgrindar till bilen???

Jo, plywood är segt och jag skrev också att det kunde vara inbillning från min sida ;)
Vid en rullning med bilen så kan nog en hund på 20 kilo skada en annan hund även om avståndet är kort...
 
Sv: Vart köper man hundgrindar till bilen???

Ja om de tumlar runt med varandra så kan de säkert det. De far ju inte runt lika långt heller när de sitter trängre... Min äldre hund har inget bilvett alls. Därför fick de inte sitta ihop när den ena var valp. Hon kunde ju lika gärna trampa ned henne när hon fick nått utbrott. Men nu när båda är vuxna så är ju inte det någon fara, alltså om man bara åker.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Egentligen en fortsättning på min tråd om att campa med hundar men frågan är lite specifik och kanske är det fler som undrar. Jag...
Svar
3
· Visningar
314
Övr. Hund Så. Det lutar åt att jag trots allt kommer behöva köpa bil igen. Inte bums. Men inom inte allt för avlägsen framtid. Av alla tänkbara...
2
Svar
28
· Visningar
2 236
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
722
Senast: Askur2017
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
866
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp