Bukefalos 28 år!

Veterinärbesiktning på tävling

Snuffsan

Trådstartare
Flygande besiktning. 100 kr. Ok.

Dottern ska hoppa andra och tredje klassen. När hon rider in på framhoppningen finns där ingen veterinär. Eftersom jag råkat dra av och tappa nummerlappen då jag tog av ländtäcket ville jag vara säker på att vet ändå såg henne och prickade av ekipaget. Frågade därför funktionären vid insläppet. "Veterinär? Näää, ska hon vara här eller?" Hummmm, ekipaget ska ju vara besiktigat före första start. Funktionär kallade på vet i radion, vet kommer släntrande efter 6-7 minuter.
"Har det hänt något?"
" Nej, jag vill bara att hon ska vara avprickad innan hon startar så vi inte får problem i efterhand"
" Det är flygande besiktning och jag kollade alla innan de startade i första klassen"
"Men X liksom många andra har ju sin första start nu. Ja, bara så det är ok så..."
"Vaddå, var hon inte med innan? Kan man göra så?"

Noll koll liksom.
Sen ställer veterinären sig och småpratar med en väninna i solen. Dottern och hennes ponny är alltså inne i ridhuset, så hon har fortfarande inte sett dem.

100 kronor??? Jag blir så förbannad.:mad:


MEN när dottern kommer ut från ridhuset ( på andra sidan ridhuset) så plockar vet stickprov för dopingprov (hon visste fortfarande inte att det var ett ekipage hon inte besiktigat). Helt ok. Men då får vi knalla iväg till en gård i närheten, plocka av alla skydd, sadel och träns och ställa ponnyn i en box och vänta på om han ska kissa. Vi fick inte vänta till klassen var klar och om hon blev placerad kunde hon hämta priset i sekreteriatet sa tävlingsledaren som var med. Va? Sen står vi i det där stallet och väntar på att ponnyn ska kissa (gick relativt snabbt i alla fall). När jag påpekade att både vi och ponnyn behövde hinna äta lite innan sista klassen sa vet "oj, är det fler klasser? Hoppsan då. Jaja, nu är ni här så då gör vi det nu ändå."

Under tiden vi var på dopingprov var det alltså ingen som helst besiktning på tävlingsplatsen.

100 kronor för en veterinärbesiktning, då ska vet i alla fall besiktiga, eller ska vi bara betala och strunta i vad vi får för pengarna?
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Innan någon påpekar det: den tappade nummerlappen meddelande jag till ÖD så hon kunde starta ändå. Håll i nummerlapparna när ni tar av ländtäcken, det är lätt hänt.
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Vi var också med om något liknande när vi tävlade nu i helgen.
Vi skyndade oss så vi skulle hinna vetr.besiktiga innan klassen startade och fick veta att det var flygande besiktning och att han skulle ta stickprov.
100 kronor kostade det och vi såg inte till någon vetr. överhuvudtaget.
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Vi visste att det var flygande och det är helt ok. Men flygande besiktning är inte samma sak som stickrpovsbesiktning. Alla ekipage ska enligt TR vara besiktigade innan första start.

Jag vill inte betala utan att få något för det.
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Eller som förrförra hopptävlingen: Spring 5 steg åt ena hållet, gå tillbaka, ta inte av täcket. 100:-, tack!
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Men där vi var menade de på att stickprovsbesiktning och flygande besiktning var samma?Vi blev i alla fall inte kollade på något vis.
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Ja lite skandalvarning är det. :mad: Det är ofta man inte ser röken av någon veterinär vid sk flygande besiktning.
Det borde ju göras något åt detta.
100* ex 300 ekip = 30000 jaja :eek: för vad kan man undra??
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Men om det fungerar, är inte flygande bättre än traditionell?
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Jag har nog aldrig sett att veterinären prickar av hästarna på sin lista vid fllygande besiktning. På ett ställe där det var flygande så satt vet i cafeterian med utsikt både till framridning och till tävlingsbanan. Han såg ju om någon häst var halt, men han kunde absolut inte se hästnummerna från det hållet. Han prickade inte av några hästar.

Flygande är ju mera smidigt för ryttaren (tar ingen tid), men man kan ju ifrågasätta nyttan med det...
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Jo, men då ska det vare flygande besiktning. Denna veterinären såg ju inte ens en del av hästarna.
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Dum fråga här nudå. Men flygande besiktning? Vad menar ni med det?! Haha, kan mkt väl vara ngt vi inte kör med såhär långt upp i landet där det är mkt färre ekipage..?
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Att vet ska sitta i en cafeteria och detta kallas besiktning vill jag inte heller att jag betala 100 kronor för.

Vid flygande besiktning ska veterinär kolla alla hästar på framridning/framhoppning. Och pricka av dem på lista. Alla hästar ska ju vara besiktigade enligt TR och hur ska vet kunna göra det utan att pricka av dem h*n sett?

Det är ju inte bara hälta vet ska se. Hur ska han se snoriga näsborrar, svullna ganacher eller bukandning genom ett cafeteriafönster? Jag betaler inte bara för att vet ska godkänna min häst, utan för att min häst ska slippa träffa hästar med smitta på tävling, genom att h*n ska plocka bort dem.
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Att vet ska sitta i en cafeteria och detta kallas besiktning vill jag inte heller att jag betala 100 kronor för.

Vid flygande besiktning ska veterinär kolla alla hästar på framridning/framhoppning. Och pricka av dem på lista. Alla hästar ska ju vara besiktigade enligt TR och hur ska vet kunna göra det utan att pricka av dem h*n sett?

Det är ju inte bara hälta vet ska se. Hur ska han se snoriga näsborrar, svullna ganacher eller bukandning genom ett cafeteriafönster? Jag betaler inte bara för att vet ska godkänna min häst, utan för att min häst ska slippa träffa hästar med smitta på tävling, genom att h*n ska plocka bort dem.

Ojj det har jag aldrig varit med om! Visste inte ens att det fanns ngt som hette flygande besiktning..Man lär sig nåt nytt varje dag!
MEN jag tkr ju inte att det låter så "säkert", ser hellre en vanlig veterinärbesiktning där veterinären verkligen har chansen att se eventuella "fel"...
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Vid en fungerande flygande besiktning står vet till exempel i dörren till framhoppningen. Kollar lite snabbt på hästen när man tar av ländtäcket och ser sen hur hästen rör sig på framhoppningen. Vet har då koll på vem som går in och bockar av ekipagen efter hand. Mkt praktiskt både för arrangör, vet och ryttare.

Jag har alltså ingenting emot flygande besiktningar, jag protesterar mot fusket.
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Det var flygande besiktning när jag tälade förra helgen, men jag såg inte någon veterinär, och det fick vi betala 80kr för.
Vi var nog på samma tävling antar jag.
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Jag håller med dig. Skrev bara om vad jag hade upplevt i "flygande-besiktnings-vägen". I det fallet kändes det som att veterinären var där bara för att det var tvunget, det gav i alla fall ingenting för avgiften vi betalade.
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Vad vet än gör så måste ju arrangören betala timtaxa. Och vet är ju anställd av Jordbruksverket, så isf är det till dem man ska klaga. Dåligt av vet att inte ha koll. "Money for nothing"
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

En fråga.
Var hittar du def på "flygande besiktning"?
Jag har fått höra från vet att
- stickprovskontroll är när de plockar ut tex var 5:e ekipage och kollar det.
- Flygande är när vet är på plats vid framhoppningen och tittar på den. Plockar ut vid behov, missar ibland. :eek:

Förresten så har vi betalt "bara" 70 kr nu ett par gånger...:D
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Den fick jag från min vet som är ute ibland.

Jag undrar om stickprovskontroll egentligen är tillåten? Hästen måste ju vara besiktigad för att få starta i reg och uppåt.
 
Sv: Veterinärbesiktning på tävling

Nej det är inte jordbruksverket som tar för mycket betalt. Det är föreningarna som tar in mer i avgifter än vad de betaler till veterinär.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 289
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 961
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 315
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 859
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp