Bukefalos 28 år!

Vart ska jag flytta om SD tar mycket mark i valet?

Aha, så man måste ha varit höginkomsttagare för att enligt dig ha gjort rätt för sig så pass att man ska kunna få en dräglig pension. Då vet jag.

Total misstolkning. Jag menar att problemet med pensionssystemet inte ligger hos de pensionärer som har högst pensioner, att de inte skulle få tillbaka tillräckligt av de stora skattemedel som de betalat in.
 
Har du missat att alla inte får det oavsett om dom söker eller inte?

Hur förklarar du att andelen fattigpensionärer växer år efter år?

och @sjoberga och @vallhund.
En delorsak till att det blir fler "fattigpensionärer" i Sverige är ju den där blocköverskridande pensionsöverenskommelsen som gjordes, när man beslutade att pensionssystemet skulle "bära sig själv" och att "nödbroms" skulle finnas.
Arbetsgivarna betalar in pensionsavgifter. En grundavgift, och så finns det olika avtal med olika fackförbund.

Pensionssystemet var ju tänkt att bära sig själv; utan ytterligare tillskott från "allmänna skattesystemet" (om jag får uttrycka mig klumpigt men jag tror att ni förstår hur jag menar).
Och när det var slut på pengar i pensionssystemet så skulle utbetalningen till var och en krympa.
Så det som har hänt är ju egentligen en inte helt överraskande följd av hur systemet utformades.
Och det systemet utformades i enighet mellan blocken som en överenskommelse, så just det ska vi nog inte skylla varken på rödgröna blocket eller alliansen.

Personligen tycker jag att det pensionssystemet är skrutt: individerna förväntades "spela på börsen" med pensionspengarna, till viss del (och de som valde att inte göra ett aktivt val har faktiskt varit de som blev "vinnarna") vilket jag tycker är ovanligt orättvist eftersom det egentligen byggde på att alla skulle intressera sig i mycket god tid för sin pension.

Observera dock att många av dem som är pensionärer idag inte har hela sin pension efter det nya systemet, jag kommer inte ihåg vilket födelseår som skulle bli brytpunkt för detta.
 

Ok. Annan statistik från SCB håller nämligen inte med, så därför tycker jag att din och Expressens svepande utsaga är lite problematisk. Pensionsmtndigheten har dock mycket riktigt varnat för att pensionssystemet behöver förändras om inte fler ska få en låg pension framöver. Men största förklaringen till det är ju att vi lever allt längre och därför också behöver jobba längre om systemet ska hålla ihop. @kryddelydd har också förklarat mer kring pensionssystemet.
 
Börja med att slopa jobbskatteavdraget och sänk skatten för ffa fattigpensionärer så att det inte är som idag att de som får mest i lön får dra av mest av sin skatt och pensionärer betalar procentuellt mest i skatt.

Det förra pensionssystemet hade Sverige inte råd med eftersom svenskar lever längre än det var uträknat på och därmed också kostar mer pengar eftersom de sista åren ofta är de mest vårdkrävande. Att de som har utbildningen och knowhow får högre pension än de som inte förstår hur deras pensioner fördelas och vilken avkastning de får är inte 'rättvist'. De gynnar helt klart det övre skiktet av samhället. Mer generösa regler för de som bedöms vara fattigpensionärer vad gäller bostadstilläggg och liknande bidrag för att väga upp låg inkomst. Gratis lokaltrafik som de redan har i Göteborg. Kanske, men det är jag ytterst tveksam till, subventionerade matvaror. Tex att man har något liknande ett id-kort som visas upp i kassan. Ett tak på kostnaden på ålderdomshem och servicelägenheter liknande de på dagisavgifter. Slopande av högkostnadsskyddet, återigen bara för den gruppen som klassas som fattigpensionärer. Jag ser dock redan att de två sista kommer att missbrukas i stor utsträckning.

Kommer det här att kosta, you bet! Frågan är snarare har samhället råd och vilja att ta den kostnaden. Sedan är, trots mycket uppmärksamhet i media, de som de facto är fattigpensionärer en relativt liten grupp,
 
Börja med att slopa jobbskatteavdraget och sänk skatten för ffa fattigpensionärer så att det inte är som idag att de som får mest i lön får dra av mest av sin skatt och pensionärer betalar procentuellt mest i skatt.

Det förra pensionssystemet hade Sverige inte råd med eftersom svenskar lever längre än det var uträknat på och därmed också kostar mer pengar eftersom de sista åren ofta är de mest vårdkrävande. Att de som har utbildningen och knowhow får högre pension än de som inte förstår hur deras pensioner fördelas och vilken avkastning de får är inte 'rättvist'. De gynnar helt klart det övre skiktet av samhället. Mer generösa regler för de som bedöms vara fattigpensionärer vad gäller bostadstilläggg och liknande bidrag för att väga upp låg inkomst. Gratis lokaltrafik som de redan har i Göteborg. Kanske, men det är jag ytterst tveksam till, subventionerade matvaror. Tex att man har något liknande ett id-kort som visas upp i kassan. Ett tak på kostnaden på ålderdomshem och servicelägenheter liknande de på dagisavgifter. Slopande av högkostnadsskyddet, återigen bara för den gruppen som klassas som fattigpensionärer. Jag ser dock redan att de två sista kommer att missbrukas i stor utsträckning.

Kommer det här att kosta, you bet! Frågan är snarare har samhället råd och vilja att ta den kostnaden. Sedan är, trots mycket uppmärksamhet i media, de som de facto är fattigpensionärer en relativt liten grupp,

Det är en viktig distinktion. Pensionärer i allmänhet har det bättre än någonsin förr.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 223
Senast: Smoothi
·
Samhälle ...om att flytta utomlands där det var ett otroligt jämt klimat, utan årstider och utan att det är alldeles för varmt i långa perioder...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 055
Senast: SiZo
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 179
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Har ni några sparmål för 2024 och i så fall; vad? Har själv satt ett väldigt högt mål för mig själv, vilket kommer att bli tufft med...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
15 231
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp