Bukefalos 28 år!

Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Hästar med inflammationer i tex leder får brist på zink om den är långvarig, detta i sin tur kan tydligen ge en viss brist av B-vitamin fast då en speciell sort om det nu var B12. En frisk häst får ju inte den här typen av problem, och nej ingenstans skrev jag att zinkbristen var orsaken till ledinflammationen.
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Boj skrev:
, då hade man tagit vissa blodprover som indikerade brist av zink och man ville då följa upp med ytterligare blodprover utöver de vanliga för att kontrollera om så var fallet.

Här skrev du det...men då tolkade jag det fel i så fall.

men hur menar de att brist på zink uppkommer av en ledinflammation? Att det åtgår zink där eller?
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Den tnake som genast väcks i mig när jag läser detta är tar kroppen upp zink från utvärtes behandling ? Med tanke på att jag många gånger fått mkt bra resultat just zink utvärtes (tidigare zinkaband numera zinkpasta) på diverse skador (inte bara på senaor där det ju är en klassiker), kan det vara så att det går åt en massa zink i läkningsprocessen och därför hjälper man kroppen även genom att tillföra sink utvärtes (bör ju tas uppp till viss del med tanke på att salvor odyl kan ge utslag på tex dopingprov).
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Aldig hört talas om det här med att zinkbrist skulle komma av en ledinfl jag har letat o letar vidare. De vitamin som jag vet behöver zink är A.
PL
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Ja de den biten satte jag inte in mig i, om du läser hur jag fick reda på det så ser du varför.

PL vet jag också, men denna veterinär var väldigt säker på sin sak och tvekade inte på vad han sa. Jag tycker att han verkade veta vad han höll på med, norrman mycket duktig.
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

peter_lundin skrev:
Aldig hört talas om det här med att zinkbrist skulle komma av en ledinfl jag har letat o letar vidare. De vitamin som jag vet behöver zink är A.
PL

Nu hoppar jag in också och vänder på detta lite...vad jag har hört så har många eksemhästar brist på zink, eller zinkprep kan hjälpa dessa hästar....A o D .....det ger man ju till hästar med hudproblem , eller hästar som inte vill släppa vinterpälsen, Ao D får väl hästar av solens sken?? ...Hmm, nu vet jag ju inte hur jag tänkte men kan A och zink brist ha med eksem att göra, eller brist på det ?
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Det är bara D som de får m h a sol. Det bildas då i huden. Men jag hade också en sån fundering som du med brist kontra exem. Vi har nämligen en häst i stallet som har exem endast under vintern.

Boj: Synd att du inte vet hur zinkbristen uppkom, skulle vara intressant. Vi får väl se om Peter hittar ngt.
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Jag har inte hittat ng men inte haft så mkt tid. Jag känner mig tveksam till påståendt o skulle gärna vilja ha en riktig källa.
Boj får gärna PMa namnet på norrmannen, kan det vara GR?
PL
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

japp. men frågan ställdes väl eg då vi ger ultrasan till dessa hästar och det är ju A och D....vad har A o D gemensamt....varför inte bara ge D?????
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

A vitamin är ju viktigt för huden och D-vitaminet bildas i huden. Zink ingår i massor av enzymer men behövs också för nybildning av epitel i hud. Kanske finns något samband där? Dvs alla de tre ämnena är på något sätt inblandade i huden?
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Inlägg i zinkdiskussionen ovan:
Zinkvärdena i blodet har inte så stor betydelse. Bara en liten del av zink snurrar runt i blodomloppet 10-20 % ungefär. Zink ingår som medhjälpare -coenzym-i en mängd processer i cellerna. Zink transporteras av albumin i blodomloppet. Olika B-vitaminer hjälper till att lossa och fästa zink från albuminet om det passerar en vävnad där zink behövs resp inte behövs längre.

På så vis kan det teoretiskt tänkas att en ledinflammation skulle kunna orsaka att zink for iväg från blodet till leden för att hjälpa till. Men det representerar inte ngn absolut brist utan en omfördelning. Zinken förbrukas inte. Man kan jämföra med järnet i blodet som återanvänds av nya blodkroppar hela tiden..

Man såg i en studie för ett 10tal år sen att eksem hästar hade lågt serumzink. Därav uppkom en uppfattning att zinkbrist är förknippat med eksem. Men fördjupade studier av samma grupp (som jag inte hittar just nu men jag kan leta om så önskas) visade att det var frågan om en omfördelning. Zinken for iväg dit den behövdes – till eksem såren.

Man ska vara försiktig med extra tillskott av zink. Ett överskott stör både koppar och calciumbalansen och kan ge skelettrubbningar. Däremot är det sannolikt helt ofarligt med lokalbehandling. HH – som gillar zink lokalt – på eksem, svårläkta sår, svallkött och röda bebisstjärtar
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Tack jag har väntat på ett svar från dig i frågan.
Jag hoppas fortvarande på den där andra förklaringen :)
PL
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

martha skrev:
japp. men frågan ställdes väl eg då vi ger ultrasan till dessa hästar och det är ju A och D....vad har A o D gemensamt....varför inte bara ge D?????

Hästarna tar ju inte helt lätt upp 'färdig' vitamin A och D (spec A) vid tillförsel utan är ju utvecklade för att ta upp 'förstadier' och av dem själva 'producera' vitamin. Tex tar de ju upp 'färdig' vitamin A dåligt, men de tar väl upp betakaroten och omvandlar till vitamin A (genom spjälkning i tunntarmen om jag inte minns helt fel)

Men, ang A & D-vitamin i kombination så har det inte med upptag att göra? *fundering* NÄstan alltid, både till djur och människa, så när den ena vitaminen ges så ges den andra? (Även om man ju börjat se annorlunda på vitaminberikad mjölk nu, det behövs inte längre såsom förr så man vill sluta berika med ena vitaminen, men jag har glömt vilken).
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Nån som vet vad pelleterat foder innehåller?
Själv plockar jag örter (kamomill,nässlor, maskros både blad och rot och rölleka) på sommaren för att han kliade sig för någon sommar sedan...
Annars får han lite gott i form av krossad havre som blötläggs med mineralerna, han äter dom som dom är men det känns lite bättre... Då menar jag ca 1dl kross. Nu går han på bete och gosar sig! På vintern får han obegränsat med halm och ca 4kg hö... Och asp som dom får gnaga på.. Bra för maskarna i lilla magen.... Tror att det var allt!
 
Sv: Re: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Gammeln skrev:
Har du sett en häst stå och böka i ett vitlöksland :smirk:....


Vårann förra häst år ren riktigt vitlök, bara sådär, och han älskade det. ;)
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Jag ger mitt korsningssto med mycket fullblod i:

Krafft Müsli, orkar inte skriva ut alla innehåll eftersom att de finns på internet.
Krafft Grund, samma sak där, finns tydliga analyser ute på nätet.
Betfor, enbart för att de är gott och lätt att få i dem lite vatten också...
HorseHage hösilage, minns jag rätt finns analyser av det på nätet.

Cortaflex SoKalm: hon blir lätt stressad och är väldigt het, det här upplever jag har en lugnande effekt på henne.
C-vitamin: immunförsvarsuppbyggande, slemlösande.
V.S.L: E-vitamin är muskeluppbyggande, Selen förstärker E-vitaminen och Lysin är en proteinbyggande aminosyra som främjar muskeluppbyggnaden.

Fri tillgång till salt genom saltsten och vid hårdare ansträngning Rehalyt Basic.

Min korsningsvalack, mycket connemara:

Krafft Müsli
Krafft Havre
Betfor
HorseHage Hösilage

V.S.L
Coppervit - återställer kopparbalansen
Feratone - återställer järnbalansen
Rehalyt Basic - salttillskott
Bvitamin - vet väl alla varför vid det här laget...

Fri tillgång till salt genom saltsten.
Det var väl allt tror jag. Eller, de får loppfrö
någon gång i veckan också.
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Alltså jag skulle svara på det här men hade redan gjort det. Har ingen aning om hur man raderar ett inlägg! :P
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Re: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Hej jag såg i ett inlägg något om flexijoint- ledtilskott kan någon berätta mer om det för mig??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

ja ger min häst 3mått havre som delas upp underdagen 3ggr 2mått betfor 1ggr om dagen o salt för hon svttas o så klart hö. ;)
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Vad är det olja är bra för? Har tappat bort det nu...

Sen hörde jag att betför egentligen inte innehåller sårskilt mycket nyttigt, mest socker. Fast det kan jag ha drömt också. :angel:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 630
Senast: Tofs
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
7 881
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 577
Senast: TinyWiny
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 989
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp