Vego-julbord

majola

Trådstartare
För ganska lång tid sedan frågade jag min familj om de vill äta svenskt julbord i jul eller bara vanlig god mat. Äldste sonen vill förstås ha kebab, men de enades om vanlig mat. Och jag tänkte att bara för mig måste jag inte hålla på och fixa en massa.

Nu börjar de yra om svenska julmat...

Vi är en vegan, en vegetarian och resten blandkostare som äter främst vegetariskt. Att koka ägg, samt köpa rökt lax och lite skinka är inte heller så komplicerat.

Men resten? Företrädesvis veganskt. Ska göra fusk-skagen och baka vörtbröd, men kommer inte på något mer. Någon form av "köttbullar". Har ej svenskt sortiment. Har icke massor av tid eller energie.

Tips?
 
Har ni formbar färs borde det fungera?
Vi brukar oftast ha någon sallad antingen på grönkål eller på brysselkål (mycket fint skuren) med rödlök, russin, apelsin och valnötter, dressing på pressad apelsin, olivolja salt och peppar. En annan sallad är med grönmögelost, äpple, valnötter, selleri och valfria salladsblad. Jansson är ju vanligt och finns i några veganska varianter (om man byter ut ost och grädde mot veganska allternativ) https://www.tasteline.com/recept/vegetarisk-jansson/. Sen finns det ju vegansk sill med https://www.javligtgott.se/vegansk-auberginesill-pa-fyra-satt/.
 
Ugnsbakad brysselkål är ju himla gott! Bara dela dem på mitten, skvätt på lite olja, (honung) tänker att sirap borde funka fint, salt, peppar och en pressad vitlöksklyfta. Kasta runt så att det blandas och kör i ugnen på 200grader till dess att de fått lite färg och mjuknat.
 
Den här salladen var det godaste på hela julbordet i fjol, enligt min bestämda uppfattning. Jag hade kunnat äta bara den och lite knäck/julgodis och sedan varit nöjd och lycklig.

Kardemummadoftande julsallad med apelsinvinägrett

150 g blandade nötter
1 msk honung
1 tsk stött kardemumma
1 bit grönkål (receptet är tyvärr så här oprecist men jag har för mig att det var ungefär lika mängder av grön- och rödkål)
1 bit rödkål
1 rödlök
1 apelsin
1 äpple
1 granatäpple
några kumquats (utelämnade i den variant jag hade, men funkar säkert utmärkt med också)
röda vinbär
svartpeppar och flingsalt

Vinägrett
1 pressad apelsin + skal
1 dl olivolja
0, 5 dl äppelcidervinäger
1 msk honung
1 tsk salt

Rör samman vinägretten.
Ringla honung över nötterna och strö över kardemumma, rosta sedan nötterna i ugnen på 175 grader.
Skär grönkålen i mindre bitar och förväll snabbt i kokande vatten, låt rinna av på hushållspapper.
Strimla rödkålen och skiva rödlöken tunt.
Skala och skär upp apelsinen, skiva äpplet tunt.
Dela granatäpplet, gröp ur kärnorna. Skiva kumquats, lägg upp allt på fat och vänd runt vinägretten. Strö över de rostade nötterna. Dekorera med vinbären.

Kan kombineras med t ex kvarngryn eller fetaost för en matigare sallad. (ingick inte i den variant jag åt och gjorde, kände inte att det saknades)
 
Grönkål! Jag brukar göra en västerbottensost stuvad grönkål som är jättegod! Jag vet inte om det finns nåt veganskt att byta ut osten med. Men det borde gå utmärkt att använda havregrädde istället för vanliga grädde.

Överhuvudtaget är kål i många olika former både juligt och gott!
 
Förutom alla tips du fått på grönkålssallader och brysselkål mm som jag tycker är fantastiskt gott oavsett vegetariskt julbord eller ej :d

Så en rödbetssallad tycker jag gör all maten betydligt mycket juligare på en gång, någon variant med äpple brukar jag föredra om jag gör egen.

Och sedan kanske en griljerad kålrot eller rotselleri? Det har jag sett på många vegetariska julbord och är sjukt sugen på att prova någon gång! Har alltså aldrig gjort det själv så kan dock inte uttala mig mer än att jag tycker att det verkar spännande.

Jag tycker att det är gott med någon vegetarisk paj också, typ morotspaj, men det är ju mer för att fylla ut vårt "vanliga" julbord och kanske inte så juligt i sig.
 
Den här salladen var det godaste på hela julbordet i fjol, enligt min bestämda uppfattning. Jag hade kunnat äta bara den och lite knäck/julgodis och sedan varit nöjd och lycklig.

Kardemummadoftande julsallad med apelsinvinägrett

150 g blandade nötter
1 msk honung
1 tsk stött kardemumma
1 bit grönkål (receptet är tyvärr så här oprecist men jag har för mig att det var ungefär lika mängder av grön- och rödkål)
1 bit rödkål
1 rödlök
1 apelsin
1 äpple
1 granatäpple
några kumquats (utelämnade i den variant jag hade, men funkar säkert utmärkt med också)
röda vinbär
svartpeppar och flingsalt

Vinägrett
1 pressad apelsin + skal
1 dl olivolja
0, 5 dl äppelcidervinäger
1 msk honung
1 tsk salt

Rör samman vinägretten.
Ringla honung över nötterna och strö över kardemumma, rosta sedan nötterna i ugnen på 175 grader.
Skär grönkålen i mindre bitar och förväll snabbt i kokande vatten, låt rinna av på hushållspapper.
Strimla rödkålen och skiva rödlöken tunt.
Skala och skär upp apelsinen, skiva äpplet tunt.
Dela granatäpplet, gröp ur kärnorna. Skiva kumquats, lägg upp allt på fat och vänd runt vinägretten. Strö över de rostade nötterna. Dekorera med vinbären.

Kan kombineras med t ex kvarngryn eller fetaost för en matigare sallad. (ingick inte i den variant jag åt och gjorde, kände inte att det saknades)
Den här lät sjukt god!
 
Rödbetssallad med potatis, äpple och rödkål är ett måste för mig. Vi brukar också ha vegansk Jansson med rökt tofu i, det är himla gott. Och gottbollar på formbar färs samt olika sorters kålsallader.
 
Alltså, nu har jag googlat på morotslåda. Är det verkligen gott? (Spoiler, jag tycker inte om råa morätter, de är för söta). Kokt morot, grötris och sirap liksom?
 
Långkål älskar jag! Funkar jättebra att använda havregrädde.

Förra året åt vi senaps- och pankogrilljerat blomkålshuvud och det var så galet gott! Bättre än varenda griljerade kålrot jag någonsin inmundigat.

Vi brukar också ha en fruktig och kålig sallad, det blir alltid fantastiskt - både gott och snyggt!
 
Alltså, nu har jag googlat på morotslåda. Är det verkligen gott? (Spoiler, jag tycker inte om råa morätter, de är för söta). Kokt morot, grötris och sirap liksom?
Det är en fråga om smak förstås. Jag smakade första gången när jag bodde ett år på en finsk armébas och fastnade direkt. Det och Karelska piroger är jättegott.
 
Den här är ett måste på mitt julbord, inte vegansk förstås

Rotsellerigratäng med fetaost, rosmarin & hasselnötter
4 portioner (som tillbehör)

1 rotselleri
1 tsk rosmarin
150 g fetaost
100 g philadelphiaost
Salt & peppar

Flytande honung
0,5 dl hackade hasselnötter eller annan nöt

Sätt ugnen på 200 grader.

Skala rotsellerin och skär den i skivor. Fördela ut dem en och en på en bakplåtskläddplåt. Det kan behövas två stycken. Ugnsbaka rotsellerin i 15 minuter ta ut och låt svalna litegrann.

Smula sönder fetaosten och blanda samman den till en kräm tillsammans med philadelphiaosten. Rör därefter ner rosmarin och smaka av med salt och peppar.

Fördela ut ett lager av rotsellerin i en ugnsform eller stekpanna. Bred ett lager av fetaostkrämen ovanpå och ringla därefter över honung. Upprepa likadant tills rotselleriskivorna är slut. Strö tillsist över hackade hasselnötter och ringla över lite mer honung.

Sätt tillbaka gratängen i ugnen och baka den tills den är gyllene och klar. I cirka 15-20 minuter till.
 
Jag äter ju specialkost i år. Men kommer göra dessa. De funka ju även som "vanliga" vegetarianer...

https://www.viaventri.se/2018/12/26...0rc8QL36YrAJBYx1SX6BcBA-rXLNBx3mY9FbKn6It2d_o

Jag har börjat äta fisk så ska även göra en ingefärs- och citronsill. Men vill man ha den veg så ta aubergine istället (det har jag gjort förr o använder samma lag som till sill). Man kokar auberginebitarna lite innan så det inte blir som att tugga på disksvampar ;)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag ligger redan sömnlös och oroar mig för julen. Vi ska ha gäster som stannar i flera dagar och det är mycket som ska ordnas innan. Nu...
Svar
5
· Visningar
2 457
Senast: imrahil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp