Vegetarian goes fiskterian?

Narcissa

Trådstartare
Jag har varit renodlad vegetarian i 17 år men känner nu att jag måste börja äta fisk och skaldjur igen pga att min hjärna behöver ett enzym som man lättast kommer åt genom detta. Det tar ju emot så jag undrar lite hur ni andra har gjort? Hur började ni? Blev ni sjuka? All info please! :)
 
Äter iofs själv kött men hade en fd kollega som blev sjuk och tvingades börja med fisk. Hon tyckte det tog emot i början men vande sig skapligt fort.
Såvitt jag vet mådde hon bättre av det, åtminstone blev hennes värden bättre...
Vet dock inte VAD för värden det handlade om, men någon brist var det
 
Börja med lite kokt fisk, magsjuka får man ju enbart av bakterier/virus, men kan vara bra (tror jag) att låta kroppen vänja sig.

Bakterier och virus finns nog oftare hos råa grönsaker
 
Jag har varit renodlad vegetarian i 17 år men känner nu att jag måste börja äta fisk och skaldjur igen pga att min hjärna behöver ett enzym som man lättast kommer åt genom detta. Det tar ju emot så jag undrar lite hur ni andra har gjort? Hur började ni? Blev ni sjuka? All info please! :)

Jag mådde lite illa först men kroppen vande sig när jag åt fisk mera frekvent. Efter ett antal år som fisk- och skaldjursätare bestämde jag mig för att börja äta kött igen(efter 23 år!) eftersom mina järnvärden var en katastrof. Det var svårt rent mentalt men kroppen sa HALLELUJA och älskade att få mera animaliskt järn.

Så mitt råd till dig är att du härdar ut några veckor till kroppen har vant sig.
 
Vänj in långsamt. Tänk dig foderbyte på en häst/hund/katt ;). Det är liksom inte fråga om att inte klara av bakterier men snarare att ditt mag/tarm system saknar dem bakterier det behöver för att klara av att bryta ner den här sortens protein.

Jag äter oerhört lite fisk. Känns nästan som att jag skulle behöva börja, men jag äter ju typ kyckling så det är ju inget jättesteg för mitt system. Däremot är jag inte förtjust i fisk längre.
 
Jag har varit lakto-ovo-vegetarian i snart 15 år men har under det senaste året enstaka gånger ätit fisk av hälso- och bekvämlighetsskäl. Det finns ju inget som säger att din mage är som min mage, men för mig har fisk inte varit några problem alls. Det fåtal gånger då jag har fått i mig rött kött av misstag har jag blivit riktigt ordentligt dålig i magen, men fisk verkar den inte reagera på alls, åtminstone inte de små kvantiteter jag konsumerar. Hoppas det är likadant för dig.
 
Min vego-väninna började med kokt/ångad vit fisk och hon vande sig snabbt vid att äta fisk och skaldjur efter 15 år. Hennes enda problem var första gången hon åt stekt panerad fisk. Det resulterade i lite magknip men gick fort över.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 442
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 366
Senast: Linn-Nora
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 240
Senast: MML
·
Kropp & Själ För ett år sedan ca slutade jag äta gluten. Jag har inga uttalade problem när jag äter det förutom allmänt känslig mage och tendenser...
Svar
13
· Visningar
1 246
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp