Bukefalos 28 år!

vem uppger man som referens?

emma74

Trådstartare
i en del fodervärdsannonser jag läser vill man ha en referens och det är ju inte så konstigt... men vem 17 ska jag uppge som referens?
grannen, bonde vars döttrars häst jag ridit några gånger och där hästen kommer att stå?
lillasyster, som jobbar på stoooort travstall och vars häst jag ridit och som dessutom känner mig väl och vet hur ansvarsfull jag är, eller anses hon jävig?
eller vemdå? det var ju en evinnerlig tid sen jag red lektion och ridläraren kommer ju knappast ihåg mig av alla elever liksom...?

eller... ohhh hemska tanke... faller jag rentutav under kategorin oseriösa :eek: och inte ens borde svara på annonnserna?

sprid lite ljus över mitt problem är ni snälla!:bow:
 
Sv: vem uppger man som referens?

Det beror kanske på vad det är för häst du ska köpa, om det är en häst som säljaren vill ska utvecklas och tävlas kan h*n vilja ha referenser från tränare.
Jag har en häst på annons och vill gärna ha referenser även fast han ska bli "pensionär" och detta för att jag vill vara säker på att han kommer till en bra och noggran människa som bryr sig om hästen, det är mitt enda sätt att försäkra mig om att jag lämnar över honom i goda händer.
Du kan ge grannar, vänner, släktingar, chefen, arbetskamrater mf som referenser.
Är du osäker kan du ju alltid fråga säljaren oxå :idea:

Lycka till!!
 
Sv: vem uppger man som referens?

Din syster anses nog jävig, liksom din familj (och till viss del dina personliga vänner, men det är inte lika solklart eftersom man kan bli kompis med kollegan).

Till min första medryttarhäst använde jag ridläraren på min gamla ridskola där jag var aktiv i US, hade egna ridlektioner, skötte ridskolechefens hästar m.m.. När jag sökte medryttarhäst var det mer än fem år sedan jag var aktiv på ridskolan men de kom ihåg mig ändå.

Andra gången lämnade jag hästägaren på medryttarhäst 1 och stallägaren där hästen stog uppstallad (hon ser mig ju varje vardagkväll jag är där till skillnad från ägaren som bara ser resultatet när hon kommer dagen efter).

Bonden vars häst du rider ibland verkar ju bra, eller kanske din chef eller kollega på jobbet - även om det inte är hästrelaterat så kan de kanske svara på om du kommer i tid, sköter dina åtaganden m.m. som en karraktärsreferens. Kom bara ihåg att fråga personerna så de kan förbereda sig inför ev. telefonsamtal.

Min erfarenhet är också att många inte är så superhårda med referenser när det väl kommer till kritan utan de går på magkänslan och perosnkemin istället. Lycka till!
 
Sv: vem uppger man som referens?

nu är det så att JAG är chef (har eget företag) och min enda kollega är - min man :o ... så det får väl bli bonden då... fast han och hans familj är ju vänner till oss med... knepigt...
 
Sv: vem uppger man som referens?

det vanliga är ju att referenser är ifrån ridlärare/tränare/domare eller dylikt...

En dålig referant är nog värre än ingen alls tro jag. Förklara ärligt hur det är, att du "haft ett uppehåll" och nu är på G igen. Om de fortfarande vill att du ska komma och provrida så är det ju grönt...
 
Sv: vem uppger man som referens?

En dålig referant är nog värre än ingen alls tro jag. Förklara ärligt hur det är, att du "haft ett uppehåll" och nu är på G igen.
Tror jag med...
Men här kommer fler tips på referenser:
Om det är dina barn på avataren så kanske du har dem på dagis? Dagispersonalen kanske kan ställa upp! Eller om ert företag har kunder som du kan tänka dig att fråga...
Nå fler kommer jag inte på så annars får du väl ta bonden :)
 
Sv: vem uppger man som referens?

nja den stora går i skolan och visst har jag träffat personalen men det är maken som hämtar och lämnar för han har körkort och den lilla har inte börjat ännu... alltså vi flyttade 2 ggr ganska tätt och ganska långt bort så vi känner inte så många och åter igen eftersom maken har körkort och har lättast för att prata med folk så sköter han kundkontakterna... hmmm min gamla chef jag hade innan jag slutade kanske vore något... jag var ju ändå i samma företag ett bra tag...:idea:

hmmm är jag en väldigt udda person kanske?
 
Sv: vem uppger man som referens?

Kan du inte lamna din systers chef som referens?? Den personen borde du ju ha traffat om du varit dar och ridit hastarna.
Annars kan du val fraga om den personen kan vara referens at dej.

Bonden skulle jag ta med som referens. Det ar alltid bra att kunna prata med stallagaren.

Sedan kan man lamna sej sjalv som referens. Sag till att de jattegarna far komma och inspektera dej och dar du ska ha hasten!!
 
Sv: vem uppger man som referens?

jag har inte ridit hästarna på syrrans jobb... tror inte dom rids över huvudtaget... och jag har inte träffat hennes chef... däremot har jag ju såklart träffat stallägaren där syrrans häst stog förut men det blev en massa skitsnack när hon flyttade hästen när hon skulle få barn (till ett stall med fullskötsel)... nya stallägaren har jag bara hälsat på en gång...

men :o kom ju på att jag bor granne med och har gjort jobb till en tränares fru här hemma... och henne har jag faktiskt träffat och pratat med en massa... enda abret med henne är ju att hon i sin tur är ute och flyger och far med sitt jobb och är svår att få tag på...

får väl skriva en hel uppsats när jag svara på annonser :D

det löser sig nog
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 153
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
47 877
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp