Bukefalos 28 år!

Veterinär får erinran för felbehandling

Sv: Veterinär får erinran för felbehandling

Usch vad hemskt! Fast borde man inte ringa efter en annan veterinär om det dröjer för länge?
Men hemskt dåligt av en veterinär att strunta i ett djur som borde prioriteras. Känns lite som att strunta i hela den basala grejen med att vara veterinär- att hjälpa de djur som behöver det, efter bästa förmåga, eller?
 
Sv: Veterinär får erinran för felbehandling

Håller med om båda sakerna du säger. Sorgligt med vet. som inte prioriterar, men samtidigt måste man ju som hästägare ta ansvar att få dit någon annan-snabbt OCH kunna bedömma när ens häst är akut sjuk...
 
Sv: Veterinär får erinran för felbehandling

Jag var med om något underligt för några år sen då jag fick en ny inackodering i stallet. Hästägaren hade haft uppehåll med häst några år och skaffade nu en på foder.
Hästen fick foderstrupsförstoppning och det eskalerade fort. Jag gav numret till våra distriktare och efter en stund kom ägaren in och sa att de vägrade köra ut på jourtid eftersom hon inte var ordinarie kund. Samma distriktare som jag alltid anlitat och som alltid kommit oavsett tid på dygnet. Vi fick ringa till en grannkommun istället och de kom gärna (men det blev hiskeligt dyrt!). Hästen fick sen åka hästambulans till Helsingborg. Lång eftervård med behandling för lunginflammation också. Än idag undrar jag hur de kunde neka en helt ny kund? Hade jag tänkt mig för och ringt istället för hästägaren så hade de ju kommit. Och den hästen hade inte kunnat vänta en timme ens. Minns att vi stod till allmän åsyn med en liggande häst med massor av filtar och droppet fäst i ett bomstöd, allt utmed en riksväg. Måste sett hemskt ut.
Första gången i mitt liv jag sett en häst "försvinna", blekrosa slemhinnor och rullande ögon innan hon damp i backen och av egen fart rullade ett varv och sen blev helt stilla. Hon hade änglavakt, den hästen. Envis som en åsna, än idag.
/Sessiagh
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Besiktningen av hästen var bristfälligt gjord. Nu får den aktuelle veterinären en erinran av Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård.
Svar
0
· Visningar
306
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Veterinären som undersökte den blockhalta hästen borde ha utrett om det handlade om en fraktur. Nu får hen en erinran av Ansvarsnämnden...
Svar
0
· Visningar
219
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En ponny lånades ut till fodervärd och kom sedan tillbaka till ägaren i dåligt skick. Den veterinär som genomförde en...
Svar
0
· Visningar
710
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Veterinär kallades ut till en häst som var blockhalt och ovillig att stödja på sitt skadade ben. Trots det undersökte inte veterinären...
Svar
0
· Visningar
463
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp