Bukefalos 28 år!

Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

Gullan86

Trådstartare
Hej alla.
hur gör ni med vattenledningarna i stallet? ni som har hästarna inne i boxarna kan med hjälp av hästarnas värme hålla det frostfritt eller?
Jag kommer att ha vattenkoppar i boxarna.
MEN eftersom att jag har hästarna på lösdrift så är de inte inne så ofta i boxarna. HUR ska man förhindra att vattnet fryser i stallet?

I mitt förra stall var vattnet inne i den isolerade uppvärmda sadelkammaren och en tappkran på själva boningshuset.
stallet innan det var rören isolerade och med eluppvärmning så det inte frös.

Men nu är rören helt blottade och går igeom hela stallet och ner i varenda box eftersom det är vattenkoppar.

jag kommer att ha hink till hästarna med vatten endå eftersom jag inte tyckte det rann tillräckligt i dem men endå.

hur gör ni för att få vatten till hästarna på vintern?

och har ni kommit på nåt bra så att vattnet i karen ute inte fryser?
vad kostar en sån eluppvärmt kar för 4 hästar?
har hästarna 2 och 2 i hagarna, är det dyrare att köpa två kar då eller ska man försöka sätta karet under tråden på nåt sätt? det jobbiga är att det kanske kommer gå en väg mellan hagarna.
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

Jag har hink till mina hästar (2st). Har inget vatten indraget till stallet alls. På sommaren drar jag en vattenslang från huset och på vintern drar jag ned vattnet i dunkar (75m till stallet från huset). Binder ihop tre pulkor som vardera får plats med en 25-liters dunk. Slitsamt är det men det går.

Vattningen i hagarna sker också med slang på sommaren och dunk på vintern. När det är riktigt kallt så fyller jag på hetvatten på morgonen och fyller sedan på så ett par ggr om dagen. Vattenbaljan står inbäddad i halm alldeles innanför öppningen till ligghallen och håller sig på så vis fri från is hela dagen även om det är riktigt kallt.
På kvällen då hästarna går in tömmer jag baljan så att det inte fryser is över natten.

Det är ett tungt arbete med vattnet, man får ordentliga muskler i armar & axlar. Första vintern kämpade jag livet ur mig för att lyfta endast en 25L-dunk, numer lyfter jag ledigt en dunk i varje hand :p. Min högsta dröm att få vintervatten indraget i stallet, men det kommer att dröja misstänker jag, det är dyrt :(
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

skippa vattenkopparna och använd hinkar. dom dricker för lite med vattenkoppar och ger du i hink har du även mkt bättre koll på vad dom får i sig!
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

Har hört att en del häller salt i vattnet, eller lägger en fotboll i hinken, och på så sätt håller vattnet frostfritt. Man kan också installera en thermobar, eller tillverka en själv med hjälp av värmeslinga runt hinken, och sen en hink till utanpå..fast då gäller det att man ser till att hästarna inte kan komma åt elsladdar och annat. Sök i forumet på thermobar, kanske du hittar nåt tips.
Vi tänker ordna en thermobar till vattnet ute i vinter, då det kan bli neråt -25-30 grader kallt häruppe om vintern.

Det finns också värmeslingor, som man kan lägga inne i vattenrören, som kan anslutas till ett vanligt vägguttag.
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

Ute så knackar jag is och fyller på baljorna när det naturliga vattnet fryser.
Vi har naturligt vatten till hästarna en stor del av året.
Inne i stallet så använder jag hinkar och har eluppvärmt vatten till kranarna.
Jag har elkapel inuti vattenledningarna.
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

Inne i stallet kan man köra med värmekabel som då kan förläggas antingen utanpå rören eller inuti rören beroende på omständigheterna runt omkring.

Ska man dessutom ha vattenkoppar så bör ju även dessa vara eluppvärmda.

Värmekabeln ska ju anslutas till jordfelsbrytare, men jordfelsbrytare är ju idag krav i stallar så det bör du ju fixa till i vilket fall som helst om du inte redan har det.

Ett alternativ då man har vattenkoppar är ju med cirkulerande uppvärmt vatten, då ansluter man ett inlopp och ett utlopp till varje vattenkopp och så pumpas det ca 10 grader varma vattnet runt på en slinga. Då kan man klara sig utan eluppvärmda vattenkoppar.

Kolla flödet på vattenkopparna - fyll vatten koppen så att den rinner över, sen tar du en 10-liters hink och håller under vattenkoppen samtidigt som du tar tid på hur länge det tar innan hinken är full.
En vattenkopp ska ge minst 6-8 liter per minut så tar det en minut för att fylla 10 litershinken så är det bra flöde - tar det närmare 2 minuter för att fylla hinken så är flödet kasst.

Är flödet för lågt så kan man skruva bort ventilen, för det mesta när man köper ventiler till vattenkoppar får man med en plastbit som stryper flödet men ökar trycket - den plastbiten ska endast monteras när det är nödvändigt pga för lågt vattentryck men många monterar den fast att den inte ska dit och då riskerar man att få för lågt flöde... plockar man bort den då så kan flödet bli bättre.

Att rören ska isoleras är en självklarhet, det finns isolering från armacell som är skumplast som är slitsad och är självhäftande som man bara trär utanpå röret och klistrar ihop - det fixar man själv på en eftermiddag.

Utomhus kan man lösa vattentillgången på framförallt 2 sätt.

Antingen har man eluppvärmda vattenkoppar och med uppvärmd vattenledning till dessa eller så kör man på eluppvärmd balja.

Uppvärmda vattenkoppar är ju att föredra så slipper man att kånka runt på vatten, man ska underlätta det vardagliga stalljobbet så att man får tid och ork att ägna sig åt hästarna istället för stallet....

Eluppvärda baljor är sällan tillräckligt stora för att placera under stängslet.

Så ska du ha dom i skilda hagar blir det till att köpa 2 baljor.

Eluppvärmda baljor ska vara i klenspänning, så det krävs även transformator till dessa, ofta medföljer transformator när man köper baljan men dock inte alltid.

Bland "huskurerna" finns det ingen som funkar särskilt bra - har sett åtskilliga kar med infrusna bollar i och att blanda salt eller socker i vattnet är ju ingen bra idé då hästar behöver riktigt dricksvatten av god kvalitet.

Så satsa på något eluppvärmt på en gång, det kostar någon tusenlapp med det är det värt.
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

Det behöver inte vara så dyrt... inte mer än 20 000 totalt om du gräver ner PEM-rör och kopplar själv.

Frågan är ju hur mycket ett diskbråck kostar i jämförelse...
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

Du verkar ju insatt och kunnig vad gäller de olika alternativen som finns så jag passar på att fråga om du har någon uppfattning om kostnaden för värmekabel resp. cirkulerande uppvärmt vatten? I första hand installation och material men även om du har någon uppfattning om driftskostnaden?
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

Då stänger du av vattnet i dendelen du inte använder på vintern, så fryser det inte sönder.
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

Njäe, 20k kanske inte är dyrt men det är fortfarande rätt mkt pengar :p
Mitt stallbygge har tagit mig två år att bygga hittills, och ännu är jag inte klar. Jag gör lite i taget och försöker på så vis hålla ned kostnaderna genom att jag då kan spara ihop till det som skall göras nästa gång. Iår gick sparpengarna till utbyggnaden, nästa år blir det höförvaring.

Så om tidigast två år skulle jag tro att jag fått ihop pengar till att gräva ned vintervatten till stallbyggnaden, fram tills dess får jag kämpa på som jag gör nu. Nya diskbråck håller jag på avstånd genom att lyfta ergonomiskt och de redan befintliga (som jag dock inte dragit på mig pga vattenarbetet utan genom en trafikolycka) har jag lärt mig leva med så här långt :). Visst är det drygt ibland, men dagar då kroppen strejkar helt ber jag om hjälp.

I år tänkte jag nog inte släpa dunkar faktiskt, jag har lyckats hitta en slangvagn som tar 80m slang, så jag kommer nog att investera i den så kan jag ta vatten från huset även på vintern eftersom jag kan rulla upp slangen och ta in den i värmen direkt efter. Oohhh vilket lyx!! :D:p
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

Problemet är att när det är riktigt kallt så fryser vattnet i slangen medan man spolar.
Jag lyckades inte komma 15m med vatten i slangen ett år när det var kallt.
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

Det är helt sant, det har hänt att det frusit för mig också men jag tror det kan gå ändå, jag har liksom ingenting att förlora på att pröva :p
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

Kan berätta hur jag har gjort...

Både hydrofon+pump stod helt öppet i stallet förra vintern + ledningarna är oisolerade. Ledningarna frös ganska snabbt när det var minus ute (7-hästars stall men har endast 2 st) men hade tappkran vid hydrofonen. Även fast vi packade in allt med isolering så frös det också när det var som kallast - så i år är det inbyggt och jag kan ha en frostvakt där och ger dom i hinkar inne i stallet.
Ute har jag en uppvärmd balja, fungerade mkt bra -blev lite is på den när det var som kallast (-15 och kallare.)
Personligen tycker jag det är mycket smidigt med uppvärmda baljor, även om man får släpa ut vatten i hinkar för att fylla på.
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

Vi har vattenhinkar till våra hästar. Stallet är ett kallstall, och vi har nästan alltid någon dörr eller fönster öppen.
Vatten finns i vår isolerade och uppvärmda sadelkammare, och vi har en 15-meters slang med automatisk upprullning. Det går lätt att dra ut slangen och fylla hinkarna medan man mockar.

Ute har vi vatten i stora plastbaljor. Jag brukar tömma dem på kvällen (eller ta in så att eventuell is tinar). Skulle det bli is på vattnet fixar Besten det med en välriktad frambenskick.
 
Senast ändrad:
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

Då stänger du av vattnet i dendelen du inte använder på vintern, så fryser det inte sönder.

ja okej för jag såg att det fanns som en liten "spak" på slangarna till vattenkopparna kan man stänga av där för annars fryser det sönder alltså???

men jag vill ju gärna ta vatten ur kranen i stallet? men från den kranen går ju massa slangar upp i taket och ner till varje box och vattenkopp...jag hade velat använda själva kranen iaf så jag kan fylla vattenkaren ute från den med en vattenslang....behöver inte använda vattenkopparna.

tyvärr hyr jag mitt stall så jag kan inte lägga 20 000kr på det...
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

bara att tejpa en värmekabel längs eller i vattenledningen och köra termokopp ifall du inte har frostfri temp i utrymmena.

att hålla på med hinkar är bara jobbigt i min mening.. och än besvärligare ifall man inte är på gården 24/7 och kan passa
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

Det blir så mysigt vid strömavbrott bara.
Då så fryser det sönder för att sedan tina när strömmen kommer tillbaka med en präktig översvämning som följd.
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

men vänta nu, så ledningarna KOMMER att frysa sönder alltså garanterat i stallet om inga hästar står där och man använder vattnet???

men om jag stryper ledninganra till vattenkopparna så det inte står vatten i ledningarna?

för grejen är ju att borde det inte frysa i alla stall som står tomma då? jag menar vissa kanske det inte ens bor hästar i?
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

Hade samma funderingar som du förra året med vattnet till lösdriftshästarna.
Löste det genom att jag hade slang på vinda som va inne i sadelkammaren när det va minus ute.
Drog ut slangen och fyllde stora plasttunnor på kvällen med varmt vatten,la också i ca 5 st petflaskor med varmt vatten i,då cirkulerar dem med det varma vattnet och då förhindrar dem att det fryser så fort.
Det funkade kanonbra och de va inte utan vatten en endaste dag.:)

Man får ha stängt i stallet när det är minus ute på dagarna oxå när alla hästarna är ute så det inte fryser i ledningarna,har det gjort det lite kan man hälla på varmt vatten i kopparna (om man har tillgång till hus med vatten förståss)

Hoppas det funkar för dig me i vinter,brrrr!:laugh:
 
Sv: Vatten som fryser i stallet + frysfritt vatten ute?

men vänta nu, så ledningarna KOMMER att frysa sönder alltså garanterat i stallet om inga hästar står där och man använder vattnet???

Nej inte ledningarna.
Men packningarna i vattenkopparna.
De är ganska så billiga att laga men det hinner bli oerhört blött innan man gjort det.
Och tänk dig vatten som sprutar i ett stall med minusgrader!

Det fryser till is överallt och är svårt att få bort.

Jag hoppas att dina ledningar är av PVC.
Järnrör kan frysa sönder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
628
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Efwa
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 712
Senast: Ajda
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 030
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp