Bukefalos 28 år!

Vart står jag i rang?

Hästen som beskrivs blev mer än hotfull. Den gick till angrepp genom att stegra sig och slå med frambenen samt högg (direkt ur stegringen).
Att en häst som inte är uppfostrad markerar och visar missnöje ser jag inte som konstigt.
Men ett så tydligt angrepp är inte vanligt.

Jag försöker inte få det till att hästen är "galen" men den är helt klart avvikande från "det normala".
Och jo, jag tror att det är ett inlärt beteende där hästen har skrämt sin ägare hela vägen.
Det som jag kanske är mest förundrad över är att hästen, som skrämt sin ägare med ganska små medel, har lärt sig att reagera så extremt kraftfullt.

Eller så är det helt normalt: övriga personer som försökt fostra den har backat för ganska beskedliga hot från hästens sida; jag satte tryck på den genom att inte backa och då blev hästen upprörd och förstärkte med det den kunde hitta på.

Ja det lät ju lite "värre" än bilden jag fick först.

Är ju omöjligt gissa, men det kan absolut vara så som du är inne på i sista stycket. Att när det som inte funderat förr fungerar fasar den upp - och kanske blir sur för det inte fungerade och därför gör en rejäl uppfasning.
 
Smärta blir för mig, som sitter framför padda och inte sett hästen, mer och mer troligt kanske. ?

Hästen är uppstallad hos en equiterapeut. Visserligen är det inte equiterapeuten som handhar hästen, men hon har absolut tittat på den. Man tycker ju att en equiterapeut har goda förutsättningar att se smärtbeteenden.
 
Hästen är uppstallad hos en equiterapeut. Visserligen är det inte equiterapeuten som handhar hästen, men hon har absolut tittat på den. Man tycker ju att en equiterapeut har goda förutsättningar att se smärtbeteenden.

Fast det kan vara grymt svårt. Vet inte om du läst tråden om min? Världens snällaste ponny blir plötsligt sur och grinig, och aggressiv. Gjort regelrätta attacker två ggr och än fler utfall. Kollad av grymt skicklig ET. Kollad av vet. "Hur fräsch som helst".

Beteendet fortsätter och eskalerar. Till och med jag börjar fundera om hästen helt enkelt fått en knäpp. Fast magkänslan är att hästen HAR en legitim anledning. Pratar med fler vet som mest tycker "ta bort den innan den dödar någon". Av en slump är en vet sen på föreläsning om pain face osv. Beslutar sig för att försöka se om man kan ta reda på vad som felas min.

Lång story kort. Hästen sätts på metacam. För att utesluta smärta egentligen. Hästen blir bättre. Det tar trots detta och trots klinik MÅNADER innan man lyckas hitta minsta tecken på var hästen har ont. Och när man gör det är det för att man letar med förstoringsglas och "hugger" på minsta lilla. Hästen är sedan en vecka behandlad i en knäled. Antagligen inte hela svaret, men en början.

Hästen är hundra gånger soligare i humöret redan sen kvällen vi kom hem. Då satt bedövningen fortfarande i, sen verkade kortisonet...

Så, om hästen i samråd med veterinär inte stått på en ordentlig kur NSAID så skulle jag inte avfärda smärta. Alls. (Sen finns det nervsmärta med. Det svarar inte på metacam/etc men kan ge våldsamma aggressiobsproblem)
 
@kryddelydd
Jag håller med. Det enda är väl tanken om att "komma upp sig i smöret" som blir konstigt.
Då krävs det ju en rangordning och jag tror inte ens en häst liskom tänker så. Vad ska han komma upp till? Vad ser han att andra får som inte han får, som han vill ha?
Vad vill han bestämma över som han inte redan bestämmer över?

Det blir så konstigt eftersom de som är sura oftast får som de vill.......vad strävar han mot då? Att få mer än det finns?

Jag håller med, det här med rang är ett svårt begrepp. Vad är rang? Är det den mest aggressive hästen som är ranghögst, eller är det den som flyttar sig för små subtila tecken?

I en flock kan individerna bete sig olika beroende på om det finns tillräckligt med resurser (ex mat) eller inte. Det blir mer aggressivitet om resurserna är begränsade, då uppstår bråk och den "tuffaste" vinner. Exempelvis som vid ett utfodringstillfälle i en hage.
Finns det tillräckligt med resurser så ser helt plötsligt flockstrukturen annorlunda ut, den blir mer harmonisk. Hästar flyttar varandra ja, men hästarna vet inte vilken rang den andre hästen har i flocken. Den vet bara vilken/vilka hästar den själv går undan för.
Hur mycket en häst är beredd att strida beror på vilken vinst den förväntar sig av beteendet.

Aktuell forskning visar också på att rang inte finns mellan arter.

När en häst visar ett aggressivt beteende mot en människa är det inte lätt alla gånger att förstå varför. Det gäller att klura ut vad hästen har att vinna på ett sånt beteende, eller om det är provocerat av smärta. Sen tycker jag inte nödvändigtvis att alla aggressiva hästar måste jobbas med heller, ibland är det bättre att ta bort såna individer.

Jag är intresserad av etologi och aktuell forskning i området. På sätt och vis kan jag tycka att hundvärlden kommit längre vad gäller synen på rang-, dominans- och ledarskapsbegreppen än vad hästvärlden gjort. Kanske beroende på de ledarskapsteorier som nh-rörelsen så starkt fört in i hästvärlden? Alla dina problem med hästen beror på "ledarskapet", och lösningen är då att du blir "flockledare" över hästen. Lite som sjuttio-talet, då vi "alfarullade" hundarna för att de inte skulle "klättra i rang" och "dominera" ägaren.
 
Uppdatering om "min" aggressiva häst.
Var ut och kände på den igen i lördags.
En helt annan häst som inte försökte trängas, inte hotade. Var ganska lyhörd för hantering och "direktiv": vände trevligt utan att tränga med bogarna ute på linan, betydligt lugnare utstrålning.
Det verkar alltså vara så "enkelt" som en i grund vettig häst som aldrig fått motstånd och som blev arg. Nu kom han ihåg att "den människan kan jag lika gärna respektera" trots att jag satte betydligt mycker mer tryck på honom.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
957
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 842
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 992
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp