Bukefalos 28 år!

Ventilation i litet stall?

HannaZ

Trådstartare
Ska uppföra en byggnad 6x8 m där det ska vara 2 "engelska" boxar på ena kortsidan (inuti byggnaden alltså). Boxarna kommer att vara helt avskilda från resten av byggnaden. Innertak på 3 m höjd. Det blir sadeltak med takutsprång åt det håll boxdörrarna är, inget extralångt utsprång utan bara som ett helt vanligt tak. Kanske att det blir små separata regnskydd precis ovanför boxdörrarna

Dörrarna kommer som sagt att vara delbara så de bidrar ju till ventilationen men det måste ju vara bra luft även om dörrarna hålls stängda.
Boxutrymmet blir alltså på ca 54 m3.

Hur ska man fixa ventilationen, helst med självdrag? Hur stora ventiler behövs? Behövs nån mekanisk fläkt nödvändigtvis? Vill projektera för en godkänd lösning från början så man inte blir sittande m skägget ii brevlådan.

På loftet kommer att förvaras mindre mängd ät-halm så det är då ok att ha stall och loft i samma brandcell.
 
Tanken är inte att där ska vara mer fönster än "glas" i överdelen av boxdörrarna. Ventilationen måste dessutom lösas på annat sätt enl. djurskyddslagen vad jag förstår.
Du har alldeles rätt. Lämna öppet mellan takfot och vägg längsmed hela fronten och bygg en ventilerad nock. Lämna öppet upp till nocken (alltså inget innertak) över boxarna. Det är det enklaste sättet som funkar. Alternativet är riktigt stora friskluftsintag (typ 0,8*0.,3 m) i varje box och sedan en frånluftstrumma med rejält tilltagna mått (minst 0,5 m i diameter säger jag utan att veta hur högt stallet är).
 
Du har alldeles rätt. Lämna öppet mellan takfot och vägg längsmed hela fronten och bygg en ventilerad nock. Lämna öppet upp till nocken (alltså inget innertak) över boxarna. Det är det enklaste sättet som funkar. Alternativet är riktigt stora friskluftsintag (typ 0,8*0.,3 m) i varje box och sedan en frånluftstrumma med rejält tilltagna mått (minst 0,5 m i diameter säger jag utan att veta hur högt stallet är).

Jag måste ha innertak för att kunna förvara halm på loftet, har inget annat lagringsutrymme där d får plats 10m3.

Utrymmet måste ju också gå att temperera, iallafall i teorin. Men det finns ju fläktar att installera i så fall om d kniper.

Men inluft översta delen av väggen under takfoten. Kan utluften gå ut på ena gaveln månne. Vill slippa genomföringar i taket.
 
Jag måste ha innertak för att kunna förvara halm på loftet, har inget annat lagringsutrymme där d får plats 10m3.

Utrymmet måste ju också gå att temperera, iallafall i teorin. Men det finns ju fläktar att installera i så fall om d kniper.

Men inluft översta delen av väggen under takfoten. Kan utluften gå ut på ena gaveln månne. Vill slippa genomföringar i taket.
För att få ett självdrag krävs att intaget resp. frånluften är på olika nivå helst. I annat fall är man beroende av vinden för att få ett bra flöde och det blåser ju inte alltid. En variant är att ha frånluften i gavelspetsen, men det förutsätter ju att den varma luften från hästarna når dit och inte ligger kvar under innertaket. Fläkt är en utmärkt lösning, men för att ventilationen ska funka så måste fläkten alltid vara på om man inte har den i en trumma som går ut över taknocken.
 
Du har alldeles rätt. Lämna öppet mellan takfot och vägg längsmed hela fronten och bygg en ventilerad nock. Lämna öppet upp till nocken (alltså inget innertak) över boxarna. Det är det enklaste sättet som funkar. Alternativet är riktigt stora friskluftsintag (typ 0,8*0.,3 m) i varje box och sedan en frånluftstrumma med rejält tilltagna mått (minst 0,5 m i diameter säger jag utan att veta hur högt stallet är).
Det blir knappt 5 m t nock.
För att få ett självdrag krävs att intaget resp. frånluften är på olika nivå helst. I annat fall är man beroende av vinden för att få ett bra flöde och det blåser ju inte alltid. En variant är att ha frånluften i gavelspetsen, men det förutsätter ju att den varma luften från hästarna når dit och inte ligger kvar under innertaket. Fläkt är en utmärkt lösning, men för att ventilationen ska funka så måste fläkten alltid vara på om man inte har den i en trumma som går ut över taknocken.

Du menar fläkt i utloppet vid gavelspetsen?
 
Det blir knappt 5 m t nock.


Du menar fläkt i utloppet vid gavelspetsen?
Ja, man kan sätta fläkten där under förutsättning att stalluften naturligt kan ta sig dit. Det får alltså inte vara något innertak/hinder mellan stallutrymmet och gavelspetsen. Eftersom du vill ha loft ovanpå stallet blir det ju inte fritt upp till gavelspetsen. Hur som helst finns det massor av olika lösningar man kan göra. Det enklaste är att be någon som jobbar med stallventilation planera ventilationen åt er så det blir rätt från början (både för hästarnas och byggnadens skull). Här finns lite information du kan ha nytta av http://www.stallfakta.se/
 
Ja, man kan sätta fläkten där under förutsättning att stalluften naturligt kan ta sig dit. Det får alltså inte vara något innertak/hinder mellan stallutrymmet och gavelspetsen. Eftersom du vill ha loft ovanpå stallet blir det ju inte fritt upp till gavelspetsen. Hur som helst finns det massor av olika lösningar man kan göra. Det enklaste är att be någon som jobbar med stallventilation planera ventilationen åt er så det blir rätt från början (både för hästarnas och byggnadens skull). Här finns lite information du kan ha nytta av http://www.stallfakta.se/

Tack!
Bäst kanske att bara ha loft över den del som inte är över boxarna. Halmen är ju inte känslig på samma sätt som hö. Då kan det vara öppet vid takfoten och fläkt vid gavelspetsen. Då kan jag lägga pengarna för halva innertaket på en fläkt istället. Men jag ska höra m nån fackman.

Jag tänkte annars att man har en trumma över boxarna/i innertaket och leder upp luften till fläkten i gavelspetsen.
 
Japp. Det räcker inte med att ha fönster.
Jag har tilluftsventiler i boxarna och fläkt i taket mitt i stallgången som drar ur luften ur stallet.
Typ http://www.myrby.com/store/category/ventilation-193068
Vi hade såna där fina grejer i ett stall men fläkten i taket kördes aldrig för det blev för dyrt:banghead:. Behöver jag säga att jag flyttade när fukten satt på väggarna på morgnarna, sen fick den andra hästen kvickdrag.
 
Den drar inte många kWh. Det blir nog dyrare att sanera ev mögelskador och betala veterinärräkningar.
Jag gick upp en dimension på fläkt när jag räknade på mitt för jag vill kunna ha en bra effekt på låga varv för att få lägsta möjliga ljudnivå. Har även varvtalsregulator så jag kan styra fläktens effekt. Fungerar bra.
 
Vi hade såna där fina grejer i ett stall men fläkten i taket kördes aldrig för det blev för dyrt:banghead:. Behöver jag säga att jag flyttade när fukten satt på väggarna på morgnarna, sen fick den andra hästen kvickdrag.
Jag stod i ett nybyggt stall. Ingen ventilationstrumma uppåt (innertak). Där var öppningsbara fönster i boxarna men dessa stängdes ju på vintern. Endast överdelen av stalldörren stod på glänt. Fukten rann på fönster och väggar. Jag ringde upp stallägaren när jag upptäckte svartmögel men hon trodde inte mig..... Jag flyttade på vårkanten sen så jag behövde ju inte bry mig så mkt men att man inte ens bryr sig om sitt nybyggda stall och sina egna hästar. Fattar inte hur dom fått bygget godkänt.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
982
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag har försökt läsa regler och riktlinjer för byggnation av stall men får inte riktigt grepp om det. Framför allt gäller det brandskydd...
Svar
8
· Visningar
1 567
Senast: Blyger
·
Anläggning Äntligen dags att börja fundera på att inreda vårt mini-stall på 6x7 m.🙂 Det är alltså en befintlig byggnad.Utrymmet där 2 st hästar ska...
Svar
12
· Visningar
1 793
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Har ett litet, litet stall med två boxar. Totala längden på stallet är ca 10 m, bredd ca 5 m. Förutom boxar har vi även en liten del med...
Svar
11
· Visningar
3 442
Senast: TIzzANO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp