Vattensjuk mark och utmärkt träning...

S

Stopek

tänk så fantastiskt det är att så här sent på året kunna hålla igång och träna. Grusvägarna har väl aldrig erbjudit ett mer idealiskt träningsunderlag (mellansverige när det är snöfria vägar och ingen tjäle). Så nu är det bara att hålla igång och vänta på vintersnön/istäcket som sätter stopp för det.
Mitt sexårsto har jag i år faktiskt tänkt hålla igång hela vintern, med ett upprätthållande av konditionen. Inga riktigt hårda pass - för dit har vi inte ens kommit till sommartid - men hon skall få hålla igång och gå så ofta jag bara har möjlighet. Det är nog lite annorlunda mot vad jag har gjort förut. Då har det handlat mer om varannandagsridning. Men hur gör det stora flertalet, det är jag nyfiken på? Långa vintervilor och träningsupplägg över vintern är jag nyfiken på och givetvis också då hur långt din häst har kommit i sin distansutbildning.
Hälsning Maja
 
Mitt 5-åriga arabsto hålls igång lite sporadiskt nu under vintern. Det passar in med jobbet så hon rids 1-2 ggr på vardagarna & båda helgdagarna. De andra dagarna är det mörkt redan innan jag är hemma. Hon rids lite lätta dressyrpass, varvat med tömkörning när geggan/ gräset inte är snorhalt, annars blir det lugna skogsturer på ca timmen. Än så har vi inte haft ngn snö, men hovis var här den 20/ 11 & då lades snösulorna på för lättare fortsatt träning. Just nu har hon fått vila en vecka, båda hade nog lite brist på motivation... Men imorgon tar vi en tur igen.. Hon kommer att hållas igång så länge underlaget/ vädret tillåter det, blir det isgata så kommer vilan naturligt ett par dagar.
Hur långt hon kommit i sin utbildning... Jag köpte henne för ett år sedan, ( okt - 02) ( strax innan min älskade valack togs bort). Då kom hon från galoppträningen, & hade fått en bra grundträning. Fick först lite vila & sen sattes träningen med "inriktning på distans" igång i mitten av januari, & i september genomförde vi Karolinerritten 50 km CR ( 5 h & 10 min). Hon behöver mkt tid på sig, då det är en MKT stressad dam, att starta henne första gången på Axevalla travbana var väl inte det bästa, men det gick, ( inte alltför olikt en galoppbana). Klarade vi det så ska det nog fungera i fortsättningen oxå. Planerna för nästa år beror helt på hur hon tar vintern/ vårens uppträning & hur mkt hon kan coola ner..
 
Hej! Jag håller med dej jag har hellre en blöt och regning höst än snö,is och kallt. Vi har inte ställt av våra hästar utan vi rider på i vanlig grundträning. Vi tänker (förhoppningsvis) starta tidigt 2004. Det är första gången vi gör så här men en vis lärdom och besvikelse över vintern här i jan,feb, mars 2003 får oss att testa denna varianten. Jag har lagt in speciella mät stationer för att kunna jämföra träningar under åren. Hej ifrån Ylva :banana: Ps Vi längtar till Syd Närkes distans och jippi vi kommer att ha klubbens första off. tävling i juni PP, Clear round, 50 T Ds
 
Vilken typ av mätningar gör du?
Själv har jag en mil på plan mark som jag brukar kolla tempon i olika gångarter. Ibland har jag pulsmätare där också för att kunna jämföra.
Sedan har jag speciellt rundor med backar och rider även intervaller på 5 min skritt, 5 trav osv., för att veta att jag ökar på träningsintensiteten. Just nu ligger den typen av träning dock nere. Men jag testar min mil då och då för att se att hon upprätthåller sin kondition.
Själv längtar jag inte till Sydnärke så mycket som till alla andra tävlingar. Visst är det kul att arrangera, men det är också jobbigt. Få se om jag själv ändå kan komma att få rida på Sydnärke. Det vore skoj. Skall bli roligt att arrangera lagSM. :D
Undrar just hur organisationen i andra klubbar ser ut inför planering av ritter? Hur ofta har man möte, hur fördelas arbetet osv? Nyfiken?
Trevligt om man kan hålla pratet igång om distans även så här i vintermörkret, annars blir det lite småtråkigt och man behöver få längta lite efter ljusare tider och många mil längst vägarna med fåglar som kvittrar igen...
Fast nu är det en utmärkt tid att få hästen mer van vid ridhus (och få se i speglar vad man gör) och av transporter osv. I vår NYA (Nerikes Distansryttare) klubb har vi kommit igång med regelbundna träffar igen...kul.
Hälsning Maja
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp