Vego-julbord

Jag äter ju specialkost i år. Men kommer göra dessa. De funka ju även som "vanliga" vegetarianer...

https://www.viaventri.se/2018/12/26...0rc8QL36YrAJBYx1SX6BcBA-rXLNBx3mY9FbKn6It2d_o

Jag har börjat äta fisk så ska även göra en ingefärs- och citronsill. Men vill man ha den veg så ta aubergine istället (det har jag gjort förr o använder samma lag som till sill). Man kokar auberginebitarna lite innan så det inte blir som att tugga på disksvampar ;)

Det är ju bra om man lägger in receptet som man refererar till :angel:

https://www.viaventri.se/2018/12/18...DJHAH_pzVWVdO-pOpNX1M6BYN9Kwn9ZDrCvlXNNSNsgKw
 
Alltså, nu har jag googlat på morotslåda. Är det verkligen gott? (Spoiler, jag tycker inte om råa morätter, de är för söta). Kokt morot, grötris och sirap liksom?

Jag har smakat det en gång. Det var rätt menlöst och intetsägande. Inget jag skulle välja att äta igen om det serverades på ett julbord. Men inte heller oätligt. Jag skulle kunna äta men ser inte poängen med det. Man kanske måste ha vuxit upp med det för att förstå storheten?
 
Jag är tvärtemot de flesta som svarat, ett stort fan av finsk morotslåda ;) Min mormor har gjort den varje år till jul och påsk och jag vill helst inte vara utan den de (få) jular jag kan fira med släkten nuförtiden. Tyvärr tål jag ju inte mejeri längre så risgrynsgröten går bort och därmed lådan. Men ja jag ska ändå sitta här på jobbet så just i år känns det mer okej...

Morotslådan äts på vårt julbord ihop med köttbullar och brunsås. Kan ju vara det som gör att den i sig känns lite söt, men tillbehören balanserar upp. Jag har ju inte ätit kött på 20 år, men jag har å andra sidan inga bekymmer med lådan enbart. Jag har tidigare haft vegobullar till istället, men numera tål jag inte dem heller så ja...
 
Jag är tvärtemot de flesta som svarat, ett stort fan av finsk morotslåda ;) Min mormor har gjort den varje år till jul och påsk och jag vill helst inte vara utan den de (få) jular jag kan fira med släkten nuförtiden. Tyvärr tål jag ju inte mejeri längre så risgrynsgröten går bort och därmed lådan. Men ja jag ska ändå sitta här på jobbet så just i år känns det mer okej...

Morotslådan äts på vårt julbord ihop med köttbullar och brunsås. Kan ju vara det som gör att den i sig känns lite söt, men tillbehören balanserar upp. Jag har ju inte ätit kött på 20 år, men jag har å andra sidan inga bekymmer med lådan enbart. Jag har tidigare haft vegobullar till istället, men numera tål jag inte dem heller så ja...

Det borde väl gå utmärkt att göra mjölkfri risgrynsgröt att göra morotslådan på? Havremjölk borde väl funka?
 
Det borde väl gå utmärkt att göra mjölkfri risgrynsgröt att göra morotslådan på? Havremjölk borde väl funka?

Jag får inte äta det heller :( Det enda jag äter i "fuskmjölkväg" är hemmagjord mandelmjölk. Vet inte hur det funkar att koka faktiskt. Jag får inte heller äta sirap, men det kanske går att byta mot honung. Ströbröd går bort med pga gluten och de vanliga glutenfria går bort med pga överkänslighet. Har nte heller ätit vanligt vitt ris, eller ris alls, på ett halvår. Det kanske funkar iofs. Ptja, det känns helt enkelt som att det är så mkt som ska bytas ut så det blir väldigt lite kvar och smaken kommer förändras....
 
Jag får inte äta det heller :( Det enda jag äter i "fuskmjölkväg" är hemmagjord mandelmjölk. Vet inte hur det funkar att koka faktiskt. Jag får inte heller äta sirap, men det kanske går att byta mot honung. Ströbröd går bort med pga gluten och de vanliga glutenfria går bort med pga överkänslighet. Har nte heller ätit vanligt vitt ris, eller ris alls, på ett halvår. Det kanske funkar iofs. Ptja, det känns helt enkelt som att det är så mkt som ska bytas ut så det blir väldigt lite kvar och smaken kommer förändras....

Så tråkigt!
 
Den här salladen var det godaste på hela julbordet i fjol, enligt min bestämda uppfattning. Jag hade kunnat äta bara den och lite knäck/julgodis och sedan varit nöjd och lycklig.

Kardemummadoftande julsallad med apelsinvinägrett

150 g blandade nötter
1 msk honung
1 tsk stött kardemumma
1 bit grönkål (receptet är tyvärr så här oprecist men jag har för mig att det var ungefär lika mängder av grön- och rödkål)
1 bit rödkål
1 rödlök
1 apelsin
1 äpple
1 granatäpple
några kumquats (utelämnade i den variant jag hade, men funkar säkert utmärkt med också)
röda vinbär
svartpeppar och flingsalt

Vinägrett
1 pressad apelsin + skal
1 dl olivolja
0, 5 dl äppelcidervinäger
1 msk honung
1 tsk salt

Rör samman vinägretten.
Ringla honung över nötterna och strö över kardemumma, rosta sedan nötterna i ugnen på 175 grader.
Skär grönkålen i mindre bitar och förväll snabbt i kokande vatten, låt rinna av på hushållspapper.
Strimla rödkålen och skiva rödlöken tunt.
Skala och skär upp apelsinen, skiva äpplet tunt.
Dela granatäpplet, gröp ur kärnorna. Skiva kumquats, lägg upp allt på fat och vänd runt vinägretten. Strö över de rostade nötterna. Dekorera med vinbären.

Kan kombineras med t ex kvarngryn eller fetaost för en matigare sallad. (ingick inte i den variant jag åt och gjorde, kände inte att det saknades)
Det här var det tveklöst godaste den här julen och även i stort på länge. Jag kommer äta det mycket i framtiden även om det verkligen både ser väldigt juligt ut och smakar massor av just jul. Sats tre gjordes igår….. tusen tack för fint recept!
 
Det här var det tveklöst godaste den här julen och även i stort på länge. Jag kommer äta det mycket i framtiden även om det verkligen både ser väldigt juligt ut och smakar massor av just jul. Sats tre gjordes igår….. tusen tack för fint recept!

Kul att det kom till glädje! Får vidarebefordra tacket till min syster, för det var hon som hade sparat ner receptet från början och introducerade mig för denna delikata vintersallad. :)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag ligger redan sömnlös och oroar mig för julen. Vi ska ha gäster som stannar i flera dagar och det är mycket som ska ordnas innan. Nu...
Svar
5
· Visningar
2 457
Senast: imrahil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp