Veterinärcheck - reflektion

Som en del andra varit inne på, så skulle jag absolut spattröntga den här hästen! De hästar med spatt som jag kommit i kontakt med har alla först visat olika, ofta diffusa, symptom FRAM, på ena benet (isf diagonalt mot det spattangripna bakbenet) eller på båda.

Å andra sidan finns det ju en hel massa annat det kan vara också, men spattröntgar man så har man ju uteslutit det i alla fall.
Så var det med min men han fick behandling , rehab och vila sen var han bra i många år. Spatt i ett ben. Sen avlivades han av helt andra orsaker.
 
Så var det med min men han fick behandling , rehab och vila sen var han bra i många år. Spatt i ett ben. Sen avlivades han av helt andra orsaker.
Ja, jag vill minnas att jag hört en siffra på att ca 50% av de hästar som får spatt blir fullt användbara och symptomfria med behandling. Känns dock dumt att chansa när det gäller ett köp...
 
Ja, jag vill minnas att jag hört en siffra på att ca 50% av de hästar som får spatt blir fullt användbara och symptomfria med behandling. Känns dock dumt att chansa när det gäller ett köp...
Ja jag skulle ju inte köpa en häst med spatt om jag visste om det. Nu var jag så okunnig om spattröntgen då och jag tror kanske att det fanns redan vid köpet. Veterinären sa att det var troligen inte ny spatt, hela nedre glidleden var vit på plåten. Men som sagt han dög som skogsmulle :heart
 
Hej,

*Långt inlägg*
Har placerat mig själv i en högst olycklig och oförnuftig position..

Har blivit hals över huvud förälskad i en islandshäst, ridit den sporadiskt i snart ett år och får nu en chans att köpa den!
Är i grunden dressyrryttare och har alltid haft egen häst (tränat medelsvår med inslag av rörelser av högre nivå ) av en slump så trillade jag in i islandshästvärlden och föll som en fura! Underbar hästras som jag upplever fungerar ypperligt i kombination med småbarnslivet ( denna hästen är också otroligt barnkär).

Så till problemet:
Har från och till upplevt att hästen tappat bjudningen, känns stapplig, småsnubblig - i min värld obehagliga symtom på något fel. Men eftersom jag rider den så sporadiskt så bjuder den på fler fina ridpass än dåliga, oron i magen har ändå alltid varit där så jag har tagit det väldigt lugnt när jag ridit den.

Hästen har gått i verksamhet så den är oriden, har massa egen vilja, är tjock och har inte haft optimalt tillpassad sadel dessutom har den varit lång i tårna fram - så ibland är det svårt att veta vad som är smärtrelaterat och vad som är "olydigt" (jag aldrig har korrigerat den med pisk eller våld- har lirkat och berömt när den gör rätt) 8 år haft 2 föl och aldrig blivit ordentligt grundriden- tänk nivå som en 3- åring.

Så denna månaden så fick jag ta den på prov, jag ringde genast ut vet som böjde igenom hästen - resultat:
*"ohalt" vid longering och mönstring
* böjprovsreaktion bägge fram+ vänster bak ca 0.5 grad. Hästen står som ett ljus vid själva böjningen.

Där stoppade vi eftersom det var en bestiktningsundersökning. Jag ringde ut hovis som korrigerade hovar samt ordnade utrustning som passar, hästen blev bättre men faktum kvarstår såklart att den är stapplig och småsnubblig..

Ägaren är inte riktigt på samma planet som jag och menar att hästen fungerar fint, den är lat och tjock *piska på så går den* och mitt hjärta blöder. Jag borde inte köpa den, det är ju såhär man inte köper häst, med hjärtat!
Men så står jag här och kan inte släppa taget, tar ut en ny vet till veckan som kommer. Tänker kanske att man får ta hjälp av bedövning/smärtlindring för att se om böjprov slår ut mer samt att ägaren ska se hur hästen ska röra sig. Önskar att problemet blir taget på allvar så att hästen slipper gå och ha ont.
Jag har ingen lust att betala överpris för en defekt häst som man inte vet blir frisk (har kanske lite sunt förnuft kvar?) känner att jag kan ta chansen om jag får den för en billigare peng så att jag har mer pengar att lägga på behandling och rehabilitering. Alternativ att ägaren behandlar så hästen frisk.

Finns såklart ingen garanti för att den blir frisk men vill höra om någon mer har varit i någon liknande situation och vad utfallet blev.
Så hjälp mig gärna med inspel på vad problemet med hästen kan vara och hur jag ska hantera den olyckliga situationen.

Tack för att du tog dig tid att läsa :)

Mvh/ Silvery

Det blir alltid eg stört omöjligt att ge några vettiga råd med så här knapphändig info via nätet.
Generellt tycker väl jag inte man ska köpa på sig problem.

Och med en häst som gått länge(?) med så felaktiga hovvinklar får man ju ett slitage. Det kan i värsta fall satt sina spår.
Det kan ju även övervikt, dålig utrustning etc.

Nu vet inte jag heller vilken vet du haft ut. Hur pass bra just denne är på hältutredningar och Islandshästar.
Det varierar enormt i kunskap och förmåga att SE hältor/rörelsestörningar bland våra vet. Islandshästar är ju gärna lite svårare dels pga deras rörelsemönster och gångarter. Men också för att de är något så satans smärttåliga och visar inte lika mycket smärtreaktioner som många andra raser. De kan ju en del också vara väldigt överrrörliga.

Men att via nätet veta varför den här hästen är halt och hur pass illa däran den är.. Det är helt omöjligt!
Så alltså kan man inte råda till köp. Man kan heller inte ge dig något hum om hur lång/svår/omfattande ev konvalecens blir, hur mkt och vilka behandlingar och inte heller säga om hästen kommer bli bra.

Funderar du på köp skulle jag ta reda på vilken veterinär i mina trakter som är bra på Islandshästar. Det ska vara en kompetent jäkel som kan rasen, inte missar en massa skit och som inte heller bara är intresserad av att blåsa av dig en massa pengar på behandlingar.
Beroende på var du finns kanske jag vet någon. Men det beror helt på var ni finns.
Sen beroende på vad den vet hittar kan man ta ställning till ev köp.

Det kan ju bli väldigt dyrt om du köper häst som måste behandlas en massa och du inte kan försäkra för det.

Det finns ju de som väljer att besiktiga såna hästar för de vet som är ökända för att inte kunna se hältor och släpper igenom allt. Då kan de sälja dem alt om det är för köp kan de försäkra dem. Men nu när ni vet att den är halt så känns kanske det lite så där om man är ärlig som person.. Det torde ju inte vara riktigt lagligt.. Även om man kan vila den och hävda att det läkt ut etc..

Jag hade som sagt rekommenderat dig att ta ut/åka till en riktigt bra veterinär, som är noggrann, rutinerad och kan rasen. Utefter vad man då hittar kan man fundera vidare. Som det är nu famlar du för mkt i mörker.. Det blir en gissningslek.
Då får man ju isf bestämma sig för att man inget vet och det kan bli skit av det alltihop och vara medveten om det, om man väljer att köpa rakt av i nuläget.
 
Tack för alla svar! :)

Hade jag läst om någon annan som var i liknande situation så hade jag också svarat att det är mindre bra att köpa en skadad/halt häst - köp dig inte problem - är en återkommande fras.. men så står man mitt i en situation när hjärtat tar över.
Sambon ser direkt när jag forsvinner i grubblandet, jag får tydligen ett speciellt uttryck. Svårt att släppa taget.

Fick meddelande från veterinär att besöket blir framflyttat til den 19 oktober.
 
Det blir alltid eg stört omöjligt att ge några vettiga råd med så här knapphändig info via nätet.
Generellt tycker väl jag inte man ska köpa på sig problem.

Och med en häst som gått länge(?) med så felaktiga hovvinklar får man ju ett slitage. Det kan i värsta fall satt sina spår.
Det kan ju även övervikt, dålig utrustning etc.

Nu vet inte jag heller vilken vet du haft ut. Hur pass bra just denne är på hältutredningar och Islandshästar.
Det varierar enormt i kunskap och förmåga att SE hältor/rörelsestörningar bland våra vet. Islandshästar är ju gärna lite svårare dels pga deras rörelsemönster och gångarter. Men också för att de är något så satans smärttåliga och visar inte lika mycket smärtreaktioner som många andra raser. De kan ju en del också vara väldigt överrrörliga.

Men att via nätet veta varför den här hästen är halt och hur pass illa däran den är.. Det är helt omöjligt!
Så alltså kan man inte råda till köp. Man kan heller inte ge dig något hum om hur lång/svår/omfattande ev konvalecens blir, hur mkt och vilka behandlingar och inte heller säga om hästen kommer bli bra.

Funderar du på köp skulle jag ta reda på vilken veterinär i mina trakter som är bra på Islandshästar. Det ska vara en kompetent jäkel som kan rasen, inte missar en massa skit och som inte heller bara är intresserad av att blåsa av dig en massa pengar på behandlingar.
Beroende på var du finns kanske jag vet någon. Men det beror helt på var ni finns.
Sen beroende på vad den vet hittar kan man ta ställning till ev köp.

Det kan ju bli väldigt dyrt om du köper häst som måste behandlas en massa och du inte kan försäkra för det.

Det finns ju de som väljer att besiktiga såna hästar för de vet som är ökända för att inte kunna se hältor och släpper igenom allt. Då kan de sälja dem alt om det är för köp kan de försäkra dem. Men nu när ni vet att den är halt så känns kanske det lite så där om man är ärlig som person.. Det torde ju inte vara riktigt lagligt.. Även om man kan vila den och hävda att det läkt ut etc..

Jag hade som sagt rekommenderat dig att ta ut/åka till en riktigt bra veterinär, som är noggrann, rutinerad och kan rasen. Utefter vad man då hittar kan man fundera vidare. Som det är nu famlar du för mkt i mörker.. Det blir en gissningslek.
Då får man ju isf bestämma sig för att man inget vet och det kan bli skit av det alltihop och vara medveten om det, om man väljer att köpa rakt av i nuläget.


Ja inte är det lätt inte.

Köper jag hästen så kommer den att stanna livet ut, inget fiffel eller försäkringslurendrejeri.
Det blir ett veterinärbesök till så får jag ta ställning till om köp är aktuellt, får nog sätta vissa riktlinjer så att jag kan fatta beslutet direkt efter checken + prat med ägare.
 
Jag hade iaf gjort en grundlig besikting på klinik innan jag köpt hästen.

Köper du hästen kommer du ändå behöva börja där, jag skulle hellre göra det nu, innan man tar ställning till köp.
 
Ja nu har jag ju en del erfarenhet i ryggen när det gäller det här, jag tror tyvärr genom att reaktioner finns i bakben så måste man börja nysta där. Det kan kosta ordentligt, och det är inte säkert att resultatet blir det du önskar, som hästägare kommer skador ändå utan att man köper sig dessa. Jag tillhör ju inte den optimistiska skaran, mest pga jag vet hur folk mår när det inte utvecklar sig som man tänkt sig.
Kort sagt, köp inte på dig ett problem.
 
Hej!

Jag är precis lika tråkig som de flesta och tycker att du inte ska köpa på dig problem, dom kommer tids nog ändå. Om du ändå bestämmer dig för att köpa, se till att gör en ordentlig besiktning av hästen och kräv ett betydligt lägre pris än ägaren nu vill sälja för. Risken är ju, precis som andra påpekat, att du står där med en halt häst som måste utredas och behandlas utan att försäkringsbolaget tar minsta lilla kostnad eftersom hältan fanns när du köpte. Kan bli en väldigt dyr kärlek.

Med det sagt, om du verkligen inte kan släppa hästen så köp den. I absolut värsta fall får du ta bort den relativt fort, men då har du iaf sett till att den inte längre har ont!

/Lavinia, som inte köpte sin drömhäst och fortfarande kan ångra sig ibland.
 
Och jag tänkte ännu mer gå emot strömmen... vad är det som säger att denna häst lider så och har ont så att den kanske måste avlivas? 0,5 grads böjprovsreaktion är ju ingenting. Du skriver att hästen används i någon form av verksamhet samtidigt som den är som en 3 åring utbildningsmässigt. Är det då så konstigt att den vissa dagar känns fin och andra dagar inte riktigt vet vart den ska ta vägen (stapplig etc)? Är den ohalt initialt så kan ju en 0,5 grad komma från vad som helst och var absolut ingenting.

Hade jag varit du så hade jag röntgat hästen. Finns det inget på röntgen så hade jag köpt den. Korrekt ridning/uppbyggnad kan i min värld göra underverk.

Lycka till och hoppas det inte är något fel på hästen!
 
Jag avråder också. Symtomen låter förfärligt lika min hästs, och hon har röntgenförändringar i glidlederna på ena bak. Hon funkar till lätt ridning, men jag tror inte att hon skulle hålla för hårdare träning. Det värsta är oron som alltid ligger och gnager och att man alltid letar symtom...
 
Klart du kan undersöka vidare och röntga men tidiga spattförändringar behöver inte synas på röntgen. Så att man inte hittar något konkret fynd betyder inte att hästen är helt frisk. Tyvärr.
 
Klart du kan undersöka vidare och röntga men tidiga spattförändringar behöver inte synas på röntgen. Så att man inte hittar något konkret fynd betyder inte att hästen är helt frisk. Tyvärr.

Man brukar dock med kunnig vet som är bra på spatt och har bra ultraljud och är bra på att läsa det kunna se förändringar även i tidigt skede.
Man brukar också inte helt sällan känna biomekaniska rörelsestörningar i hasen om man vet vad man ska leta efter.
Det går ju också att testa behandla.

Tar man det i tidigt skede, vid endast inflammation, kan man ibland häva det innan det blir skelettala förändringar. Spec om det är en lite äldre häst än unghäst, dvs färdigväxt.
 
Man brukar dock med kunnig vet som är bra på spatt och har bra ultraljud och är bra på att läsa det kunna se förändringar även i tidigt skede.
Man brukar också inte helt sällan känna biomekaniska rörelsestörningar i hasen om man vet vad man ska leta efter.
Det går ju också att testa behandla.

Tar man det i tidigt skede, vid endast inflammation, kan man ibland häva det innan det blir skelettala förändringar. Spec om det är en lite äldre häst än unghäst, dvs färdigväxt.
Jag skrev att de behöver inte synas. Med det menar jag att de kan missas. Så var det med min häst, hon var på två universitetskliniker utan att diagnosticeras men vi tog henne till en tredje klinik där en enveten vet hittade en liten diffus skelettförändring efter ett mycket stort antal bilder, för han tog fasta på den rörelsestörnignen som vi sett/känt en längre tid. Hon injicerades och blev så småningom bra. Eller i alla fall hyfsat bra. Så jag håller helt med om att det behövs en kunnig vet för att med någon form av säkerhet avfärda en spattförändring.
 
Jag har gjort ett sånt "dumt" köp, hittade min drömhäst för 8 år sedan - en fantastiskt fin och lovande 5-åring, som hade böjprovsutslag på båda fram. Ren i röntgen dock. Jag kunde inte släppa hästen, och fick köpa den för halva priset av vad säljaren begärde innan problemen hittades.
Trots behandlingar, ändrat träningsupplägg, korrekt riding/skoning/utrustning/etc. så blev denna häst aldrig 100% bra. Det har varit en resa med mycket glädjer och sorjer, men jag har fortfarande kvar den och det är fortfarande den jag tycker mest om utav mina hästar.

Du måste känna vad som är rätt för dig, tänk bara noga igenom vad du egentligen vill med hästen innan du evt. köper.

Håller med @tuaphua att du borde se till att hitta en riktigt bra veterinär som går noggrant igenom hästen, röntgar och ev. ultraljudar innan du tar ditt beslut.
Och om du köper så rådar jag till att bestämma innan du tar hem hästen, hur långt du tänker gå och hur länge du ska hålla på och behandla, så inte alla dina pengar de nästa tio åren går till veterinärer o.l.....

Lycka till oavsett!
 
Oppdaterar:

Har lyckats få veterinären att klämma in oss på måndag. Kan säga att det mest sannsynlig inte blir ngt köp då det kommer fram att ägaren förlöjligar mig bakom min rygg (känner inte för att betala denne en krona nu).
Mitt intryck nu är att ägaren aldrig kommer sänka priset eller inse att hästen är dålig (hon köper minsann tävlingshästar som är 2 grader halta, dom fungerer så fint! :banghead: ) min toleransnivå är överskriden :mad:

Betalar för en kvick check samt böjprov för min egen skull (på något vis att jag då har dubbelkollat) så kan jag sätta punkt.Nu kommer "min" veterinär som har hjälpt mig med mina andra hästar, riktigt duktig, hon är också brutalt ärlig (redan på telefon så suckade hon högt och sa -inte köp, du vet bättre än så!!)



Tack för alla inputs så långt, ni har hjälpt mig att ta mitt (lilla?) förnuft till fånga
 
Jag har gjort ett sånt "dumt" köp, hittade min drömhäst för 8 år sedan - en fantastiskt fin och lovande 5-åring, som hade böjprovsutslag på båda fram. Ren i röntgen dock. Jag kunde inte släppa hästen, och fick köpa den för halva priset av vad säljaren begärde innan problemen hittades.
Trots behandlingar, ändrat träningsupplägg, korrekt riding/skoning/utrustning/etc. så blev denna häst aldrig 100% bra. Det har varit en resa med mycket glädjer och sorjer, men jag har fortfarande kvar den och det är fortfarande den jag tycker mest om utav mina hästar.

Du måste känna vad som är rätt för dig, tänk bara noga igenom vad du egentligen vill med hästen innan du evt. köper.

Håller med @tuaphua att du borde se till att hitta en riktigt bra veterinär som går noggrant igenom hästen, röntgar och ev. ultraljudar innan du tar ditt beslut.
Och om du köper så rådar jag till att bestämma innan du tar hem hästen, hur långt du tänker gå och hur länge du ska hålla på och behandla, så inte alla dina pengar de nästa tio åren går till veterinärer o.l.....

Lycka till oavsett!


Tack, du har hjälp mig på vägen med ditt inlägg! Det är mycket av det du skriver som är väldigt viktigt att tänka på -jag kommer troligtvis alltid att sitta på hästen och känna efter, snubblar den någon gång så kommer jag vara livrädd att den är dålig igen!
Som hästägare så är jag väldig fokuserad på att hästen inte ska ha ont, Happy athlete! är jag osäker så kollar jag hellre en gång för mycket.
 
Sänker hon inte priset så hade jag backat. Jag hade inte brytt mig ett skvatt om vad säljaren sa bakom ryggen på mig för denna följer inte med hästen ändå. Det finns fler friska krya och utbildade hästar för vettiga pengar som du kan köpa om din veterinär avråder dig från köp av denna.
 
Oppdaterar:

Har lyckats få veterinären att klämma in oss på måndag. Kan säga att det mest sannsynlig inte blir ngt köp då det kommer fram att ägaren förlöjligar mig bakom min rygg (känner inte för att betala denne en krona nu).
Mitt intryck nu är att ägaren aldrig kommer sänka priset eller inse att hästen är dålig (hon köper minsann tävlingshästar som är 2 grader halta, dom fungerer så fint! :banghead: ) min toleransnivå är överskriden :mad:

Betalar för en kvick check samt böjprov för min egen skull (på något vis att jag då har dubbelkollat) så kan jag sätta punkt.Nu kommer "min" veterinär som har hjälpt mig med mina andra hästar, riktigt duktig, hon är också brutalt ärlig (redan på telefon så suckade hon högt och sa -inte köp, du vet bättre än så!!)



Tack för alla inputs så långt, ni har hjälpt mig att ta mitt (lilla?) förnuft till fånga
Har vi samma veterinär? :D också brutalärlig
 
Har vi samma veterinär? :D också brutalärlig

Haha, du skulle hört henne! Nästan så det fräste i telefon ;) Bor i Norge så kanske det finns fler av den typen?
Skämt och sido, är det någon jag litar på så är det henne! (skulle tagit henne redan vid första kontrollen men det är lätt att vara efterklok)
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 239
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 126
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 680
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 180
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp