Vattenanalys

the_connemara

Trådstartare
Finns det mineralmängder i vatten som hästen tar upp i en mängd som bör räknas in i den totala foderstaten? Tänker väl främst på kalcium och järn. Hur tar man en analys på vattnet för att få denna infon (kan man räkna rakt av på en vanlig vattenanalys att hästen tar upp det är väl frågan)?
 
Det finns rätt gott om analysdata för brunnar I en database som SGU har. Där bör du kunna hitta värden för ditt geografiska område. Eller fans I alla fall tidigare. Kommunen bör ha koll på sitt vatten. Det du skulle kunna göra är att kolla lite på standardvärden på de metaller/mineraler du är intresserad av och se vilka mångder der rör sig om, dvs om det kan ha någon betydelse jämfört med de mängder som finns I fodret.
 
Ja, det finns analys på vattnet. Du kan ju höra med tex kommunen, men ärligt talat känns det lite överdrivet ;) Lycka till i vilket fall!
 
Jag har färsk analys på mitt vatten, men jag är tveksam till hur korrekta vattenanalyser är. Min brunn har inte höga järnvärden enligt analysen, men vattnet smakar metallisk, ibland som blod, och lämnar orange beläggning på allt! Jag tror det är massa järn i vattnet...
 
Jag har färsk analys på mitt vatten, men jag är tveksam till hur korrekta vattenanalyser är. Min brunn har inte höga järnvärden enligt analysen, men vattnet smakar metallisk, ibland som blod, och lämnar orange beläggning på allt! Jag tror det är massa järn i vattnet...

Mangan kan också ge brunakigt beläggning. Lite off-topic, men ändå.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
596
Senast: animalasia
·
Hästhantering Jag ska försöka få in en mycket reaktiv häst som jag haft på foder, i en transport. Han är ganska van vid att åka och enligt ägaren går...
2
Svar
27
· Visningar
3 181
Senast: inaa
·
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
985
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
825
Senast: Zacci
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp