vattenkokare vid nystart av akvarium?

Comfort

Trådstartare
Vi ska flytta nu i dagarna och nu har turen nästan kommit till akvariumet.
Kan man göra så att man fyller akvriumet nästan med kallvaten, och sen använda vattenkokare till varmvattnet, eller blir vattnet dåligt/farligt på fiskarna eftersom det kokats?
Vi KAN elda fram varmvatten, men då måste vi imorgon sätta elementen på plats, och vi har inga ackumulatortankar än så det kokar väldigt lätt. Spisen är inte inkopplad än.
Så det hade underlättat om det går att använda vattenkokaren.
 
Sv: vattenkokare vid nystart av akvarium?

Visst kan du koka det om du snabbt vill komma upp i temperatur. Är det för att fiskarna snabbt ska kunna flytta in som du vill ha upp tempen fort? Annars tar ju akvariet rätt snabbt rumstemperatur, men det kanske inte räcker om fiskarna redan står i hinkar och väntar.
 
Sv: vattenkokare vid nystart av akvarium?

det är just det. jag vill inte ha dem för länge i "transportmedlet". så det vore ju lättare att bara koka. jag har ett mindre akvarium som kanske skulle funka för dem att mellanlanda i, men i julas när jag hade mycket problem med läckande nytt akvarium fick de flytta fram och tillbaka mycket och det var flera som inte klarade det, så jag vill inte chansa.
 
Sv: vattenkokare vid nystart av akvarium?

Det enda som händer med det kokande vattnet är att det blir renare (bakterier dör) så det ska inte vara något problem meed kokat vatten.
 
Sv: vattenkokare vid nystart av akvarium?

Jag skulle nog transportera fiskarna i det gamla vattnet från akvariet och ta med så mycket vatten som möjligt, typ i stora dunkar.
Då behöver du inte bekymra dig om vattentemperaturen och fiskarna får vatten med de värden de är vana vid.
De flesta arter klara lite för kallt vatten bättre än lite för varmt.

Min man och jag har varit med och satt upp rätt stora utställningar, bla sollentunamässan och fiskarna fick lov klara rätt långa tider i hinkar modell större.
Påfåglarna och de andra stora cikliderna brukade "svimma", första gångerna blev man skiträdd men så fort dom kom ner i akvariet piggna till direkt
 
Senast ändrad:
Sv: vattenkokare vid nystart av akvarium?

Om fisken verkar svimma under transporten hävdar jag att den är felpackad. Desorinterad och vilja vrida sig efter ljuset i påse, ok, men inte flyta upp till ytan i en hink. Då är det ett vågspel om den ens klarar sig. Jag är generellt emot hinkar om det inte är mkt stora fiskar, och då är det en och en i hinken under god uppsikt. Får man en syrebrust måste man vidta åtgärder direkt.
 
Sv: vattenkokare vid nystart av akvarium?

Det här var ciklider modell större (ca 30 cm) och dom transporterades i stora hinkar fyllda med ca en tredjedel vatten.
Det var inte att de flöt på ytan utan mer låg på sidan på botten, hände oftast samma individer flera gånger. Inte en enda gång att någon fisk dog under transporten.
Mindre fiskar är jag helt överens med dig om är mycket bättre transportera i en riktigt "fisk"påse, sån man har i akvarieaffärerna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp