Bukefalos 28 år!

Vem anser du borde betala?

Affa

Trådstartare
Ponera att du har en fungerande hästflock, två nya hästar släpps in och det blir bråk mellan dessa två och en av dem som redan stod där sen tidigare. Det är den "gamla" hästen som jagar de två nya. Hagen måste delas av och staketmaterial köpas in. Vem anser du ska stå för kostnaden av materialet? Stallägaren? Ägaren till "gammelhästen"? Ägaren till de nya hästarna?
(Stallet är inget kollektiv, utan all inclusive)
Hur hade ni löst det?
 
Sv: Vem anser du borde betala?

Jag hade själv som stallägare betalat för allt material. Det ska finnas budgeterat för oförutsedda händelser (anser jag iaf).
Sen hade jag gärna begärt lite hjälp av berörda hästägere att fixa stängslet, alltid snabbare, lättare och mycket trevligare om man hjälps åt :).

Men det är som sagt jag och hur jag själv hade gjort i mitt stall.
Kan väl tillägga att jag har haft inackorderingar där allt ingått, men har lagt av sen ett år tillbaka...

/zelma
 
Sv: Vem anser du borde betala?

Med tanke på att det är "all inclusive" borde det vara stallägaren som både fixar material och utförandet, om det nu inte står annat i kontraktet. Har man ett stall så får man räkna med att allt inte går enligt planerna.
 
Sv: Vem anser du borde betala?

Kanske ska förtydliga att jag med "begära" inte menar beodra ;) Utan mer be/fråga om hjälp.

/zelma
 
Sv: Vem anser du borde betala?

För mig är det självklart att stallägaren betalar stängsel.

Vem vågar annars stalla upp sin häst om man plötsligt ska betala stängsel och andra kostnader på gården. Hagar ingår i stallhyran anser jag.





Monica
 
Sv: Vem anser du borde betala?

Hästar är hästar och man kan aldrig förvänta sig att de ska bete sig på ett visst sätt. Ibland är det bara så att hagen måste delas av, och jag tycker det är självklart att stallägaren står för det. Det får man ju räkna med när man tar emot inackorderingar.
 
Sv: Vem anser du borde betala?

Solklart stallägaren i det här fallet. Det är dennes anläggning, stallägaren har själv tagit in hästarna som står där och godkänt uppstallningen. Då får man också räkna med att det ibland blir lite förändringar i t ex haguppdelning etc.
 
Sv: Vem anser du borde betala?

(Stallet är inget kollektiv, utan all inclusive)
Hur hade ni löst det?

Stallägare i ett all inclusive-stall måste se till att ha tillräckligt många hagar för sådant.
Jag för min del har massor av hagar så jag skulle bara flyttat ut några till en annan hage.
 
Sv: Vem anser du borde betala?

Hade det varit hos mig så hade en häst som inte passat in antingen fått flytta eller fått egen hage som jag då ombestyr, dvs stallägaren som de flesta svarat.

Däremot så har jag stått inhyrd flertalet gånger och ändå fixat egna hagar till mina hästar. Ibland köpt material och alltid gjort jobbet själv.
 
Sv: Vem anser du borde betala?

Det bör stallägaren stå för då det är som du säger "all inclusive".
Sen kan ni ju hjälpa till att fixa hagarna, men kostnaden bör falla på stallägaren.
 
Sv: Vem anser du borde betala?

Stallägaren absolut. Denne har ju tagit på sej att ha hästarna inhyrda hos sej och iom att allt ska ingå så ska det ju även finnas hagar till alla. Man kan ju tyvärr inte vänta sej att alla hästar ska kunna gå ihop.

Däremot tycker jag att det kan vara trevligt om man hjälps åt att sätta nya staketet...:laugh:

//Domino_s
 
Sv: Vem anser du borde betala?

I normalfallet - stallägaren. Du beskriver dock bara en del av situationen och jag kan se en mer komplex problematik framför mig ....


När en häst släpps in i en hage uppstår alltid visst jagande. Det tar några dagar för hästarna att vänja sig och som hästägare får man vänta ut det hela och förhålla sig lite "cool"!
OM då en av hästägarna inte vill vänta ut det hela utan blir - som jag ser det - överdrivet orolig och till varje pris vill ha sin häst/hästar i en egen hage skulle jag som stallägare nog mycket väl kunna säga "OK! Men då får du själv fixa hagen .....!":cool:
 
Sv: Vem anser du borde betala?

Jag är stallägare och vi köper antingen in material själva eller så får hästägarna göra det så betalar vi mot kvitto. Dock så hjälps vi åt att stängsla av eller så gör hästägarna det själva.
 
Sv: Vem anser du borde betala?

Stallägaren, man betalar ju stallhyra och då ingår hagar mm.

Sedan borde man väl ha fler hagar?? Om ngn skulle gå sönder med knäckta stolpar, för hur fasiken skall man få ner stolp nu?!:eek:

Man kan ju inte råda över hur hästar är mot varandra. Klart gammelhästen försvarar, det är ju dennes flock, tycker man kan ge det några dagar och kanske släppa ihop gammelhästen med dom nya hästarna eller den hästen den jagar först en timme själva på morgonen. Dom måste ju göra upp i flocken.
 
Sv: Vem anser du borde betala?

.... Grunden i problematiken är väl vad som har överenskommits från början ...och om ingen överenskommelse finns hur välgrundad önskan om att dela på hästarna är!

Som stallägare kan man mötas av de mest konstiga krav. Min "favorit" är när en hästägare som släppt sin häst hos mig på sommarbete ringde och ville att jag skulle ta in hästen när det regnade .....en annan är stoägaren som ville att jag skulle sära på ston och valacker trots att de tydligt stod i kontraktet att hästarna på betet är av båda könen!
 
Sv: Vem anser du borde betala?

Då hade jag bett dessa hästägare om att leta efter ett annat sommarbete. Vet dom vad som gäller från början och har accepterat detta då får dom rätta sig efter stallägarens regler, eller så får man flytta.

Har vissa rutiner i mitt stall där jag står, jag kan ju inte göra tvärt emot, hur skulle det se ut? Är inte jag nöjd så får jag flytta, det är så enkelt.
 
Sv: Vem anser du borde betala?

stallägaren alla gånger.. det är ju ingen annan som kommer ha nytta av materialet i framtiden.. är tanken att (om en inackordering) flyttar att man skall riva staketet och denne ta med sig det hem?

vad är kostnaden liksom? tusenlapp i material?.. däremot så kan man ju diskutera om man inte skulle hjälpas åt att dela hagen.. men är det "helpension" så är det så..

sedan så skulle jag som stallägare vilja ha koll på vad som görs så att jag kan stå till svars för det som gjorts om något händer, för oavsett så är stallägaren den som har ansvaret...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vem anser du borde betala?

I det här fallet tycker jag stallägaren ska betala samt att stallägaren inte kan begära att någon ska hjälpa till. Visst är det trevligare med hjälp men är det all inclusive så är det.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 144
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 202
Senast: Smedholt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 749
Senast: Juli0a
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 211
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Nästkommande?
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Willes bilköpstråd

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp