Bukefalos 28 år!

Veganskt/vegetariskt omega 3

Sv: Veganskt/vegetariskt omega 3

Det finns i vissa alger, och det är när fiskarna ätit dessa alger som de själva får i sig Omega 3-syrorna. Läste om ett företag som odlar dessa alger, de är KRAV-märkta och innehåller enbart alger, dvs passar för beganer, vegetarianer och t om fiskallergiker kan äta dem. Verkar supersmart!

Vet dock inte var man hittar produkterna (är det rena alger man äter och inte kapslar??), jag läste om dem häromdagen, men funderar på att leta rätt på dem. Just att det är KRAV-märkt och ekologiskt hållbart (bidrar inte till överfisket) och helt fri från miljögifter. Simris Alg heter det (närproducerat dessutom :D :up: ), ska nog forska mer i detta!
 
Sv: Veganskt/vegetariskt omega 3

Varför måste du köpa olja i kapslar?
Jag häller olja på maten, i sallad, över pasta.
Oftast är just kapslade oljor ganska så mycket dyrare än att köpa en flaska.

KL
Hittade bra tabell här på oljor och omega-3 och omega-6. Jag tycker den ser tillförlitlig ut; LÄNK

För att med maten kan det bli si och så med. Om jag tar kapslarna med mina andra vitaminer plus p-pillrena på morgonen så glöms det inte bort :D
 
Sv: Veganskt/vegetariskt omega 3

Omega-3 finns speciellt i linfröolja. Men det finns även i rapsolja och olivolja.


Så speciellt svårt är det inte att få i sig omega 3.
 
Sv: Veganskt/vegetariskt omega 3

Det finns i vissa alger, och det är när fiskarna ätit dessa alger som de själva får i sig Omega 3-syrorna. Läste om ett företag som odlar dessa alger, de är KRAV-märkta och innehåller enbart alger, dvs passar för beganer, vegetarianer och t om fiskallergiker kan äta dem. Verkar supersmart!

Vet dock inte var man hittar produkterna (är det rena alger man äter och inte kapslar??), jag läste om dem häromdagen, men funderar på att leta rätt på dem. Just att det är KRAV-märkt och ekologiskt hållbart (bidrar inte till överfisket) och helt fri från miljögifter. Simris Alg heter det (närproducerat dessutom :D :up: ), ska nog forska mer i detta!

Tack!! Ska försöka få tag i detta! :)
 
Sv: Veganskt/vegetariskt omega 3

Jag har rekat lite mer nu och de verkar inte finnas i butik ännu. Men håll ögonen öppna framöver, det verkar riktigt bra och dessutom miljövänligt :)
 
Sv: Veganskt/vegetariskt omega 3

Omega-3 finns speciellt i linfröolja. Men det finns även i rapsolja och olivolja.


Så speciellt svårt är det inte att få i sig omega 3.

Fast om det är hälsoeffekterna man är ute efter så är det inte så enkelt som många tycks tro...

"Omega-3 är egentligen ett samlingsnamn för en hel grupp fettsyror där bara två, EPA och DHA som finns i fisk, har kopplats till förbättrad hälsa. Det omega-3-fett som finns i raps och linfrö, alfa-linolensyran ALA, har inte alls samma effekt."

Citat från denna artikel: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/omega-3-saljs-med-falska-loften_899949.svd

Vill man få i sig de hälsosamma EPA och DHA utan att äta fisk är det algolja som gäller - för både vegetarianer/veganer/fiskallergiker.
 
Sv: Veganskt/vegetariskt omega 3

Så har jag också förstått det, att det skadar aldrig att käka lite rapsolja och linfröolja, men man får inte alls i sig de viktiga ämnena på samma sätt som med alger eller fisk.

Själv har jag varit extra noga under graviditet och amning och käkar Algomega3, veganska kapslar med algolja, som jag hittat både i vanliga hälsokostaffärer och på nätet.
 

Liknande trådar

Mat Jag ska resa bort och får hjälp av vänner med min hund. En av de inblandade ska dessutom skjutsa mig till Arlanda och hämta mig där. För...
Svar
1
· Visningar
569
Senast: Nahar
·
Mat För ganska lång tid sedan frågade jag min familj om de vill äta svenskt julbord i jul eller bara vanlig god mat. Äldste sonen vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 617
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 167
Senast: CFrisk
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Shop to you drop, del 4
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp