Bukefalos 28 år!

Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

bettysmatte

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder. Är det skillnad på hur en häst som ska gå barfota verkas, jämfört med om man ska spika på skor? Frågan kom upp i ett annat forum...
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

enda skillnaden som min hovslagare säger är att man rundar kanten lite så det inte blir en rak kant för att undvika att hästen bryter loss bitar men i övrigt helt likt
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Har också fått för mig att det är så, att det skiljer väldigt lite om något. Har alltid trott att en bra verkning är en bra verkning oavsett om en sko ska på eller inte.
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

enda skillnaden som min hovslagare säger är att man rundar kanten lite så det inte blir en rak kant för att undvika att hästen bryter loss bitar men i övrigt helt likt

Det är ungefär den skillnaden som min hovis gör också.
Plan yta för skon eller rundade kanter för bättre hållbarhet barfota. :)
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Jag vill mena att man vid skoning verkar ner mer än vad som är lämpligt på en barfoting. Ofta tar hovis (vid skoning) ganska mycket i sulan i tån, vilket kan göra dem ömma.
Det är bättre om sulan får slitas naturligt, om det är möjligt.
Dessutom vill hovis verka hoven helt slät för att den ska ligga an mot skon hela vägen, på en barfoting vill man ha lite "hålfot" vid hovens bredaste del.
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Egentligen borde skillnaden vara så stor men det är den. Barfotaverkare och regelrätta hovslagare har ofta ganska olika åsikter om vad som är en bra hov. Felet många hovslagare gör när de verkar en häst för barfotagång är att de verkar den precis som när de ska sätta på en sko. När hästen ska gå barfota så behöver den ha lite extra rundning undertill för att överrullningen ska bli lättare, när den är skodd så sköter ju skon detta. Men rent vinkelmässigt osv ska det inte vara någon skillnad anser jag.
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

inte annorlunda vinklar o så, men om hästen inte ska skos om så bör den dels ha mer hov att stå på och hovväggen bör rundas, inte göras plan som när man ska lägga en sko där.

det är vanlig hovslagarverkning av barfota hästar. hur strasserverkare och liknande gör vet jag inte.
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Tack ni som svarat:)! Det skulle också vara jätteintressant att höra från någon av hovslagarna här...
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Lättare om du talar om vad som föranleder frågan

Både en barfota och en skodd häst skall verkas i balans dvs hela benet skall hamna i balans inte bara se på hoven vilket vissa klåpare verkar göra

Sedan så tar man hänsyn till att den barfota måste man spara för att slita på, och som andra sagt man rundar av så det inte bryts av
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Tack ni som svarat:)! Det skulle också vara jätteintressant att höra från någon av hovslagarna här...

Jag tycker också det skulle vara jätteintressant, att höra vad en hovslagare ser som en BRA verkning, jämfört med "som om man skulle slå på en sko"-verkning! :p

En hovslagare som både hann med att sko och barfotaverka min häst innan denne tyvärr flyttade för långt bort höll på iaf 30-45 minuter med att putsa, fila, kolla vinklar, diskutera hur hästen rör sig och hur jag upplevt hans hovar, titta när han rör sig osv.
Där snackar vi "renputsad" stråle, försiktigt med sulan, ganska låga trakter (hovisen ville ha lägre än mig t o m jag var orolig för att det skulle bli för mycket för plötsligt för häst som gärna satte ner tån först med ena framhoven) kolla både hur hoven ser ut på undersidan och hur hästen står, runda av kanter, korta av och runda av på undersidan av tån osv, kommer inte ihåg allt ens.

Men jag kommer ihåg att det var STOR skillnad tidsmässigt jämfört med övriga hovslagare (där jag upplevt att det gått lika snabbt som det tar för mig att kratsa hovarna! ;) ) och även efteråt i hästens rörelser och hur den står på hårt underlag.
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Jag tycker också det skulle vara jätteintressant, att höra vad en hovslagare ser som en BRA verkning, jämfört med "som om man skulle slå på en sko"-verkning! :p

Fattar inte

Om hästen sätter ned tån först - så gör det ont att sätta ned trakten först

frågan är varför
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Lättare om du talar om vad som föranleder frågan

Det som föranledde frågan var ett påstående att man verkar en häst som ska gå barfota annorlunda än en häst som ska ha skor. Min undran, därför, var om detta verkligen är sant?
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Fattar inte

Om hästen sätter ned tån först - så gör det ont att sätta ned trakten först

frågan är varför

Precis. Och hovslagarens tanke om det var att den hade för höga trakter och därför inte ville trampa ner.
Just då tyckte jag det lät jättekonstigt, som att hästen skulle börja gå och snubbla istället om man ändrar vinkeln, men efter verkningen satte den ner hoven "normalt".
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Det som föranledde frågan var ett påstående att man verkar en häst som ska gå barfota annorlunda än en häst som ska ha skor. Min undran, därför, var om detta verkligen är sant?

Svaret på den frågan är: ja, det anser jag t o m mig själv kvalificerad nog att svara.
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

det beror ju vad du lägger i verka. enda skillnaden är som sagt att man lämnar mer hov och rundar kanterna. min hovslagare har sin egen häst barfota halva året. hon verkar mina hästar exakt likadant när dom ska vara utan som med sko, med undantag av ovannämnda.
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Inte en faktagranskad sida

Och vem ska faktagranska den?

Med sunt förnuft och kunskapsinhämtande kan man själv vara källkritisk. Att se olika hästar, hovar, gå hovvårdskurser, lyssna på olika metoder och ifrågasätta.
 
Sv: Verkas barfotahäst annorlunda än häst som ska ha skor?

Jag tycker det, ja. Men det är väldig beroende på vad man har för "vanlig" hovslagare.
 

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
759
Senast: jemeni
·
Samhälle Jag har iofs inget att komma med i frågan ... men är JÄTTEförvånad över att ett forum som Buke inte tagit upp händelserna alls?? How...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 868
Senast: golit
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 093
Senast: villhöver
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp