Verka med Dremel

svea

Trådstartare
Har sett på amerikanska barfotasidor att det är vanligt att man där verkar med hjälp av en Dremel. Det verkar ju rätt fiffigt egentligen, verkar lättare att göra rätt och göra små korrigeringar än med kniv och klubba eller verktång, framför allt på ställen som är knixiga att komma åt.

Är det någon här som verkar med Dremel? Funkar det bra och vilka verktyg använder ni till? Kör ni med en helt vanlig Dremel, elelr med någon specialmodell?
 
Jag såg en hovslagare på ett travstall som verkade med hjälp av en vinkelslip. :eek:

Det gick bra. :D

mvh Jessica
 
Det finns speciella fräsar för klövvård,som funkat utmärkt för häst.
Vinkelslip med fin kakelklinga är suveränt.
Nackdelen är att det är så många hästar som är hispiga för ljud.
Dremel är nog lite för "leksaksbetonat"men funkar säkert.
 
Min häst har blivit verkad med maskin för några år sedan,. Hon var mycket lugn och stod och sov nästan, samt att det gick mkt snabbare än traditionell skoning.

Eftersom jag var väldigt okunnig ( och fortfarande är, men nu förstår jag iaf hur dte inte skall se ut)

så kan jag inte uttala mig om hoven såg annorlunda ut än vid vanlig verkning, men hästen var mer positiv till maskinen än vanlig verkning.
 
Tack för era svar, men jag är alltså inte intresserad av verkning med vinkelslip utan med just Dremel.

Dremel är som en liten nätt borrmaskin som man lätt kan hålla i handen, och så finns det små verktyg man kan sätta på den, t ex små slipskallar och fräsar. Verkar i mina ögon vara bra till fintrimning av t ex sula och stråle, och till att raspa de delar av shettishovar som man svårligen kommer åt utan att boxa dem i magen :D
 
Låter bra. Funkar det både som kniv och rasp? Kanske är något för små stenhårda islandshovar också.
Pelle, jag tror jag väljer borr framför polackerna. Dom kan bli så jobbiga att hålla ordning på om man inte förstår språket! Jag har fullt upp med den manliga delen av familjen som förstår svenska när jag ryter till!!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
301
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 252
Senast: WBanna
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 965
Senast: MiaMia
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp