Bukefalos 28 år!

Ventilation, naturlig eller forcerad?

Lady_S

Trådstartare
Vi håller på att bygga ett isolerat stall för fyra hästar och funderar på om det är bäst med naturlig eller forcerad ventilation? En fläkt kan man ju styra (manuellt eller automatiskt), men den låter ju och kostar mer i både inköp och drift. Men den naturliga är kanske svårare att få ett bra klimat om den måste justeras manuellt?

Vad har ni för erfarenheter kring det ena eller det andra?

Oavsett metod kommer vi såklart se till att vi har tillräckligt med luftutbyte!

Tack på förhand,
Lady_S
 
Lite beroende på hur hög frånluftstrumma man kan ha skulle jag säga avgör om det är lämpligt med naturlig ventilation eller inte. I ett höghus (alltså ett stall med rejält tilltagen skulle) kan man ha naturlig ventilation. Kan man inte ha riktigt hög frånluftstrumma (vi talar alltså om ca tio meter från marknivå) krävs så stora tilluftsdon samt frånluftstrumma så det blir helt galet. Vill du köra en tyst ventilation som är snygg och praktisk och om ditt stall är öppet upp till nock rekommenderar jag sk växthusnock och ventilationsluckor mellan vägg och takfot. Finns på flera ställen, men du kan se exempel om du googlar "justerbar nockventilation djurstall".
 
Vi valde fläkt eftersom det skulle behövas orimligt stora öppningar annars. Vi har dessutom byggt en fläktlåda enligt ritningar i Att bygga häststall (Ventorp/Michanek). Fläkten hörs knappt i stallet.
 
Lite beroende på hur hög frånluftstrumma man kan ha skulle jag säga avgör om det är lämpligt med naturlig ventilation eller inte. I ett höghus (alltså ett stall med rejält tilltagen skulle) kan man ha naturlig ventilation. Kan man inte ha riktigt hög frånluftstrumma (vi talar alltså om ca tio meter från marknivå) krävs så stora tilluftsdon samt frånluftstrumma så det blir helt galet. Vill du köra en tyst ventilation som är snygg och praktisk och om ditt stall är öppet upp till nock rekommenderar jag sk växthusnock och ventilationsluckor mellan vägg och takfot. Finns på flera ställen, men du kan se exempel om du googlar "justerbar nockventilation djurstall".
Tack för svaret! Vi har ingen skulle alls och stallet är inte öppet till nock. Låter som att vi får köra med fläkt.

Vi valde fläkt eftersom det skulle behövas orimligt stora öppningar annars. Vi har dessutom byggt en fläktlåda enligt ritningar i Att bygga häststall (Ventorp/Michanek). Fläkten hörs knappt i stallet.
Tack för svaret! Jag får läsa på. :)

/Lady_S
 
Tack för svaret! Vi har ingen skulle alls och stallet är inte öppet till nock. Låter som att vi får köra med fläkt.

Tack för svaret! Jag får läsa på. :)

/Lady_S
Bara så att du inte missuppfattar. En trumma för fläkt kan vara kortare så om ni väljer fläkt brukar det vara lättare att dämpa ljudet om fläkten sitter i en trumma som går upp genom taket. Så satsa på det om ni kan!
 
Vi satte in en fläkt i mitt stall med 3 boxar och öppet till nock. Anledningen var att varma sommardagar utan vind stod luften stilla inne i stallet. Spelade ingen roll om både fönster o dörrar stod öppna.
Hästarna vill komma in när det är som varmast pga insektstrycket. Med fläkten på nu så blir det riktigt skönt därinne. Räknar bara med att ha den på när det är varmt och vindstilla, då sätter jag på den manuellt. Alla andra dagar fungerar självdraget fint
 
Återstår att se hur det fungerar i praktiken....

Men vi håller på att bygga för 2 hästar, ca 50 m2 stort. Vill inte ha genomföringar i taket så därför kommer vi att ha ventilationshål i gavelspetsarna och 5 cm springa under takfoten hela vägen. Det ger ca 0,8 m2 stora hål för inluft och utlufthålen kommer att dimensioneras till ca halva den ytan.
Det är öppet till nock men ett litet loft på från ena gaveln till mitten av stallet, dock kommer det bara att vara golv mellan avbärningarna (ramtakstolar) och öppet på var sida, knappt 1 m från vägg/takfot. Över boxarna blir det helt öppet och det är sannolikt ut-ventilen i gaveln ovanför hästarna (norr) som kommer att föra ut mest luft pga hur vinden oftast blåser här (fr sydväst).

Jag läste i ett arbete fr SLU där nån forskare refererades till som rekommenderade minst 0,3 m2 inlufthål per häst/box och minst 0,15 f utluft per häst/box. Automatisk ventilation.

Dessutom har vi ventilationshål i alla väderstreck.
 
Återstår att se hur det fungerar i praktiken....

Men vi håller på att bygga för 2 hästar, ca 50 m2 stort. Vill inte ha genomföringar i taket så därför kommer vi att ha ventilationshål i gavelspetsarna och 5 cm springa under takfoten hela vägen. Det ger ca 0,8 m2 stora hål för inluft och utlufthålen kommer att dimensioneras till ca halva den ytan.
Det är öppet till nock men ett litet loft på från ena gaveln till mitten av stallet, dock kommer det bara att vara golv mellan avbärningarna (ramtakstolar) och öppet på var sida, knappt 1 m från vägg/takfot. Över boxarna blir det helt öppet och det är sannolikt ut-ventilen i gaveln ovanför hästarna (norr) som kommer att föra ut mest luft pga hur vinden oftast blåser här (fr sydväst).

Jag läste i ett arbete fr SLU där nån forskare refererades till som rekommenderade minst 0,3 m2 inlufthål per häst/box och minst 0,15 f utluft per häst/box. Automatisk ventilation.

Dessutom har vi ventilationshål i alla väderstreck.
Det låter lite tycker jag. på sid 26 i följande broschyr kan man räkna ut storlek på frånluft. Observera att ventilationsbehovet för häst har ändrats uppåt sedan broschyren gjordes. http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_1.pdf
 
På sid 27 står exempel med inluftsventil strl 10x80 cm/box. Det är 0,08 m2/ box. Två boxar = 0,16 m2. Jag kommer att ha 5 gånger den arean.
Jag tänkte på frånluften jag. Eller, ärligt talat så krävs en riktigt rejält tilltaget avstånd mellan till och frånluft (på höjden) för att det i realiteten ska fungera bra. Jag har två stycken 30*60 cm intag, en 40 diameters-trumma och avståndet mellan intag och frånluft är 3 meter. Det räcker hyggligt på vintern, men då måste fönstren vara öppna också. Inte en chans för att få maxventilation bara via friskluftsintagen.
 
Senast ändrad:
Du har alltså inluftsarea 0,36 m2. Hur många hästar har ni då?

Nån trumma blir det inte eftersom jag vill ha ett helt tätt tak. Om det visar sig att utluftsventilerna på ca 0,4 m2 inte räcker till får vi väl såga större hål. Jag kommer att ha ca 7 m långa luftintag på var sida av husets långsidorna och vi bor skapligt blåsigt till så jag tror att det kommer att bli tillräckligt.
 
Jag tänkte på frånluften jag.
Du har alltså inluftsarea 0,36 m2. Hur många hästar har ni då?

Nån trumma blir det inte eftersom jag vill ha ett helt tätt tak. Om det visar sig att utluftsventilerna på ca 0,4 m2 inte räcker till får vi väl såga större hål. Jag kommer att ha ca 7 m långa luftintag på var sida av husets långsidorna och vi bor skapligt blåsigt till så jag tror att det kommer att bli tillräckligt.
Två hästar. Jo, ni gör som ni vill, jag delar bara med mig av min erfarenhet. Visst kommer det vara hygglig luft ändå och man kan justera med fönster också. Dock finns det risk att det blir mögel. Något som till synes mest drabbar byggnaden, men som i förlängningen kan påverka hästarnas luftvägar, och det är mindre kul. Delar bara med mig av de erfarenheter jag har från de stallmiljöutredningar jag gjort.
 
Absolut! Hur stora frånluftsöppningar skulle du rekommendera?
Hur kommer det sig att du har så små öppningar?

Blir det problem kan man ju också installera en fläkt i ena gaveln. Det var eg tanken från början men sannolikt blir det tillräckligt såhär, det är trots allt bara en d-ponny och en minishettis som ska bo här i nuläget.
 
Absolut! Hur stora frånluftsöppningar skulle du rekommendera?
Hur kommer det sig att du har så små öppningar?

Blir det problem kan man ju också installera en fläkt i ena gaveln. Det var eg tanken från början men sannolikt blir det tillräckligt såhär, det är trots allt bara en d-ponny och en minishettis som ska bo här i nuläget.
Öppningarna är enligt Svensk standards tidigare rekommendationer. Bara ett bevis på att teorin inte alltid stämmer överens med verkligheten.
Sedan beror det ju på storlek på häst förstås, så en d-ponny och en shettis funkar nog (jag tänkte på två stora hästar jag)
 
Ja, bara man har nån plan om man måste ändra. Jag kan ju lätt öka tilluftshålen genom att såga av brädorna i vissa av takfotsfacken, öppningen är från början 20 cm hög men vi täcker 15 cm.

Sen är där ju halvdörr i ena boxen (åt norr) och porten är åt öster så ofta kan ju nån av dem stå helt eller delvis öppna.

Eftersom vi inte behöver förpröva kan vi prova och se lite.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 874
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Nu har det helt fantastiska skett, mamma har gått med på en egen häst :banana: Första hästen. ( Pappa ska vara med och betala varje...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
10 774
Senast: Siritax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp