Köpa häst som inte har kulorna nere

Blyger

Trådstartare
Lång titel men också en bra sammanfattning.
Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden ev. kommer köpa en hingst för att behålla som hingst.
Just nu är det dock inte aktuellt eftersom jag har sto på gården.

Någon som har tankar kring att köpa åring som inte har kulorna nere? Jag har försökt googla kring när de "borde" vara nere men hittar inget bra svar, eller på evidensias hemsida står det att
"Testiklarna är normalt nere när hingstfölet föds eller kommer ner inom några månader. Om testiklarna inte är nere när det är tid för kastration rekommenderar vi att ni rådgör med er veterinär."

Borde jag bara skippa alla som inte har kulorna nere redan?
Det är en B-ponny jag söker om det spelar roll.
 
Lång titel men också en bra sammanfattning.
Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden ev. kommer köpa en hingst för att behålla som hingst.
Just nu är det dock inte aktuellt eftersom jag har sto på gården.

Någon som har tankar kring att köpa åring som inte har kulorna nere? Jag har försökt googla kring när de "borde" vara nere men hittar inget bra svar, eller på evidensias hemsida står det att
"Testiklarna är normalt nere när hingstfölet föds eller kommer ner inom några månader. Om testiklarna inte är nere när det är tid för kastration rekommenderar vi att ni rådgör med er veterinär."

Borde jag bara skippa alla som inte har kulorna nere redan?
Det är en B-ponny jag söker om det spelar roll.
Min erfarenhet är att kulorna kan vandra upp och ner lite hursom, framförallt innan könsmognad och när det är kallt. Jag har haft flera som har haft båda kulorna nere när de föddes, men som sedan har dem uppe tills de blir runt 2 år. Så det viktiga tänker jag är om de har varit nere någon gång, inte om de är nere just för dagen. Om de aldrig har varit nere hade jag kanske dragit öronen åt mig lite. Men det är ju inte alla uppfödare känner regelbundet på dem heller.
 
Jag sålde en 1,5 åring som inte hade det. Skrev in i kontraktet att jag skulle stå för mellanskillnaden om han inte kunde kastreras hemma. Det behövdes inte .
 
Jag tecknar försäkring som täcker ev operation om fölet skulle visa sig bli klapphingst till mina uppfödningar. Olika med olika försäkringsbolag hur de ersätter.
 
Min var klapphingst och blev kastrerad på klinik, hagkompisen kastrerad på gården med komplikationer i form av infektioner som följd. Det blir ju såklart inte alltid så när man kastrerar hemma, men jag ser inte eventuell kastrering på klinik som något att undvika till varje pris. Hade valt det själv även om kulorna var nere om jag köper hingst igen.

Sen satt kulan ”bra” till i min hästs fall. Det är ju såklart värre och säkert dyrare om det krävs större operation för att få ut den…
 
Min var klapphingst och blev kastrerad på klinik, hagkompisen kastrerad på gården med komplikationer i form av infektioner som följd. Det blir ju såklart inte alltid så när man kastrerar hemma, men jag ser inte eventuell kastrering på klinik som något att undvika till varje pris. Hade valt det själv även om kulorna var nere om jag köper hingst igen.

Sen satt kulan ”bra” till i min hästs fall. Det är ju såklart värre och säkert dyrare om det krävs större operation för att få ut den…
Ja en kastration är ju alltid ett ingrepp oavsett men prisskillnaden var rätt stor mellan liggande på klinik och komplicerad klapphingst också (alltså inte bara jämfört med vanlig kastrering hemma). Det ska ju räknas in i totalbudgeten liksom eftersom jag inte tänkt hålla hingst.
 
Ja en kastration är ju alltid ett ingrepp oavsett men prisskillnaden var rätt stor mellan liggande på klinik och komplicerad klapphingst också (alltså inte bara jämfört med vanlig kastrering hemma). Det ska ju räknas in i totalbudgeten liksom eftersom jag inte tänkt hålla hingst.

Förstår! Köpte min när han var så liten att kulornas tillstånd inte var klarlagt riktigt ;) Att han visade sig vara klapphingst var bara att ”ta” för min del.

Men står man med ett val mellan det ena och det andra kan jag förstå att man hellre tar den smidigare varianten!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min nya älskling är väldigt fäst vid sina kulor. Så pass fäst att dom inte fanns att finna när han skulle kastreras liggande på...
Svar
4
· Visningar
1 307
Senast: valegro
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 194
Ekonomi & Juridik För snart ett år sedan köpte jag en 1 åring i tron om att denna var valack. Jag tog upp just denna saken vid köpet, eftersom jag själv...
2
Svar
23
· Visningar
7 587
S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 550
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp