Bukefalos 28 år!

Vart ska man börja...

L

lillverran

Står inför det roligsate som har hänt mig..min dröm om egen häst är nära att besannas...:banana:..
Nu är det så att jag har tittat på ett underbart 5 årigt sto..hon är väl grundriden i alla gångarter & lugnet själv. Men nu till frågan; Hon är inte så mkt skolad & jag undrar helt enkelt vilken ände man ska börja i...? Med skänkelvikningar, öppnor & slutor....Kommer givetvis att ta hjälp av tränare men måste ju ändå kunna själv & söker därför ett svar till vars det är lättast att börja...

Hur gjorde ni som tränat era hästar på egen hand...?
 
Sv: Vart ska man börja...

Ja, då är den ju på samma nivå som en 4-åring. Om man förutsätter att den är stadig i alla gångarter så börjar jag med tempoväxlingar, gärna serpentiner med rakriktning på mitten och många övergångar.
Sedan brukar jag börja nosa på sidvärts och då är det lättast att göra dem utefter långsidan. Allra enklast är näsan mot väggen.
Sen rider jag sidvärts över diagonalen men gör de väldigt mycket snällare, jag växlar också gärna mellan sidvärts och ridning rakt fram.


Kul med ny pålle! Lycka till!
 
Sv: Vart ska man börja...

Du kan prova att bara skära av hörnet, titta dit du ska och flytta ett par steg bara och sedan berömma
 
Sv: Vart ska man börja...

Jag antar att du har gedigen erfarenhet av unghästar.

Annars så tror jag att du skulle få mer glädje av en äldre och utbildad häst som förstahäst.
 
Sv: Vart ska man börja...

Jag antar att du har gedigen erfarenhet av unghästar.

Annars så tror jag att du skulle få mer glädje av en äldre och utbildad häst som förstahäst.


Min första egna häst var (och är:)) en unghäst. Hon har varit väldigt lätt att jobba med, och klarar allt jag ber henne om ( ss skänkelvikning, framdelsvändning osv). Jag hade noll erfarenhet av unghästar när jag köpte henne, men ändå har allt gått som på räls (för det mesta) och hon är den mest lättridna och begåvade häst jag någonsin ridit.
Så man behöver inte ha gedigen erfarenhet för att kunna ha unghäst. Känner man att situationen är en övermäktig kan man alltid be om hjälp från någon mer erfaren. Ville bara flika in lite i tråden.

//Ebba
 
Sv: Vart ska man börja...

Jag hade nog inte börjat med rörelser som öppna och sluta på en gång eftersom hästen verkar rätt så orutinerad. Försök i stället att få hästen att flytta sig för skänkeln utan några krav på att den ska vara ställd eller böjd åt något visst håll. När den sedan tar sidförande bra OCH samtidigt bjuder på ordentligt framåt så kan man börja med rörelserna.

Sen måste jag också tipsa om att jobba på en sak som man ofta glömmer nämligen raktriktningen. Om man försöker sig på rörelser utan att kunna rida sin häst rakt först får man oftast stora problem, många har ju för vana att ligga mycket på volter när de tränar(jag t ex:smirk:)

Lycka till!!!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 537
Senast: MML
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 143
Senast: Zpunk
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 002
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 735
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp