Förvånad - Israel/palestina

Jag tycker att det är hemskt det som händer men samtidigt så har jag hört om den konflikten hela mitt liv. Det finns så mycket att oroa sig för i världen just nu som ligger betydligt närmre att jag liksom inte orkar gå runt och tänka på Israel/Palestina också.

Jag umgicks en kort period för en del år sen med två tjejer från Israel. De kände inte varandra sen innan men kom från samma stad. Den ena var supertrevlig, hade palestinska vänner osv. Hade alla varit som hon hade ingen konflikt funnits! Underbar! Den andra tjejen var annorlunda. Hon kunde inte ens erkänna att hebreiska och arabiska är närbesläktade språk. Inte ens det. Palestinska vänner fanns inte på kartan! Det var väldigt intressant att höra diskussionerna de två hade med varandra! Där den första försökte resonera med den andra men det var tvärstopp. De var inte ovänner och vi alla hade roligt tillsammans men de var väldigt olika! Jag tänker ibland på dem, speciellt på den första. Henne tyckte jag mycket om. Jag hoppas att hon har det bra!
 
Jag har nog känt samma förvåning, att det inte startats "egna" trådar om den konflikten. Har nog faktiskt sällan blivit så överöst med åsikter på sociala medier som nu - båda sidor hävdar benhårt att man måste ta parti för deras sak, för annars är man minsann minst lika hemsk som alla tyska medborgare under förintelsen som "lät det hända" (intressant nog använder båda sidor samma argument!).

Och jag vill inte ta ställning, samtidigt som jag givetvis har en åsikt - eller egentligen flera åsikter.

Hamas begår terrorbrott som är helt hemska.
Det pågår en humanitär katastrof i Gaza.
Israel begår krigsbrott i Gaza.
I nästan alla uppblossande konflikter mellan Israel och den palestinska sidan så dör det fler civila palestinier än civila israeler.
Palestinier har levat på flykt sedan staten Israel grundades.
Israels existens har ifrågasatts av dess grannar sedan staten grundades.
Israels grannar har upprepade gånger startat anfallskrig mot Israel.
...och så kan man ju fortsätta....

Det är lite svårt, tycker jag, att ha EN åsikt om detta eller att ställa sig på EN sida. Men jag tror att eldupphör, medling och en tvåstatslösning ändå är det mest eftersträvansvärda, INTE att Israel inleder en markoffensiv mot Gaza.
 
Jag har nog känt samma förvåning, att det inte startats "egna" trådar om den konflikten. Har nog faktiskt sällan blivit så överöst med åsikter på sociala medier som nu - båda sidor hävdar benhårt att man måste ta parti för deras sak, för annars är man minsann minst lika hemsk som alla tyska medborgare under förintelsen som "lät det hända" (intressant nog använder båda sidor samma argument!).

Och jag vill inte ta ställning, samtidigt som jag givetvis har en åsikt - eller egentligen flera åsikter.

Hamas begår terrorbrott som är helt hemska.
Det pågår en humanitär katastrof i Gaza.
Israel begår krigsbrott i Gaza.
I nästan alla uppblossande konflikter mellan Israel och den palestinska sidan så dör det fler civila palestinier än civila israeler.
Palestinier har levat på flykt sedan staten Israel grundades.
Israels existens har ifrågasatts av dess grannar sedan staten grundades.
Israels grannar har upprepade gånger startat anfallskrig mot Israel.
...och så kan man ju fortsätta....

Det är lite svårt, tycker jag, att ha EN åsikt om detta eller att ställa sig på EN sida. Men jag tror att eldupphör, medling och en tvåstatslösning ändå är det mest eftersträvansvärda, INTE att Israel inleder en markoffensiv mot Gaza.
Precis så! Man måste kunna ha två tankar i huvudet samtidigt. Hela den här stormen om att man måste fördöma den eller andra sidan leder inte framåt. Båda sidor i konflikten begår otäcka brott just nu samtidigt som båda sidor har ett berättigat behov av säkerhet.
 
Precis så! Man måste kunna ha två tankar i huvudet samtidigt. Hela den här stormen om att man måste fördöma den eller andra sidan leder inte framåt. Båda sidor i konflikten begår otäcka brott just nu samtidigt som båda sidor har ett berättigat behov av säkerhet.
En sak sak är jag åtminstone säker på, och det är att det känns helt galet att dra in bistånd till Palestina.
 
En sak sak är jag åtminstone säker på, och det är att det känns helt galet att dra in bistånd till Palestina.
Kanske. Men det känns helt självklart att vi måste se över biståndet och kanske revidera det. Vi ska förstås fortsätta att ge bistånd till sådant som MR, utbildning och minskad korruption. Men vi borde se över biståndet så att vi inte ger ett öre som går till Hamas och deras intresen.
 
Jag tycker att det är hemskt det som händer men samtidigt så har jag hört om den konflikten hela mitt liv. Det finns så mycket att oroa sig för i världen just nu som ligger betydligt närmre att jag liksom inte orkar gå runt och tänka på Israel/Palestina också.
Problemet är väl att det inte bara rör Israel/Palestina utan hela regionen är så otroligt instabil. Dras t.ex. Iran och andra länder in i konflikten har vi plötsligt ett hotande storkrig...
 
Kanske. Men det känns helt självklart att vi måste se över biståndet och kanske revidera det. Vi ska förstås fortsätta att ge bistånd till sådant som MR, utbildning och minskad korruption. Men vi borde se över biståndet så att vi inte ger ett öre som går till Hamas och deras intresen.
På SIDAs hemsida finns en fullständig förteckning över vilket bistånd som ges till Palestina och vilken som är avtalsparten för respektive biståndsinsats.
 
Kanske. Men det känns helt självklart att vi måste se över biståndet och kanske revidera det. Vi ska förstås fortsätta att ge bistånd till sådant som MR, utbildning och minskad korruption. Men vi borde se över biståndet så att vi inte ger ett öre som går till Hamas och deras intresen.
Jag har inga problem med att vi ser över det, men vi borde inte pausa. Tex. Act Svenska kyrkan och Carl Bild (som verkar ha viss koll i och med sina uppdrag) menar att det snarare kommer gynna Hamas om vi fryser biståndet till Palestina.
 
Jag har inga problem med att vi ser över det, men vi borde inte pausa. Tex. Act Svenska kyrkan och Carl Bild (som verkar ha viss koll i och med sina uppdrag) menar att det snarare kommer gynna Hamas om vi fryser biståndet till Palestina.
Ja, det skulle nog kunna gynna Hamas. Då blir ju Hamas enda alternativet för palestinierna, iaf de som bor i Gaza. Finns det något annat, en motpol till Hamas, så kanske det kan finnas en annan sorts hopp för i alla fall en del av palestinierna, att de kan se en fredlig väg ut ur nuvarande situation.
 
Jag har inte direkt saknat diskussionerna här. På andra ställen har jag sett personer jag vanligtvis uppfattar som kloka och med tänkvärda argument bli totalt enkelspåriga - oavsett inställning. Och som många redan skrivit är detta en mycket komplex konflikt som sträcker sig långt tillbaka i tiden.

Det enda jag tycker är lätt är att fördöma dödandet av civila, oavsett vem som är ansvarig. I övrigt hoppas jag på att de som driver på denna konflikt ramlar ner i en stack med Paraponera clavata och att mer förnuftiga personer kan påbörja förhandlingar om en tvåstatslösning.
 
Jag har inga problem med att vi ser över det, men vi borde inte pausa. Tex. Act Svenska kyrkan och Carl Bild (som verkar ha viss koll i och med sina uppdrag) menar att det snarare kommer gynna Hamas om vi fryser biståndet till Palestina.

Reaktionerna på Carl Bildts uttalande visade extremt tydligt att folk inte ens vill fundera över argument som kan rubba deras låsta position. Man BORDE kanske se hans styrelseuppdrag inom en biståndsorganisation som ett skäl att fundera över om han hade en poäng.

I stället var det många personer, bl a en journalist, som ifrågasatte om inte detta uppdrag gjorde att han hade ekonomiska intressen i ett fortsatt bistånd. Det är dock tämligen lätt att kolla upp den totala ersättning Bildt får för sitt styrelseuppdrag för denna organisation, nämligen 0 kr/år. Men då stänger man en utväg från att granska sin åsikt.
 
Reaktionerna på Carl Bildts uttalande visade extremt tydligt att folk inte ens vill fundera över argument som kan rubba deras låsta position. Man BORDE kanske se hans styrelseuppdrag inom en biståndsorganisation som ett skäl att fundera över om han hade en poäng.

I stället var det många personer, bl a en journalist, som ifrågasatte om inte detta uppdrag gjorde att han hade ekonomiska intressen i ett fortsatt bistånd. Det är dock tämligen lätt att kolla upp den totala ersättning Bildt får för sitt styrelseuppdrag för denna organisation, nämligen 0 kr/år. Men då stänger man en utväg från att granska sin åsikt.
Apropå att vara förvånad, för att anspela på trådstarten, så har jag flera gånger under de senaste åren slagits av hur balanserat Bildt uttalat sig gällande utrikespolitiska frågor. Även om det säkert är enklare när man inte är lika hårt knuten till sitt parti osv.

Vilken journalist var det? Jag har noterat kritiken överlag, men missat den specifika händelsen.
 
Apropå att vara förvånad, för att anspela på trådstarten, så har jag flera gånger under de senaste åren slagits av hur balanserat Bildt uttalat sig gällande utrikespolitiska frågor. Även om det säkert är enklare när man inte är lika hårt knuten till sitt parti osv.

Vilken journalist var det? Jag har noterat kritiken överlag, men missat den specifika händelsen.

Det var en journalist på en vanlig lokal/regionaltidning, så alltså inte något känt namn men inte heller någon på en extremvinklad blaska. Men det var inte i tidningen ifrågasättandet av Bildts motiv skedde utan på twitter.
 
Apropå att vara förvånad, för att anspela på trådstarten, så har jag flera gånger under de senaste åren slagits av hur balanserat Bildt uttalat sig gällande utrikespolitiska frågor. Även om det säkert är enklare när man inte är lika hårt knuten till sitt parti osv.
Enligt min uppfattning så har Carl Bildt järnkoll på utrikespolitiken - han förstår och kan förklara skeenden på ett bra sätt och som du säger är det inte heller så partipolitiskt-ideologiskt utan mer på ett realpolitiskt plan. Jag har stor respekt för honom i detta.
 
Jag är kanske också lite förvånad, men jag upplever samtidigt att de mer politiskt laddade diskussionerna generellt avtagit på forumet så på det viset är jag inte så förvånad.

Israel-Palestina är annars något svenskar brukar ha starka åsikter om, det var något en vän från Israel faktiskt klagade över ibland när hen reste utomlands och träffade på just svenskar. Svenskar skulle nämligen alltid avkräva en åsikt och tvinga hen att ta ställning och diskutera Israels ockupation. För min vän var det trots allt länge ganska lätt att i praktiken undvika det mesta av konflikten, även på hemmaplan, för Tel Aviv där hen bor var inte särskilt utsatt för våld generellt och hen tillhör inte någon minoritetsgrupp som blivit pressad under ytterhögerregeringen. Nu är situationen lite annorlunda, hen har kastats in i det på ett annat sätt än tidigare.

På lite samma sätt som man måste skilja på judendom och sionism måste man nog skilja på israeler och Israels styrande. För Israels regering är ju nuförtiden en ganska extrem ytterhöger och en koalition som bland annat består av populistiska ultranationalister och ultrareligiösa* som börjat ge sig på demokratin och Högsta domstolen. Det har också som bekant varit massiva protester i Israel över detta. De högerradikalas styre ger kanske också en slags legitimitet till bosättar-våld, eftersom några av dem har starka kopplingar till just bosättningarna, och sedan tillträdet har det rapporterats fler sådana incidenter vilket förstås inte heller underlättat situationen.

*Bland de mer extrema hör väl ministern för nationell säkerhet, tidigare dömd för uppvigling till rasism och stöttande av terrororganisation, som exempelvis sagt att han har större rätt att röra sig fritt på Västbanken än araber, och finansministern som bland annat sagt att det palestinska folket inte existerar.

Lite liknande men i kanske ännu högre grad så måste man skilja på Hamas och Palestina eller palestinier, Hamas är inte ens en statlig aktör men de bedriver ju vid det här laget en slags diktatur. Det våld som eskalerat på sistone stärker nog på sikt både Israels ytterhöger och organisationer som Hamas. Det här tar fokus från Netanyahus problem med lagen, anklagelser om korruption, antidemokratiska tendenser och så vidare, och vi vet att populistisk höger går framåt i osäkra tider. Och Hamas får förstås vatten på sin kvarn när Israels ledning slår tillbaka på sätt som drabbar den palestinska civilbefolkningen hårt.

Vart jag ville komma är att interna konflikter och politiken som förts i Israel på regeringsnivå har eldat på den här konflikten mer än vanligt på sistone och det var bara en tidsfråga innan något skulle hända. Men också att eskaleringen av våld som sker nu sannolikt inte kommer göra situationen bättre någonstans, och jag oroar mig inte bara för utvecklingen i Gaza och Västbanken utan också för demokratin i Israel.

Är det något man bör ha lärt sig från tidigare års terrorbekämpning främst i USAs regi är det väl dessutom att det inte går att eliminera terrororganisationer med hämndlystet våld. Tvärtom kanske man bara byter en terrororganisation mot en annan. Man måste ta tag i grundproblemet, men mycket talar nu för att Israel inte kommer ta sig an den frågan den närmsta framtiden och människorna i Gaza har inte heller någon direkt kapacitet att göra det under de förutsättningar som man lever där idag.

Krigsbrotten som båda sidor gjort sig skyldiga till (över tid, inte bara nu) är förstås oförsvarliga. Att det Hamas gjort är krigsbrott är självklart och utom tvivel, Israels styrande begår även de regelbundna krigsbrott och sättet man behandlar särskilt Gaza är fortsatt avskyvärt. Så en anledning att konflikten inte tas upp här kanske är att situationen känns allmänt hopplös och låst, det stannar ofta vid att man konstaterar att alla de brott som begås är fruktansvärda för civilbefolkningen på båda sidor, något som jag tror är en åsikt de allra flesta delar.
 
Jag tänker att det kanske är lika bra. På sociala media där ALLA har en åsikt även om de saknar kunskap om konflikten så framstår det alltmer som att det handlar om en fotbollsturnering där folk ”hejar” på endera laget.
Många delar också fake news utan en tanke på källkritik. Det känns som en omöjlig grund för en vettig diskussion.
 
Kan tillägga att när jag för första gången lyfte frågan på SoMe med ett inspel i stil med

”oskyldiga civila kan inte på något sätt vara ansvariga för varken Israels eller Hamas krigsbrott”

.. så fick jag milslånga svar från personer som förnekade att Hamas attack på Israel ens ägt rum. Samt massa foton på skadade palestinska barn med uppmaningar i stil med ”tycker du detta är ok”.

Dessutom verkar folk (som vanligt) ha svårt att förstå skillnaden mellan det judiska folket och staten Israel. Jag tycker liksom inte att alla judar ska stå till svars för staten Israel. Jag tycker inte heller att det är ok att judehatet flödar och växer, men så är fallet just nu.
 
Det är en sådan oehört komplex och långdragen konflikt, så det är enligt min mening helt omöjligt att välja sida sas.
Hela situationen är bara otroligt obehaglig på så många plan. Känner inte att jag är tillräckligt insatt för att kunna uttala mig om konflikten överhuvudtaget egentligen, jag tycker bara det är fullkomligt fruktansvärt för alla civila som drabbas 😔
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 574
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 515
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 394
Senast: Lazio
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 151
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp