Bukefalos 28 år!

Vatten & foder under tavling

Fossing

Trådstartare
Hur gor ni med vatten och foder under pagaende tavling? Nar ger ni vatten och hur mycket? Nar fodrar ni? Vad for foder anvands och varfor?

:D
 
Sv: Vatten & foder under tavling

Vatten längs banan och i vet.grind med den äldre hästen. Hon dricker ganska mycket. Minstingen vet jag inte än men hon är inte lika törstig av sig så det kan hända att man inte behöver grooma henne de första milen.

Mat i vet.grind efter att man pulsat och hälsat på veterinären. Hö och betfor, någon gång vetekli brukar det serveras (om hästen är van att äta detta såklart). Vetekli kan dra till sig massor med vätska, betfor kan sparka igång magen och hö ser jag mer som basföda. Är hästen hungrig får den äta. Min äldre donna som äääälskar "hinkmat" föredrar ofta höet på tävling. Hon har säkert en bra anledning till det ;)
 
Sv: Vatten & foder under tavling

Ge det hästen äter som vanligt, bra kvalitet hö och obegränsad tillgång till vatten. Var försiktig med hur mycket protein fodret innehåller, lägre procentandel är bättre för distanshästar.

Jag fodrar som vanligt dagarna innan. Under tävling och precis efter erbjuder jag ett smörgåsbord till hästarna så de kan välja, i detta ingår alltid någon sorts röra som jag gjort uppblandat med vatten. Jag ger inte ren betfor utan det är i så fall blandat i röran. Gladast blir jag när de äter mycket hö.

Jag skulle rekommendera att du åker till tävling och kollar in vad folk gör, pratar med de tävlande och samla information.

Två referenser om du vill vara mer vetenskaplig om distanshästmat är http://www.ker.com/library/advances/144.pdf och http://www.ker.com/library/advances/143.pdf
 

Liknande trådar

Mat Nar jag bodde i Sverige var det valdigt sallan man hade maizena i recept, potatismjol var den naturliga produkten man anvande. Numera...
2
Svar
27
· Visningar
1 139
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ HUR far man mandelflarn som ar harda och sproda och inte mjuka? Jag foljer Svenska recept slaviskt, kopte en flaska ljus sirap for...
Svar
17
· Visningar
1 223
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Skulle ni tänka om, om ni bytt foder och hunden har börjat "skrubba nosen" efter varje mål? Vi har långsamt gått över från Royal canin...
Svar
1
· Visningar
522
Senast: Rugge
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 900
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp