Bukefalos 28 år!

Vem anser du borde betala?

Sv: Vem anser du borde betala?

Första dagen ihop funkade det utan bekymmer, men dagen efter jagade gammelhästen de nya tills de sprang genom staketet och det vill ingen av oss riskera igen. Det finns givetvis fler hagar, men då stallet har stått i princip tomt fram tills nyligen så är staketen i de tomma hagarna inget att hänga i granen direkt. Och med tanke på snön så blev det betydligt enklare att dela av den hagen vi nu använder, istället för att försöka få ordning på nån av de andra.
Stallägaren ringde och bad mig (som f ö är ägaren till gammelhästen) att köpa med mig stängselmaterial, och h*n, jag och ytterligare en hästägare i stallet (vars häst uppför sig och varken jagar eller blir jagad) hjälptes åt att dela av hagen. Jag och stallägaren har inte diskuterat kostnaden för materialet, jag har inte frågat och h*n har inte sagt något. Förmodligen kommer jag få dra av det vid nästa hyra, det är inga jättesummor vi snackar om och är inget jag tänker riskera en massa tjafs om iaf. Jag var bara nyfiken på hur ni andra hade resonerat om skulle hänt i ert stall :)
 
Sv: Vem anser du borde betala?

Enligt mig:

Stallägaren ska betala och fixa. Hyran ska täcka den typen av kostnad och arbete, och gör den inte det - ja då måste man i sådana fall informera hyregästerna via avtalet att stängsel och dylik vid inköp betalas av hyresgästerna tillsammans och arbetet utförs av alla.

Endast i fall där vårdslöshet eller upprepad förstörelse (t ex en häst som står och gnager sönder stolpar efter stolpar) anser jag att man kan begära att en specifik hyresgäst står för kostnaden för material och arbete. Även i fall där en hyresgäst vill ha en egen hage utan en direkt vettig grund, lite som Ingridl beskrev, får hyresgästen stå för arbete och material såvida det inte framgått i avtalet att separat hage kan erbjudas.
 
Sv: Vem anser du borde betala?

Det blev väl en vettig lösning.
Man får ju lite ge och ta. Det kan ju vara skönt för båda att hästarna slipper gå ihop och att den nya hästen slipper flytta. Ang hur stor arbetsinsats och vem som betalar vad, hänger ju lite ihop med hur mycket man betalar tycker jag. Vet man med sig att man står billigt, skulle jag ställa upp mer, än om man betalar väldigt hög hyra. Om jag är inhyrd och vet med mig att det precis måste täcka kostnaderna för stallägaren, så finns det ju gränser för vad man kan kräva.
 
Sv: Vem anser du borde betala?

I detta fall, stallägaren som tagit in inackorderingarna. Då får man lösa hagsituationen för sina hyresgäster.
Man kan ju inte utgå ifrån att man alltid har hästar som kan gå ihop, och måste vara förberedd på att ha fler hagar i beredskap.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 144
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 202
Senast: Smedholt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 728
Senast: Juli0a
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 211
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp