Bukefalos 28 år!

Vattenprov egen brunn

the_connemara

Trådstartare
Vad bör man göra för typ av vattenprov om man ska använda vattnet ur egen brunn till hästarna?

Är det någon skillnad mot vattenprover man gör för vanligt dricksvatten till människor (som jag dock inte heller vet vad man ska göra ;))?

Det finns ju en del att välja på hos de olika laboratorierna men vad är relevant?
 
Sv: Vattenprov egen brunn

Jag gick till kommunkontoret och de gav mig några flaskor och ett adresserat kuvert för att analysera dricksvattnet. Kan människor dricka det så kan väl hästar göra det med. :)
 
Sv: Vattenprov egen brunn

Kommunen det gäller hjälper bara till om man har barn under 1 år eller är gravid tyvärr. Annars hänvisar de bara till laboratorie. Mäklarens laboratorietips har ju såklart inte telefontid nu heller och jag är nyfiken :angel:
 
Sv: Vattenprov egen brunn

Jag är också nyfiken då vi med ska göra vattenprov, dock i en naturlig källa. Urvalet är ju stort och verkligen varierade priser!
 
Sv: Vattenprov egen brunn

Nu har jag luskat ut två ackrediterade, oberoende och populära (enligt byggahus iaf vad jag fattade det som) laboratorier vid brunnsvattenanalys. De erbjuder båda två kemisk, mikrobiologsik, radon och tungmetaller på analys. Alla fyra verkar ju livsnödvändiga :angel: Iaf om man inte vet ett jota om tidigare koll.

Det landar på knappt 2000 resp drygt 1700. Utan tungmetaller (i ena fallet bara uran, bly och arsenik) blir det ett gäng hundralappar billigare.

Vad funderar du på att testa?
 
Sv: Vattenprov egen brunn

Vilken skillnad på priser!
Jag hittade något från husdjurslabbet för 470 kr.
Vad är viktigt att ha med egentligen?
Jag har mest bara tänkt kvalitén eftersom vattnet jag ska använda är ifrån en naturlig källa ute i skogen. Hopplöst det här..
 
Sv: Vattenprov egen brunn

Jag vet inte fakitskt. Men standrad verkar vara kemisk analys (om det inte är gjort innan för att få lite koll på marken/vattnet man kommer åt genom brunnen typ) och mikrobiologisk analys (verkar det vara du tittat efter?). Den mikrobiologiska gör sedan med fördel typ vart 3: dje år för att hålla koll på brunnen. Kommer ytvatten in så verkar det vara den mikrobiologiska analysen som visar det. Det är väl oxå den som visar om vattnet är "dåligt" att dricka.

Tungmetaller är väl om man riskerar att ha något sådant skit tror jag. Samma med radon. Och är det gjort innan tror jag inte det är så nödvändigt att göra om igen inom den närmsta tiden. Kanske samma med den kemiska analysen?

Men flyttar man till nytt område har man ju ingen aning. Har man väl flyttat kan man ju höra runt bland grannarna med det känns lite, eh, påträngande? om man bara är spekulant. Men jag vet inte. Blä!

Du vet inte hur det ser ut runt i kring källan? Kanske någon brunn i närheten som är testad? Jag hade iaf tänkt ringa till labben och fråga om det blir aktuellt, höra vad de tycker är lämpligt i just vårt fall liksom. Kanske nästan är läge för dig oxå, hör kanske inte riktigt till vanligheterna att testa på en naturlig källa?
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 888
Senast: Blyger
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 888
Senast: Blyger
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 811
Senast: Shixle
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 241
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp