Bukefalos 28 år!

Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Visst finns det giftiga örter men det finns det ibland i våra beteshagar också. Man har ju lika stort ansvar där att kolla vad hästen stoppar i sig eller kan få tag på.
Är man så himla dum att man köper örter eller tillskott man inte vet vad det innehåller eller inte bryr sig bör man inte ha häst överhuvudtaget tycker jag.
Ingen är väl så dum att de planterar Idegran i hagen ???
Eller ??
Använder mycket örter till mina hästar som har hjälpt dem enormt.
Bla en utdömd häst som funkar helt kanon nu med örter som är slemlösande. Hade lång utredning under många år och detta hjälpte hästen då veterinärer, kliniken inte kunde göra mer utan dömde ut den.
Det finns inget farligt i att prova ofarliga örter och jag tror att det finns många seriösa i detta landet som säljer örter.
Det finns många andra tillskott på marknaden som inte är örter som jag tycker är helt onödiga. Sluta gnata om att de som säljer örter lurar sina kundera att köpa totalt värdelösa saker.
Har sett med egna ögon hur mycket bra det kan göra.
Är så trött på detta !!!
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Titta, en gammal tråd som har tittat fram :idea: Måste kika vad jag svarade :p
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Måste svara igen för det var över två år sedan jag svarade sist :angel: :devil:

Min lilla älskade får som tillskott (utöver hö, hösilage, betfor):
B-vitamin, vid fällning.
BioMag, för att täcka Mg behovet.
Biotin, för att prova om det funkar på dåliga hovar.
Multivitamin, för att täcka behoven.
Miner Grön, för att täcka Ca, P och selen.
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Är det någon som kan säga att dom har märkt någon stor skilnad efter att ha använt ett speciellt tillskott,eller ger ni iallafall?

Jag tycker att om man inte ser något resultat efter ca 6-8veckor, så är det inte det tillskottet hästens kropp behöver.
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

"Jag tycker ej att man skall "skuffa undan" örtmedicinen utan istället göra den mer legitim för att det är först då som man kan bedriva ordentliga studier. Vad många ej tänker på när de säger att örter bara är humbug är att flera av dagens moderna mediciner har sitt ursprung i växtriket, t.ex så används digitalis/fingerborgsblomma i hjärtmedicin. "

Upplevde att det kanske behövdes ett förtydligande. Jag tog exemplet med digitalis/hjärtmedicin för att jag tänkte att det var något flera kanske hört talas om. Jag är medveten om att digitalis är giftig. Jag syftade inte på att man skall ge digitalis till någon man tror har hjärtproblem, utan jag menade att det är ett exempel på örtpreparat som används inom sjukvården (till människor) och att man får det på recept. Ett annat exempel skulle kunna vara lakrits i hostmedicin.
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Då måste jag bara få påpeka att det antagligen aldrig kommer att bedrivas någon större forskning på örter och hur de verkar.
En ört kan du aldrig ta patent på och vem är då villig att lägga ner massor av pengar för forskning mm...
Nä, det är läkemedelsföretagen som kan utföra sådant när de har stor pengabörs. De kan sedan sälja sina preparat som de har patent på och tjäna massor.
Tyvärr är det så, jag tror att de människor som inte kan ta till sig kunskap som funnits i tusentals år går miste om en del.

Visste ni även att det går att ta ut en substans ur en ört, framställa den syntetiskt och därefter få patent av den.
Däremot kan du aldrig få patent på tex örten Älgört som sägs lindra magsår och maginflammation.

Observera att jag skriver - Kan lindra magsår. Det är väldigt reglerat i Sverige vad man får skriva och inte.
Reklam för örter får aldrig innehålla påståeende att de "kan " bota sjukdomar utan det måste skrivas att de "sägs" kunna bota.
Med "sägs " bota menas oftast att det av tradition har använts i tusentals år med goda erfarenheter.
Ok, sluttjatat om detta från min sida.
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

knapplån


min arab får,
hö förståss:D
korn,kli,betfor,kalk,lusernpellets,rapsolja,mineraler,morötter,
vitlök när han har varit snorig,
samt b-vitamin vid fällning/pälssättning.
men funderar på att byta ut allt krafftfoder med något havrefritt färdigfoder(men vet ej vad) nån som har ett tips kanske??

shettisen får hö,korn,mineraler,rapsolja samt b-vitamin vid pälssättning/fällning...
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Jag ger ju bara ett tillskott som jag inte vet verkan på, Biotin. Det är eg. mamma som vill ge det, jag tror inte själv att det funkar men det är ju ofarligt så hon får gärna prova.
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Min halvblodsvalack som är tränings- och tävlingshäst i dressyr får:
7kg hö - Äter han mer hö får han en mage som blir väääldigt stor, rent ohälsosamt!
Krafft Grund - 2-3kg. MAn slipper "pytsa och blanda" en massa olika produkter. Hästen tycker att det är väldigt gott, blir bra i magen. När jag gav han bland annat havre och betfor blev han dålig i magen i form av lös avföring. Med grund blev det en klar skillnad! :)

Halm, både i hagen och i boxen, lägger i ny fräsch halm varje dag i både boxen och hagen. Jag anser att halm är en bra sysselsättning för hästar. Halm binder även vätskan och minskar problem i magen som tex. kolik.

Salt- Förlorar mycket salt eftersom han rids mycket och svettas.

B-vitamin - Han blir inte lika grinig vid pälssättning och pälsfällning samt är bra för magen.

Evitamin - Vid hårdare träningar och tävlingar och annat jobb där han använt musklerna mycket.

Min tillridningshäst hade problem i ryggen ett tag, han har en noga utprovad sadel samt rids i rätt form. Började ge han E-vitamin och såg en klar skillnad eftersom han kunde bli lite spänd i ryggen spec. vintertid när det är kallare ute så han hålls även varmt täckad.
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Biotin är ett tillskott för bättre hovar och det syns resultat på de flesta hästar som får det tycker jag. De flesta hovslagare rekommenderar ju Biotin till hästar med dåliga hovar.

Min häst äter:
Hö (fri tillgång, analyserat)
1 kg Korn
5 dl Betfor
300 g Olja (för hullet)
4 dl Foderjäst (för aptiten och magen)
5 ml Biotin (för hovarna)
100 g mineraler (det som saknas i den övriga foderstaten)
B-vitamin vid olika situationer som väderförändringar, långa transporter, flytt.

Alla dessa saker som jag "pytsar" med är nödvändiga för just min häst och jag är medveten om varför jag ger varje grejj och vad de gör för nytta.
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

*kl*

Min häst får

Hö, havre, korn, lusern, betfor, mineraler och lite morötter. Jag ger korn för att han inte ska bli så nipprig, lusern för han är svårfödd, betfor för det smakar gott ^^, morötter för smakens skull.
Förut fick han olja också, han hade fallit ur, men slutade med det när han låg på normalvikt igen.
Egentligen skulle han behövt fri tillgång på grovfoder, men det gick inte att ordna, så istället får han ca 10 kg hö, det är det mesta han kan få i sig i portionsgivor. Istället får jag komplettera med kraftfoder och lusern.
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Har nogån av jer tänkt på at betfor t.ex. inte ingår i vildhästens meny? Om man ger lite för smakens skuld tycker jag det är ok, men annars tror jag inte hästar behövar det!

ôrtar äter hästar i naturen om dom behövar, t.ex. nässlar och maskros v. fång (som vilda hästar jo faktisk får i måttligt omfang - då GÅR dom - långt!!! Och hittar som örtarna som som behåovar).

Min f.d. hästen fick på sommaren lite vitlök, (väldigt plågat av knott och mygg - det fugade bra!) med en hand Salsa havrefri och lite vatten.
Mina 2 hästar får nu på vintren hö (rikeligt - nästan fri tillgång) och ung. 4 dl. Salsa bas om dagen (i stället för 100 olika vitamin och mineral...). MASSAR av morötter (A och D-vitamin, bra för tändarna - dom får dom hela) och salt så klart. B-vitamin v. fällning och pälssättning. Inget annat, dom är jättefina och mår super! :rofl: Blodprov har inta visat nåt som fattas. Funderar på lite distans nångång, då vill jag ge lite E-vitamin för musklarna.
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

**KL**
Hittade den här tråden och har lärt mig massor.. :)
U
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Jag ger:
3 kg Dynavena active 100
1 kg lucern pellets
ca 5 -6 kg hö på natten (orkar inte äta mer)
Fri tillgång till gräsfröhalm i hagen.
2 dl foderjäst för pälssättningen skull & hovarna.

Ger inte betfor, då jag inte ser meningen att ge min häst jäst socker. Har blivit mycket finare i både hull & päls när jag slutade plus lugnare.
 
Senast ändrad:
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Mitt fullblod får inga konstigheter alls. Fri tillgång på hö nattetid samt morgon och lunchhö. Han äter i runda slängar 12kg om dagen. till det får han 1,2 kg strålucern, och 1,5 kg fölmix, samt betfor och 1/2 dl olja. Samt linfröavkok på måndagar. MEN Han har en himalayamineralsten i boxen utöver den vanliga saltstenen. Han slickar på den ibland, men inte oftare än på den vanliga saltstenen.

Maskothästen får samma mat som fullblodet, men bryr sig inte alls om sin himalayasten.

MEN. I vintras stod det en dressyrhäst på rehab hos oss och den fic en massa konstigt.. Djävilsklo, kamomill. och nåt örtrehabmixfoder. Den hästen stod brevis min maskothäst och han höll på att klättra överboxkanten till dressyrhästen när det var fodring. Tillslut köpte jag en likadan burk som dressyrhästen hade och blandade i fodret åt min maskot som vart JÄTTEGLAD och åt så att han höll på att sätta i halsen. Men eftersom så vande han väl sig och tillslut so var det som vanligt, och när burken var slut så reagerade han inte ens när man gick förbi med dressyrhästens foder. Här bör det tilläggas att dressuraren inte alls gillade sin mat, och åt sällan upp, och dom höll på och trixade med betfor och grejer för att få den att äta..

Sen kanske jag ska påpeka att båda mina hästar har analyserade foderstater, förutom på linfrökoket och himalayastenarna..
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Bra frågeställning. Jag tycker du har en poäng i det du skriver!

Min kuse får hösilage, kli och lusern för hullet, e-vit för musklerna (korsförlamning) och soja för att bli lite snyggare i kroppen. Thats it!
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Igen :D Nämen. Nu får min häst:

1 näve Fibergi (för att det är gott)
1 dl Betfor (för att fukta allt pulver med)
2 msk Nyponpulver (mycket bra motverkar stela leder)
1 mått Glucosamin (samma som ovan)
1 dl DrSchaette örter (mot svullna körtlar och lätt allergihosta, hjälper!)
80 g Miner Grön (för selen, ca och p)
B-vitamin (vid pälsfällning)
:angel:
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Havre, morötter och salsa finns inte heller i den fria hästens meny.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 630
Senast: Tofs
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
7 881
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 577
Senast: TinyWiny
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 989
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp