Bukefalos 28 år!

Vem tycker du är ansvarig?

Blandrastik

Trådstartare
Scenario:
Person A (Jag-är-väldigt-noga-med-mina-saker) har varit ute på ridtur. Ställer in sin häst i boxen när någon ropar på henne. Hon tar enbart av hästen tränset och går iväg. Hon blir bort längre än vad hon tänkt. Vid fodring går person B förbi (vänliga-veckan-fixar-allt-åt-alla) Person B tycker det är onödigt att Brunte ska stå sadlad när den ska äta. Person B sadlar av Brunte och hänger sadeln i stallgången på en uppvikbar sadelhängare.
Just denna sadelhängare är utanför person C:s box, person C:s häst äter allt som inte fastskruvat och det är en oskriven regel att denna hästs boxlucka inte får vara öppen. Just idag var den trots allt öppen, ingen vet vem som öppnade den.
Hästen som C äger får tag i sadeln, sätter ett rejält bitmärke i den, som även resulterar i att sadeln åker av från sadelhängaren slår i backen och bakvalvet skadas.
Vem tycker du ska betala lagningen?
 
Vilken tråkig sits :(
Jag har inget bra svar, men klantigt av A att lämna sadeln på. Hästen kunde ju lika gärna valt att rulla sig i boxen och förstört sadeln på egen hand.
Person C har väl knappast med saken att göra, om det är så känt att hästen äter på allt.
Och B som i all välmening tabbar sig så...
Hade det varit min sadel hade jag nog inte bråkat om det utan fixat det själv. Olyckor händer hela tiden.
 
Oj, det var en svår nöt att knäcka enligt mig.. Varken A, B eller C gör i mina ögon något uppenbart fel utan många små saker verkar leda till en olycka.
B är nog i mina ögon mest "skyldig" till olyckan, om det finns någon. Hen borde hängt in sadeln i sadelkammaren eller på ett ställe där den inte riskerade att skadas. Är sadelförvaringen låst blir det dock ännu knepigare.

Går det inte att gå ihop mellan typ A och B och betala lite var? Enklare såklart om det finns försäkring som också kan betala en bit. Svårt att se hur C ska straffas om det inte var så att denne var i stallet när olyckan skedde och oaktsamt lämnat boxluckan öppen.

Jag håller nog med @Zewz ; hade försökt betala själv.
 
Jättetråkigt läge verkligen. Hade det varit jag var A så hade jag stått för det själv. Om man är noga med saker lämnar man inte sadeln på i boxen. Så jag hade tagit det själv. Om A inte anser det så hade jag kanske sett om A och B inte kan dela lite på kostnaden. B borde ju trots allt hängt sadeln någon annanstans om det är väl känt att C's häst äter upp allt i tid och otid även om hon bara ville vara snäll!
 
Scenario:
Person A (Jag-är-väldigt-noga-med-mina-saker) har varit ute på ridtur. Ställer in sin häst i boxen när någon ropar på henne. Hon tar enbart av hästen tränset och går iväg. Hon blir bort längre än vad hon tänkt. Vid fodring går person B förbi (vänliga-veckan-fixar-allt-åt-alla) Person B tycker det är onödigt att Brunte ska stå sadlad när den ska äta. Person B sadlar av Brunte och hänger sadeln i stallgången på en uppvikbar sadelhängare.
Just denna sadelhängare är utanför person C:s box, person C:s häst äter allt som inte fastskruvat och det är en oskriven regel att denna hästs boxlucka inte får vara öppen. Just idag var den trots allt öppen, ingen vet vem som öppnade den.
Hästen som C äger får tag i sadeln, sätter ett rejält bitmärke i den, som även resulterar i att sadeln åker av från sadelhängaren slår i backen och bakvalvet skadas.
Vem tycker du ska betala lagningen?

Hade jag varit A hade jag absolut stått för det själv. Å andra sidan hade jag nog gärna velat bidra om jag varit B.
 
Scenario:
Person A (Jag-är-väldigt-noga-med-mina-saker) har varit ute på ridtur. Ställer in sin häst i boxen när någon ropar på henne. Hon tar enbart av hästen tränset och går iväg. Hon blir bort längre än vad hon tänkt. Vid fodring går person B förbi (vänliga-veckan-fixar-allt-åt-alla) Person B tycker det är onödigt att Brunte ska stå sadlad när den ska äta. Person B sadlar av Brunte och hänger sadeln i stallgången på en uppvikbar sadelhängare.
Just denna sadelhängare är utanför person C:s box, person C:s häst äter allt som inte fastskruvat och det är en oskriven regel att denna hästs boxlucka inte får vara öppen. Just idag var den trots allt öppen, ingen vet vem som öppnade den.
Hästen som C äger får tag i sadeln, sätter ett rejält bitmärke i den, som även resulterar i att sadeln åker av från sadelhängaren slår i backen och bakvalvet skadas.
Vem tycker du ska betala lagningen?

Person B kan åtminstone betala en del av skadan, tycker jag, urklantigt och slarvigt att oombedd hänga en sadel utanför marodörens öppna boxlucka. Så jag tycker B bör betala hela eller åtminstone del av skadan. C bör inte betala alls. A var ju lite slarvig som lämnade sadeln på i boxen, men för allt vad vi vet så hade det ju gått bra om inte B hade flyttat sadeln till ett ställe där den nästan helt säkert skulle bli skadad.

Och sen skulle jag antingen ta bort sadelhängaren utanför C:s box, eller sätta igen den boxluckan så att den inte går att öppna, så att det hela inte händer fler gånger.
 
Tycker inte heller det är solklart, därav frågan. Själv är jag varken person A, B eller C. Men jag hade fått ett smärre utbrott om jag varit i person A:s kläder.
 
B borde ta på sig ansvaret ingen har bett henne/honom att sadla av hästen. Att hästen KUNDE lika gärna ha skadat sadeln i boxen håller inte det är À som valt den risken och det har ju inte hänt? B borde ha sagt till À och inget annat om det störde henne/honom att hästen åt med sadel på.
 
Jag tycker att person B är "skyldig". Även om denne sadlade av i all välmening så var det inget denne blivit bedd att göra och att då dessutom klanta sig så ordentligt och hänga sadeln just där.. ja det var väl kanske inte så lyckat. Jag tycker faktiskt att B ska stå för kostnaden helt och hållet. Hade jag varit person A hade jag blivit vansinnig.
 
Svårt!
Det enda som känns självklart är att C är oskyldig.

Tidsaspekten är också intressant. Hur länge blev A borta för att inte upptäcka att ha fått hjälp att sadla av? Om det är enstaka minuter upp till - i mina ögon - maximalt någon halvtimme så kan jag tycka att A är offer för Bs oombedda hjälpsamhet.
Om A blivit borta länge tycker jag att det är väldigt oansvarigt att lämna hästen sadlad i boxen och att B därmed gjort rätt som sadlat av, men hade otur när B tänkte och hängde på ett välkänt dumt ställe.

B är nog mest skyldig, trots allt, även om A borde se sin del i situationen.
 
Jag tycker B är den som ska stå för skadan. Varför vara på saker man inte har att göra med? Annat om det var på väg att hända något och man räddade situationen, säg att B gick förbi just när denne såg att hästen var på väg ner att lägga sig. MEN jag hade fortfarande sett det som självklart att man meddelat A på en gång.
 
Nu är ju olyckan skedd men hur länge var A borta? Finns det skyltar utanför boxen om att Cs häst äter allt och att luckan ska vara stängd? Varför ringde inte B till A och frågade varför A hade sadeln på?

Så svårt och jag är glad att jag har eget stall men vad säger egentligen försäkringen?
 
Nu är ju olyckan skedd men hur länge var A borta? Finns det skyltar utanför boxen om att Cs häst äter allt och att luckan ska vara stängd? Varför ringde inte B till A och frågade varför A hade sadeln på?

Nej, inga skyltar, hästen som C äger har aldirg varit på någon så dyrt innan. Utan det är mest egna täcken som ligger indragna i boxen om man glömmer luckan. Fanns nog ingen tanke på att ringa, båda var kvar på anläggningen, person A var i ridhuset när det hända. Person B är verkligen en sån där som sopar efter andra, som fixar, trixar och städar runt rent allmänt. Hon ville verkligen bara vara snäll. Dessutom är B en sån person du inte vill skälla på då hon jämt vill väl.
 
Jag tycker att det är helt person A som bär skulden. Det kan omöjligt ha varit så bråttom att hen inte hann ta av sadeln. Det går på några sekunder bara ju. Att kräva B på pengar är bara sniket och pinsamt. Man står själv för sina egna misstag.
 
Fast jag antar att a glömde sadeln då ngt annat kom imellan? Det är ju inte a som orsakat skadan utan b som oombedd tagit av sadeln hängt den på fel ställe och på så vis uppkom skadan då är det väl inte a som ska stå för b;s slarv?
 

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 842
Senast: Alexandra_W
·
E
Hästvård Min häst har alltid varit lite speciell, han tycker inte om när det är mycket folk och spring omkring honom, har är sur och vrång runt...
Svar
10
· Visningar
2 743
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 167
Senast: -moa-
·
M
Hästmänniskan Vet ej om denna tråd hamnar rätt nu, men gissar. I juni i år köpte jag en helt ny sadel åt min kuse, en Albion SL, speciellt utpassad...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 602
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp