Bukefalos 28 år!

Veterinär med röntgen som åker ut....

C

Colansmatte

Jag inser att min förra tråd strider mot forumets regler.
:smirk:
Testar igen att formulera om mej och hoppas verkligen att tråden får ligga kvar och att jag kan få ett svar som hjälper mej (desperat)

Hur får man tag i en veterinär som åker hem till hästen (han inte kära iväg hästen) och röntgar ett ben som hästen visar hälta på?????
Några tips?

*desperat matte*
 
Har ingen aning!!! :(
Finns det verkligen veterinärer som åker ut och röntgar? :confused:
Har inte hört talas om det....
Men lycka till i alla fall! :)
 
Förut var det en del veterinärer som hade portalbel utrustning. Men av någon anledning har reglerna ändrats när det gäller vilka veterinärer eller vilken rötgen utrustning dom får ha med sej.....
Så nu vet jag inte hur jag ska lösa detta. *suck*
 
Min åker iaf ut med ultraljud. Vet inte om han har portabel röntgenutrustning men skulle kunna tänka mig det. Är duktig på att raspa tänder med. Kan kolla :)
 
Synd att vi inte bor nära....men kolla gärna.
Är som sagt desperat!!!!!!
 
Re: Veterinär med röntgen som åker ut.... *DELETED*

Inlägg raderat av Boj
 
Re: Veterinär med röntgen som åker ut.... *DELETED*

Inlägg raderat av Boj
 
Hoppsan, tyckte du skrev Grebo. Gråbo vet jag inte var det ligger!
 
Gråbo ligger utanför Göteborg.

Tack för tipsen men han åker nog inte hit. Men jag ska ringa och fråga honom om han vet någon häromkring.
 
Ringa alla veterinärkliniker i området, Skara också kanske, och fråga om dom åker ut, eller om dom vet nån som gör det!
 
Eftersom röntgen är en undersökningsmetod som innebär en hel del risker (det är strålning vi talar om!) så hoppas jag innerligt att veterinärerna STANNAR i sina röntgenrum med sina röntgenapparater. Röntgenrummen och dess dörrar är tätade med bly för att stänga in strålningen där och alla som är med har på sig blyförkläden vid undersökningen.

Är det inte ett ypperligt tillfälle för din häst att ÖVA på att bli transporterad?
(jag skulle ALDRIG acceptera att det iinte "går" att transportera en häst...)
 
Vi har övat i 11 år. Och det har gått att transportera henne tills för två år sedan.
Hon har överlevt en helvetesresa där 7 av 10 hästar dog så det är inte istadighet vi snackar om. Dessutom är hon en trafikfara....

Enda sättet att köra henne i transport (själva lastningen är inga problem) är att droga henne eller eventuellt lastbil.

Men tack i alla fall........
 
Dom moderna portabla röntgen apparaterna är Digitala. I Tyskland är det mer regel än undantag att ver. har med sig sin Digitala apparat. Och vilka fina bilder det blir, superskarpa!
 
Enligt min veterinär är dom väldigt bra men reglerna i Sverige för att använda dom är lite för krångliga. Och att det är just därför så få veterinärer har dom.
 
Röntgenstrålningen bör inte vara någon fara om man utsätts för det någon enstaka gång då det inte är så höga stråldoser- röntgar du ben handlar det också om korta exponeringstider då ben har hög densitet. Dessutom får man ju skydd i form av blyförkläde och halsskydd för sköldkörteln- jag tror att det är värre att som röntgenpersonal ständigt vara exponerad för strålning i samband med röntgen.Att röngenrummen är tätade kan bero på att verksamheten är koncentrerad och förlagd till ett rum. Tror knappast att det skulle utgöra en fara om en veterinär åker ut till ett stall och slår några plåtar..
 
Som röntgenpersonal på sjukhus/djursjukhus/klinik har man dock möjlighet att vistas utanför de skyddande väggarna till röntgenrummet i samband med exponering. Det är därför man som människa får ligga ensam och eländig i ett tomt rum medan mackapären knäpper, det är därför man som djurägare ikläds blyförkläde och får noggranna intruktioner om hur man ska hålla djuret eller plåten medan djursjukvårdaren går ut och trycker av, det är därför man i så stor omfattning som möjligt vill sedera djur så att redan första bilden blir bra. Om du som veterinär susar runt med en portabel röntgenkamera kommer du att exponeras bra mycket mer än vad du gör på klinik.
 
Sedan finns det ju undersökningar som kräver närvaro av personal i samma rum- förstår att röntgen personal inte befinner sig i samma rum- de skulle exponeras för strålning i mycket högre grad med tanke på antal udnersökningar man hinner göra under ett arbetsliv.
Vill bara tillägga att jag tror att nya röntgenapparater strålar mindre än de gamla som var rena strålfabriken. jag tror fortfarande inte att det är skadligt att röntga en häst ngn enstaka gång utanför "strålisolerade rum". det finns så mycket strålningsskällor överallt ändå. Då tror jag det är värre att tala i mobiltelefon.

Som jag förstått det är strålningens intensitet och hur ofta du och länge du exponeras för den som är det farliga...
 
På sjukhus utför man numera datortomografi " bedside", dvs på avdelningen vid patientens säng- inte är det inom några isolerade röntgentäta väggar. Inte heller har jag hört något om ökade risk för medpatienter.

Som alltid med sådan här portabel teknik är det suveränt att ta till om man av någon anledning, som att patienten inte kan förflyttas eller om en häst inte kan lastas, inte kan ta sig till klinik..
 
Men inte menar du väl att man utför datortomgrafi på avdelningen i patientens säng :confused: De apparaterna som utför de undersökningarna är ju jättestora och väldigt speciella och dessutom låter det ju väldigt när man gör de undersökningarna. Blandar du inte ihop datortomografi med ultraljud eller något?
 
Hej!
Lungrtg görs " bedside" ( det är dock vanlig röntgen och inte skiktrtg) och på vissa sjukhus, jag tror på Akademiska i Uppsala kan de tom göra CT-skalle bedside på patienter som inte klarar flytt/ transport till rtg- avd. De tar ut patienten så att huvudet är ute i korridoren och så tar de plåtarna...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
809
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 309
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 942
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp