Bukefalos 28 år!

Vet inte vad som är felet! ;s

Soff91

Trådstartare
Nu på vintern har det kommit upp några problem som jag inte vet varför dom har kommit. en del säger att det beror på kylan men jag vettefan.

Det började med att jag blev avslängd när jag skulle hoppa upp för ngn vecka sedan och när vi skulle galoppera samma dag/tur så sparka hon bakut och det första jag tänkte på att det var fel på sadeln eller att det berodde på betforn så jag sluta att ge henne det men kände mig ändå inte lugn ifall det var sadeln. så idag prata jag med stall ägaren och berättade för henne om det som hadde hänt. och då sa hon att jag skulle kolla upp "sadeltrång". hon berätta att hennes föls mamma hadde gjort samma sak med ägaren sparkat bakut (fast hon inte bruka göra det) och studsa till när man hoppa upp och det visa sig att den hästen var "sadeltrång". Så nu tänkte jag kolla upp vad det var så jag vet det innan jag börjar leta upp en ny sadel.
Är det någon som vet vad det är?
 
Sv: Vet inte vad som är felet! ;s

Stall ägaren trodde inte att det skulle vara sadeltvång, utan just sadeltrång..
 
Sv: Vet inte vad som är felet! ;s

nej då skulle hon ha sagt att sadeln var för liten bara. Hon sa att jag skulle kolla på internet efter ordet "Sadeltrång"
 
Sv: Vet inte vad som är felet! ;s

För det första har jag inte hört talas om "sadeltrång" i annan betydelse än att sadeln är/hästen upplever sadeln för trång. Däremot tycker jag att det låter som att hästen skulle kunna ha sadelTVÅNG. Brukar visa sig mest i början av ridturen (vet inte om jag har fattat vad som hänt exakt). Generellt kan man passa sig för att dra åt sadelgjorden för hårt, utan göra det succesivt.
 
Sv: Vet inte vad som är felet! ;s

Sadeltvång heter det, hon har säkert bara missuppfattat namnet.

Om hästen bara får det sådär poff, så lär det nog dock bero på att sadeln inte sitter bra.
Byt sadel!
 
Sv: Vet inte vad som är felet! ;s

Minns inte hur det var, men hade du inte sadelutprovare till hjälp? (eller är det inte den nya xx hästen vi pratar om kanske?) Måhända kan du be den personen kolla sadeln igen i så fall? Kan ju hända att hästen ändrat sig i ryggen också så att sadeln inte passar längre.

Annars finns det kanske någon annan med erfarenhet av att prova ut sadlar som du kan be kolla på den?
 
Sv: Vet inte vad som är felet! ;s

konstigt nog så kom jag precis på att min häst gjort någorlunda samma sak, hon var halt i somras och stod i nån månad, nu så tränar jag henne igen och har märkt att sadlen inte ligger som den gjorde innan. det är inte mycket som skilljer men nu så har pollan stegrat och bockat och inte velat gå fram när vi kommit grannens hus. trodde att det bara var att hon brunstade nu. men frågade min granne(förra ägaren) om sadlen satt konstigt, så sa att den kunde behöva komma upp lite och att jag kunde behöva använda padd. gjorde det och efter 2 dagar av padd användandet så slutade kon konstra.
testa med sadel padd, det kan hjälpa^^
köpte min på ullared, billig men bra:)
 
Sv: Vet inte vad som är felet! ;s

Kan det vara så att hästen har överskottsenergi helt enkelt?
 
Sv: Vet inte vad som är felet! ;s

Nej jag hadde ingen sadelutprovare till hjälp då jag inte vet vart man får tag i en sån :/
 
Sv: Vet inte vad som är felet! ;s

Då tänkte jag nog på nån annan.

Men du har ingen tränare eller liknande som kan hjälpa dig att kika på sadeln?
 
Sv: Vet inte vad som är felet! ;s

om en månad ska jag byta stall och då finns det säkert folk där som kan kolla på sadeln (:
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 283
Senast: Mabuse
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 222
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 955
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 135
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp