Bukefalos 28 år!

Vattenkopp?

Lavinia

Trådstartare
Hej alla!

Vi har ju nyligen flyttat lilla häst och nu i dagarna har det uppdagats ett mindre problem.

Lillhästen bor numera på lösdrift, hon är fortfarande inte helt accepterad av flocken, men verkar iaf trivas kanon (inga nya skador sen vi flyttade från de betäckande valackerna!!). Vårt enda problem är hennes rädsla för vattenkopparna...

Vi har 2 stycken i lösdriften, en som dom får trycka på själva så kommer vatten och en som fyller på sej själv. Hon vågar inte gå nära någon av dom. Idag provade jag att leda fram henne till båda och hon vägrar ens gå fram..

Har någon något bra tips på hur jag ska lära henne?

Innan jag insåg att hon inte drack gick hon någon dag utan vatten, hon var jättetörstig när jag kom, men vägrade ändå dricka ur kopparna.. Vad göra? Hjälp!!

(Självklart ställer jag in vattenhinkar åt henne, men jag kan ju inte svära på att det är hon som dricker upp det vattnet).

/Lavinia, som helst ser att fröken dricker ur de uppvärmda vattenkopparna..
 
Sv: Vattenkopp?

Kan du lura henne med mat? Typ lägga godis/äppelbitar i vattenkopparna efter du har lyckats lura fram henne till dem?

Ge henne lite kraftfoder en bit ifrån vattenkopparna under tiden du står och gör så de låter.. kanske hon kan vänja sig?
 
Sv: Vattenkopp?

Hej!

Bra tips, men jag är inte säker på att det skulle funka. Hon är inte så "matdriven", dessutom finns det ju redan käk på annat ställe i hagen.. Sen tror jag att dom andra hästarna glatt kommer smaska i sej godiset innan min tar sej dit..

Jag tror ett av problemen är placeringarna av vattenkopparna, dom står lite så hon blir lite "inträngd" eller iaf utan flyktväg och fina fröken har en rätt utpräglad flyktinstinkt när dom andra hästarna kommer.. Hon är väldigt ranglåg..

Å andra sidan vågade hon inte riktigt dricka i sommarhagen heller. Där hade dom en typ flottör i vattenbalja..


/Lavinia
 
Sv: Vattenkopp?

Du får visa henne bokstavligen hur man dricker, det fick jag göra med min. Det blev blött.
 
Sv: Vattenkopp?

Hahah..

Nu har jag kommit ett steg närmare målet.. Igår vågade hon gå fram till vattenkoppen och stoppa nosen nästan i den.. Efter ca 10 minuters lockande och pockande med godis i handen.

Ni ska inte tro att fina fröken arab vill stoppa ner sin mule i vattenkoppen- "då blir den ju blöt!" och det är minsann under frökens värdighet!

Jag lockade med godis- men inte 17 vill mulen bli blöt, hon "lapar" dock glatt ut min (iskalla) hand..

testade även att visa henne genom att dricka själv.. Yeah right, allt det gjorde var att få stallkompisarna att skratta åt oss (och framförallt då mej!). Inte 17 ville fröken fisförnäm arab stoppa mulen i ändå.... :mad:

*mummel mummel....* Kampen går vidare...

/Lavinia, som gärna tar emot fler tips!
 
Sv: Vattenkopp?

jag tänker att du vore ställa vattenhinken precis vid vattenkoppen för att göra det enkelt för dig, förutsatt att det faktiskt är hon som dricker ur hinken så får hon göra halva arbetet själv:banana:
 
Sv: Vattenkopp?

Håller med. Min vägrade dricka. Vi flyttade vattenkopparna och nu går det hur bra som helst. Sen finns det väldigt få hästar som hellre törstar än dricker ut kopparna. Du får visa henne hur man gör ! :D
 
Sv: Vattenkopp?

Hej!

Jo jag önskar att min vore en sån.

Igår när medryttaren kom drack fröken 2 hinkar vatten, idag drack hon 1.5. Hon väntar helt klart tills vi kommer och vattnar henne.. Hopplösa häst..

Hon vågar ju inte ens gå i närheten av vattenkoppen, trots att jag nu visat henne var vattnet är... Ställa vattenhinken vid vatenkoppen känns lite farligt om hon nu vägrar gå i närheten av den, men jag kan ju testa när jag är där..

Och jag ha ju visat hur man gör, men nejdå det funkar inte för fröken..

Det var väl så att det var Mohammed som sa att "man kan leda hästen till vattnet, men inte tvinga den att dricka". Det lär ha varit en arab han talade om och jag gissar att den var skimmel född fux och dessutom sto!!

/Lavinia, off 2 food
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
749
Senast: Albatross
·
  • Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
791
Senast: svea
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 571
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp