Bukefalos 28 år!

Veta pulsen?!

Jennie83

Trådstartare
Hej! Har bestämt mig för att ev rida en distans tävling nu i höst å då rida Prova På rundan, hur lång brukar dessa Prova på rundor vara? Rids de på nån speciell tid? Sen har jag hört nått om att hästen ska ha si å så i puls vid mål, men hur vet man hästen har godkänd puls om man inte har nån pulsmätare?? Det känns inte som att jag vill lägga pengarna på en sån bara för en tävling.....:confused:
 
Sv: Veta pulsen?!

Heej, jag vill själv också snart ut på mina första prova-på-ritter eller cr. :) Prova-på-ritterna brukar vara typ 20-40 km och det finns en min och en maxtid. Pulsen ska ligga på högst 60-64 slag, men jag har också undrat om det här med hur man vet pulsen, så det kan jag tyvärr inte svara på.. Ett tips är i alla fall att gå in på t.ex. svenska ridsportförbundets hemsida ( www3.ridsport.se )och läsa proportioner till distansritter, där står allt om längd, min- och maxtid och puls, och så lär man sig ganska mycket av att läsa dem, tycker jag :) lycka till!
 
Sv: Veta pulsen?!

Ni kanske kan köpa ett stetoskop iallafall? Det är inte så fasligt dyra ändå.
Om ni ändå känner att ni är intresserade av distans.
Det kan ju även finnas något annat team som är snälla och kan låna ut sitt bara just när ni behöver det, men det är ju svårt att räkna med förstås.

Annars får ni väl ta det säkra före det osäkra och vänta ett bra tag helt enkelt :)
Lycka till!!
 
Sv: Veta pulsen?!

Det brukar gå fint att kolla pulsen även utan stetoskop.
Vilopuls kan vara svårt, men ligger de uppåt 60 slag eller mer brukar man kunna känna pulsen med handen, vid hjärtat.
 
Sv: Veta pulsen?!

Hejsan

På apoteket finns det bra och inte så dyra stetoskop att köpa. Så behöver du inte lägga ut så mycket pengar bara för att prova och ett stetoskop är ju faktiskt bra att ha hemma i alla fall om dom t.ex. blir sjuk så man kan kolla tarmljud mm själv innan man kontaktar veterinär. Tycker jag i alla fall.
Hör gärna av dig om du undrar något!

MVH Lina Eliasson Jonsson, Alfta
 
Sv: Veta pulsen?!

Har faktiskt hänt mig att veterinären vid hembesök glömt sitt stetoskop på vet.stationen.
Hon blev väldigt förvånad när jag sa "inga problem, du kan låna ett av mina".
Så det är inte helt fel att ett stetoskop ingår i stallapoteket.
// Linda
 
Sv: Veta pulsen?!

Hej!
Att känna pulsen kan man göra utan stetoskop, den är rätt tydlig under ganaschen.
Lycka till!
 
Sv: Veta pulsen?!

Just de, kanske man ska köpa sig ett stetoskop.....hhmmm..vad kostar dom?

Lina: Hur lång kommer Prova På ritten vara på Edsbyritten??

//Jennie (Edsbyn)
 
Sv: Veta pulsen?!

Oki, kanske man ska köpa sig ett stetoskop då...vad kostar de?

Lina: Hur lång kommer Prova På rundan vara på Edsbyritten??

//Jennie (Edsbyn)
 
Sv: Veta pulsen?!

Hejsan

Edsbyrittens Prova På är på tre mil, det kommer ni klara jätte bra! Tycker verkligen ni ska vara med för det är en jätte fin bana med vacker natur.
Tror att stetoskopen kostar ca 150 kr på apoteket.

MVH Lina
 
Sv: Veta pulsen?!

Lina:
Oki, ja det bör vi klara!! :D Kul å prova på nått nytt!!

Ja, men 150 :- e ju inte så farligt, då ska jag se till att ha ett sånt då! Dum fråga kanske, men hur mäter ja pulsen, har inte hållt på med sånt förr?? :/ Räknar man slagen på 1 minut?
 
Sv: Veta pulsen?!

Ingen fråga är för dum här! :)

För att få fram pulsen mäter du under en minut ja! Så ha gärna en klocka med sekundvisare..
Man kan även räkna under tex 15 sekunder och sen multiplicera med fyra, eftersom man ju då mäter en fjärdedels minut! Men det är egentligen säkrast att ta en minut om man bara har tiden, eftersom det kan skilja sig rätt så mycket.
 

Liknande trådar

Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 295
Senast: Kristall10
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 374
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 473
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp