Veterinärcheck - reflektion

Jag har ganska nyligt gjort ett sånt där köp med hjärtat där jag blev avrådd från flera håll. Nu handlade detta om hålväggar och hovväggsseparation och ingen böjprovsreaktion (för jag valde dessutom att inte besikta vid köp). Men hästen var försärad obrutet sen föl och jag tog över försäkringen, så jag hade ett skydd och livförsäkring OM det kommer bi problem. Nu har jag haft hästen i två månader och med min superba hovslagare är fötterna jättefina och jag älskar hästen! Hon är ALLT jag ville ha.

Så om hästen är vettigt försäkrad och om du får ner priset så köp med hjärtat:).
 
Jag hade iaf gjort en grundlig besikting på klinik innan jag köpt hästen.

Köper du hästen kommer du ändå behöva börja där, jag skulle hellre göra det nu, innan man tar ställning till köp.

Jag hade gjort samma sak. Klart den är seg emellanåt, om den har böjprovsreaktioner bägge fram. Med så många böjprovsreaktioner (3 av 4 ben) hade jag kallt tagit med i beräkningen att lägga år på att få fram huvudorsaken. Om någonsin. Det gäller ju att skala ner och vila ut reaktion för reaktion, och det kan ta tid - även med ledbehadling. Och sedan kommer nästa fråga: går det ö h t att hitta ursprunget?

Eller kommer det bli behandling, vila, igångsättning - tillbaka i seg med böjprovsreaktioner?

Den största varningsklockan för mig är att hästen inte är igång fullt nu, för mig hade det varit sannolikt att hästen har så mycket problem av sina förutsättningar att den inte går att få igång/hålla igång.
 
Symptomen på hästen i trådstarten låter misstänkt likt min häst. Min lilla, fina häst som jag var till klinik med igår då hon varit lätt halt på ena fram ett par veckor. Min fina lilla häst som jag igår skrev under "dödsdomen" på eftersom hon visade sig ha spatt i båda bak samt andra förändringar. Inom ett par veckor kommer hon inte finnas mer. Hon har alltför ont och jag är evigt tacksam för min brutalt ärliga veterinär som lade flera timmar på att gå igenom hästen och sedan rådde mig till att ta bort. Min fina häst som skulle få bli gammal hos mig men som nu inte upplever sin 9-årsdag.

Min fina häst som tar med sig mitt hjärta när hon blir en stjärna på himlen.
 
Symptomen på hästen i trådstarten låter misstänkt likt min häst. Min lilla, fina häst som jag var till klinik med igår då hon varit lätt halt på ena fram ett par veckor. Min fina lilla häst som jag igår skrev under "dödsdomen" på eftersom hon visade sig ha spatt i båda bak samt andra förändringar. Inom ett par veckor kommer hon inte finnas mer. Hon har alltför ont och jag är evigt tacksam för min brutalt ärliga veterinär som lade flera timmar på att gå igenom hästen och sedan rådde mig till att ta bort. Min fina häst som skulle få bli gammal hos mig men som nu inte upplever sin 9-årsdag.

Min fina häst som tar med sig mitt hjärta när hon blir en stjärna på himlen.
Hon får många vänner där :heart
 
* Uppdaterar lite*

På grund av sjukdom så blev besöket flyttat fram til på måndag. Jag är väldig trött i knoppen känner mig dränerad på energi, har gjort allt jag kan för att hästen ska ha en fin period hos mig iallafall :heart
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 239
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 126
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 680
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 180
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp