Bukefalos 28 år!

Vart ska jag flytta om SD tar mycket mark i valet?

Å andra sidan är det nog få som idag räknar med att fullt ut kunna leva på en svensk folkpension utan det krävs både tjänstepension och privat sparande för att kunna leva ett drägligt liv även efter man slutat jobba. Kolla bara på andelen fattigpensionärer som dessutom blir fler år efter år.

Då blir det väldigt skevt med extremt höga skatter. Att behöva spara privat känns ok om man får behålla mer av sin lön men att behöva det när staten lovar att ta hand om en men sen ändå inte gör det är illa.
Jag la inga som helst värderingar i vad som är bättre/sämre, för det känns som att det hör hemma i en annan tråd. Men att tro att andra länder drar in samma mängd skatter, men från annat håll, är direkt felaktigt.

Och hela anledningen till att mängden fattigpensionärer ökat är ju för att folk i regel inte sparat privat för att klara pensionen, för att det tidigare inte behövts. Att det ändrats nu är en annan fråga och har ingenting att göra med skatteläget i de flesta andra länder, som är vad jag skrev om. Den nivå av eget sparande som krävs av oss idag är fortfarande extremt låg i jämförelse.
 
Skatterna går till väldigt mycket mer än pension.
Skola, äldreomsorg, vård, polisen, sjukförsäkringen (jodå, även om arbetsgivaren betalar in, så kommer en del också från skatterna), föräldraförsäkringen, barnomsorg, vägar.
Arbetslöshetsersättning (igen, även om du betalar en del till A-kass, så kommer en del också från skattemedel).
Försörjningsstöd, LSS med mera.

Och även om vi kan tycka att nivåerna på de olika förmånerna och stöden är låg, så är det ett generösare system jämfört med de flesta andra länder.
De flesta andra länder har inte en barnomsorg som är så kraftigt subventionerad som den svenska.
I många länder - även Norge, till exempel - får inte eleverna gratis skolmat.

Jag kan för övrigt hålla med om att skattetrycket är för högt.
Om vi ska sänka skattetrycket, måste vi dra ner på några av de offentliga utgifterna/kostnaderna. Och då är frågan om vi vill göra det, och i så fall vilka.
Där har man olika principiell uppfattning mellan "höger" och "vänster" där "vänster" är piggare på att det allmänna ska bekosta mer medan "höger" tycker att det allmänna ska bekosta lite mindre.

Ja, jag är naturligtvis fullt medveten om att skatteintäkterna går till väldigt mycket mer än pensionen men nu var det ju ett inlägg, där man beskrev svenska kontra andra länders pensioner och att de svenska skulle vara mycket generösare p.g.a vårt höga skatteuttag, som jag varade på.
 
Jag kan för övrigt hålla med om att skattetrycket är för högt.
Om vi ska sänka skattetrycket, måste vi dra ner på några av de offentliga utgifterna/kostnaderna. Och då är frågan om vi vill göra det, och i så fall vilka.
Där har man olika principiell uppfattning mellan "höger" och "vänster" där "vänster" är piggare på att det allmänna ska bekosta mer medan "höger" tycker att det allmänna ska bekosta lite mindre.

Det är inte så enkelt. S-regeringen under Göran Persson och Alliansregeringen under Reinfeldt gjorde omfattande skattesänkningar och lyckades ändå satsa mer pengar än någonsin på det offentliga.

Att sänka vissa skatter ger plus i statskassan, eftersom underlaget då tenderar att öka rejält.
 
Jag tycker att vi ska koncentrera oss mindre på att beskatta derivatan av tillgångar och mer på att hitta vägar att beskatta absoluta tillgångar. Sänk skatten på arbete som så uppenbart får samhället och välfärden att snurra bättre och hitta vägar att beskatta kapital och tillgångar som ligger på stora högar.
 
En fråga, om inkomstskatten sänks samt arbetsgivaravgifterna sänks. Skulle inte det bidra till att de som har framgångsrika företag ser meningen med att expandera/ kunna anställa fler = fler in på arbetsmarknaden = fler som betalar skatt = det kan kompensera skatte- och avgiftsänkningen?

Alltså i mitt huvud låter det som win win men jag har kanske missat nåt?

Jag tänker på en vän som pluggat till läkare i "alla år". Först att bli läkare, bara det, men sedan vidareutbilda sig ytterligare inom ett specialområde... denna person får idag 48000kr i handen efter att ha betalat 58000kr i skatt.
Denne person funderar nu på att börja jobba i Norge istället alternativt bemanningsföretag eller vad formen nu heter när läkare "köps in" där det är brist.

Jag tänker att man åtminstone sänker skatten till 50/50, naturligtvis inte ta bort helt eller dra ner till pyttesumma.

Pengar är den största moroten för de flesta tror jag.
 
Jag tycker att vi ska koncentrera oss mindre på att beskatta derivatan av tillgångar och mer på att hitta vägar att beskatta absoluta tillgångar. Sänk skatten på arbete som så uppenbart får samhället och välfärden att snurra bättre och hitta vägar att beskatta kapital och tillgångar som ligger på stora högar.
Jag skulle vilja ha skattelättnad för nystartade småföretag. I det stadie där man behöver starta upp, investera och nå ut, är det hiskeligt svårt att samtidigt betala höga egenavgifter och skatt. De första 2 åren, eller i vart fall det första året, borde nya småföretag få en rejäl skattelättnad. Hur det sen skulle fungera i praktiken, utan att smarta företagare "startar om på nytt" vartannat år och slipper skatt, vet jag däremot inte.....
 
Vad är det då ?
Det är mera löjligt att de föreslår det när det redan finns lagar som skyddar inhemska lantbruksraser. De försöker få poäng på något som redan finns och fungerar utan problem.

Plus så kan de inte veta mycket om hästar då det finns väldigt många utländska hästraser i Sverige, jag har aldrig hört någon klaga över det varken från hästfolk eller utomstående. Foldern känns mera som ett dumt försök att slå in sig i en grupp som de inte har mycket kunskap om.
 
Det är mera löjligt att de föreslår det när det redan finns lagar som skyddar inhemska lantbruksraser. De försöker få poäng på något som redan finns och fungerar utan problem.

Men bara för att du tycker att det fungerar utan problem så betyder ju inte det att alla tycker det?, inte ens om många tycker så betyder det inte alla, vissa kanske tycker att de borde få högre ersättning ex, och det vore väl konstigt om inte fler tar upp sådant som anses fungera nu i valtider det gör ju även andra partier.
 
Plus så kan de inte veta mycket om hästar då det finns väldigt många utländska hästraser i Sverige, jag har aldrig hört någon klaga över det varken från hästfolk eller utomstående. Foldern känns mera som ett dumt försök att slå in sig i en grupp som de inte har mycket kunskap om.

Jag tycker foldern är lite otydlig o tror inte den raggar några väljare alls, men jag uppfattar det som både "utländska" och inhemska nämns, .
 
Men bara för att du tycker att det fungerar utan problem så betyder ju inte det att alla tycker det?, inte ens om många tycker så betyder det inte alla, vissa kanske tycker att de borde få högre ersättning ex, och det vore väl konstigt om inte fler tar upp sådant som anses fungera nu i valtider det gör ju även andra partier.
Okej, om du har hört något sådant så respekterar jag det och deras åsikter. Jag är absolut inte erfaren inom det området. Men med tanke på att det är just SD som tar upp det och om de har något konkret som de vill ändra på tvivlar jag på. Skulle ta det med en rejäl nypa salt.

Jag tycker foldern är lite otydlig o tror inte den raggar några väljare alls, men jag uppfattar det som både "utländska" och inhemska nämns, .
Jag gick tillbaka och kontrollerade nu och jag ser inget om att "utländska" raser, men att "inhemska" nämns specifikt på ett par ställen. Det tyder väl på att de menar just inhemska raser och inte både och?
 
Fick precis veta att mannen till en av mina träningskompisar är med på SD:s lista i vår kommun :confused::cry::yuck:

Har så svårt att se henne rösta på det partiet men antagligen gör hon väl det :crazy:

Jag vet att jag har några avlägset bekanta som sympatiserar med det partiet men nu är det inte alls avlägset alls. Skit alltså, vad gör man? Låtsas som ingenting antar jag, jag kan inte undvika personen direkt, vi har flera "kontaktytor". En bra träningskompis också, sånna kryllar det inte av.
 
Fick precis veta att mannen till en av mina träningskompisar är med på SD:s lista i vår kommun :confused::cry::yuck:

Har så svårt att se henne rösta på det partiet men antagligen gör hon väl det :crazy:

Jag vet att jag har några avlägset bekanta som sympatiserar med det partiet men nu är det inte alls avlägset alls. Skit alltså, vad gör man? Låtsas som ingenting antar jag, jag kan inte undvika personen direkt, vi har flera "kontaktytor". En bra träningskompis också, sånna kryllar det inte av.

Vadå vad gör man? Personen är väl precis samma människa nu som hon var innan du visste?
 
Fick precis veta att mannen till en av mina träningskompisar är med på SD:s lista i vår kommun :confused::cry::yuck:

Har så svårt att se henne rösta på det partiet men antagligen gör hon väl det :crazy:

Jag vet att jag har några avlägset bekanta som sympatiserar med det partiet men nu är det inte alls avlägset alls. Skit alltså, vad gör man? Låtsas som ingenting antar jag, jag kan inte undvika personen direkt, vi har flera "kontaktytor". En bra träningskompis också, sånna kryllar det inte av.

Ni är det inte alls säkert att hon röstar SD för att hennes snubbe är med där.
Jag känner en hel del som röstar SD, det påverkar inte vår relation alls.
 
Fick precis veta att mannen till en av mina träningskompisar är med på SD:s lista i vår kommun :confused::cry::yuck:

Har så svårt att se henne rösta på det partiet men antagligen gör hon väl det :crazy:

Jag vet att jag har några avlägset bekanta som sympatiserar med det partiet men nu är det inte alls avlägset alls. Skit alltså, vad gör man? Låtsas som ingenting antar jag, jag kan inte undvika personen direkt, vi har flera "kontaktytor". En bra träningskompis också, sånna kryllar det inte av.

Så länge hon inte försöker påverka dig på något sätt tycker jag att det är sådant man struntar i.

Hade en själv en sådan kompis som skrev rasistiska kommentarer till inlägg som jag skrivit på FB och där kände jag att min gräns passerades. Man får tycka olika och så länge man respekterar andras åsikter och får sina egna respekterade tillbaka tycker jag att det är något man ser förbi.
 
Vadå vad gör man? Personen är väl precis samma människa nu som hon var innan du visste?

Ja det var väl ungefär kontentan av mitt svar, att det är precis samma person som innan och jag kommer inte göra något alls.

KL.

Jag skulle önska att jag inte blev så ledsen av att få veta att någon/några (jag känner mannen också men inte lika bra) jag lärt känna rätt bra troligen stöttar ett parti som står för en människosyn som jag inte håller med om alls. Men det blir jag, det är mitt problem. Jag köper att inte alla har samma åsikter politiskt men för mig är det väldigt fundamentalt att alla människor har samma värde oavsett ursprung, sexuell läggning, kön mm. och just där jag har svårt att sätta mig in i hur man kan kompromissa med det. Jag har inte för avsikt att fråga personen om denne röstar på sin man för jag är inte intresserad av att ha en politisk diskussion med en träningskompis. Men SD:s lokala affischer här i min stad får i alla fall mig att må illa av oro för vilken värld som de vill ha.

Jag skrev inlägget för att jag var ledsen och chockad. Jag har väl levt lite för "skyddat" sen jag för 11 år sedan flyttade från en liten håla på landet där en del var och är öppet rasistiska till plugga på universitet och att bo i stan där den politiska mentaliteten var en hel annan.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 223
Senast: Smoothi
·
Samhälle ...om att flytta utomlands där det var ett otroligt jämt klimat, utan årstider och utan att det är alldeles för varmt i långa perioder...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 055
Senast: SiZo
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 179
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Har ni några sparmål för 2024 och i så fall; vad? Har själv satt ett väldigt högt mål för mig själv, vilket kommer att bli tufft med...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
15 231
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp