Bukefalos 28 år!

vem kan ta hand om djupströbädden?

sommarvind

Trådstartare
Nu har vår djupströbädd blivit såpass hög så att den behöver skalas av, alternativt tömmas på allt. Vem kan man vända sig till som kan ta hand om bortforslingen? Vi har ingen bonde som vi känner tyvärr. (första året med djupströbädd)
 
Sv: vem kan ta hand om djupströbädden?

Jo men sen måste man ju göra sig av med det som tas bort.
 
Sv: vem kan ta hand om djupströbädden?

Kontakta nån bonde i närheten som du inte känner, än.
 
Sv: vem kan ta hand om djupströbädden?

varför inte bara lägga det på gödsel plattan/containern/vagnen osv? ni måste ju ha ngn förvaring för det ni mockar ut i vanliga fall?

där jag varit med om utmockning av djupströ bädd så har det varit samtidigt som bönderna har gödslat på åkrarna, dvs kört det direkt ut på åkern.
 
Sv: vem kan ta hand om djupströbädden?

Buck: vi mockar inte övriga året. Vi strör nytt så att det håller sig torrt och fräscht bara. Är väll det som är lite tanken med djupströbädd?

Arabia: jag ska kolla upp detta med att hyra in en container, tack!
 
Sv: vem kan ta hand om djupströbädden?

de djupströ bäddar jag haft så har vi tagit ut bajset, behövs inte lika mycket nytt strö då.


Ursprungligen postat av segersten
Men mockar ni inte ens ut bajset?
Bara halm är ingen bra gödsel.
mockar man ut bara bajsen i ett år, och lägger det på gödselplattan i en fin hög. och sen till våren så mockar man ut hela boxen av kiss/halm eller vad man nu har, och lägger det tillsammans med bajsen på gödselplattan så är det lika mycket strö + bajs som om man inte mockat ut bajset och tagit ut hela bädden och lagt det på gödselplattan.
allt blandas ju ändå i gödselspridaren :p.

beroende på hur många boxar ni har som ska mockas ut så hade jag hört med en bonde om de vill ha gödslet, har du bara 3 boxar så kanske de har plats att förvara gödslet tills det ska gödslas(antar att det behöver bränna lite till).
 
Sv: vem kan ta hand om djupströbädden?

Delvis KL!
Som inte bara hästägare utan även "bonde" kan jag säga att det är väldigt svårt att få någon att ta hand om gödsel. För det första så tar de flesta hästägare ut mer halm än vad t ex en som har kor gör. Det gör att det blir mycket halm i gödseln som gör den svår att få ner i marken. Det finns också de som slänger allt på gödselhögen d v s balband, sopor m m som också gör att det blir svårt eller omöjligt att använda till gödning. Så därför vill de flesta bönder inte ta emot gödsel från hästfolk. Vilket då kan straffa t ex TS som haft djupströbädd och då troligen inte har annat än gödsel i den.
 
Sv: vem kan ta hand om djupströbädden?

Nu vet jag inte var i landet du finns, men här i trakten är det bara att ta en av annonserna på blocket.se, beställa en container för gödselförvaring (special, tät) och vackert betala en (rätt rejäl) slant för hyra och tömning samt utsättning & hemtagning.
 
Sv: vem kan ta hand om djupströbädden?

Min hösilagebonde hämtar vår gödsel. Visst vi betalar per timme det tar för honom och han mellanlagrar det på sin egen gårds platta. MEN vi slänger inget konstigt i vår gödselstack och vi har en såpass stor egen platta att vi inte behöver tömma mer än med något års mellanrum, dvs gödseln han hämtar är välbränd och fin trots att vi strör med halm. Men vi har lite hobbygrisar och lite höns också så det är inte ren hästgödsel.

Om man har en stadig leverantör av hösilage eller halm så kan man kolla med den bonden om de vill ta ens gödsel. Är man "storkund" så tror jag inte de vill förlora en som kund för de tjänar ju pengar både på fodret som man köper och timpeng när de hämtar ens gödsel.
 
Sv: vem kan ta hand om djupströbädden?

Beror ju mycket på hur många djurenheter bonden har. Den som levererar vårt grovfoder har redan fyllt sin kvot och kan därför inte ta emot mer, och det är samma för de runt i trakten. De har själva djur och/eller kontrakt som gör att de inte kan ta in ytterligare eller tillfälliga (utan kontrakt).
 
Sv: vem kan ta hand om djupströbädden?

Beror ju mycket på hur många djurenheter bonden har. Den som levererar vårt grovfoder har redan fyllt sin kvot och kan därför inte ta emot mer, och det är samma för de runt i trakten. De har själva djur och/eller kontrakt som gör att de inte kan ta in ytterligare eller tillfälliga (utan kontrakt).

Fast många lantbrukare har inga djur alls...och våran sålde köttdjuren förra året.

Dessutom har de marker att odla foder på så borde de ju ha marker att sprida gödsel på också tycker man ju.
 
Sv: vem kan ta hand om djupströbädden?

Beror mycket på var man bor. Här är det rätt dyrt att bli av med gödsel, särskilt hästdito. Ingen vill ha jobbet (måste lägga stuka), jobbigt med spridningen, kommunen är kinkiga med stukorna. Hästfolk är generellt jobbiga att ha att göra med vilket gör att det är dyrt att bli av med skit.

Att sedan många i trakten inte ens har möjligheten gör ju att det blir ännu svårare (de flesta har gjort sig av med sina spridare)
 
Sv: vem kan ta hand om djupströbädden?

Beror mycket på var man bor. Här är det rätt dyrt att bli av med gödsel, särskilt hästdito. Ingen vill ha jobbet (måste lägga stuka), jobbigt med spridningen, kommunen är kinkiga med stukorna. Hästfolk är generellt jobbiga att ha att göra med vilket gör att det är dyrt att bli av med skit.

Att sedan många i trakten inte ens har möjligheten gör ju att det blir ännu svårare (de flesta har gjort sig av med sina spridare)

Jo ofta är det så, så jag är glad över att vår bonde sagt ja till att ta vår gödsel, men jag är ännu gladare av att vår gård faktiskt har en STOR platta så där är plats till flera års gödsel.

Gödselproblemet är iofs självförvållat för många också, dvs man köper gårdar som har minimal gödselplatta för där har varit småbruk innan med kanske 5 kor och så klämmer man in 20 hästar och då blir befintlig platta så liten att den måste tömmas ibland flera ggr per år dvs innan gödseln hinner bränna. Särskilt eftersom många mockar ut även hyfsat ren halm. ( Jag lägger sån halm som bara är lite lätt ankommen på den plats i boxen där hästen kissar och så kan den göra tjänst ytterligare ett dygn och suga upp och SEN gödslar vi ut den. ( Och lägger lite ren halm över så att hästen inte ligger smutsigt om den skulle få för sig att sova just där).

Detta i kombination med att folk köper hästgårdar med så lite mark att man inte kan sprida producerad bränd gödsel på den egna marken.

Vi har ju inte heller så mycket mark, men eftersom gödseln hinner bränna här så kör vi ner ett antal rullebörar fulla per år i rabatter och trädgårdsland. Vi har även släktingar som bor i villaområden som ibland kommer och hämtar i spannar eller säck och som har det i sina trädgårdar. Nån gång har folk från koloniområdena nere i samhället kommit med släp och hämtat också. Visst sånt bara naggar lite på lagret, men allt man kan bli av med är ju positivt. Men det bästa är en bonde som kan komma och ta mycket på en gång.
 
Senast ändrad:
Sv: vem kan ta hand om djupströbädden?

Det är en ligghall på 60 kvadrat som ska tömmas. Har fått tag i ett företag som ska köra hit en lämplig container som vi ska få låna i ca 1 vecka för att vi ska hinna fylla den, sedan kommer dom och hämtar den. 1500 skulle de kosta:)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Maria Möllerfors har startat företag med målet att ta hand om hästar som behöver omplaceras eller är i behov av jourhem. – Tyvärr finns...
Svar
0
· Visningar
173
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 301
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 557
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 592
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp